مستند تپه کرجی‌­ها؛ روایتی از تپه تاریخ ­ساز در هشت سال دفاع مقدس

مستند تپه کرجی­‌ها روایتی است از سلحشوری رزمندگان کرجی که درعملیاتی به فرماندهی شهید حاج مهدی شرع ­پسند در تپه­ های گیلان غرب با موفقیت انجام شد.
کد خبر: ۸۵۵۸۰۱۲
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، فیلم مستند تپه کرجی­‌ها به تهیه کنندگی و کارگردانی سجاد دیرمینا نیمی از مراحل تولید خود را پشت سر گذاشته است. بخشی از فیلمبرداری این فیلم مستند در گیلان غرب ضبط می ­شود که گروه بعد از یک برنامه ­ریزی قرار است به زودی عازم کرمانشاه ­شود.

این فیلم به سفارش ستاد کنگره­ شهدای استان البرز ساخته می ­شود. دیگر عوامل این فیلم مستند که با حمایت  علی­حمد دانشیار رئیس ستاد کنگره شهدا و امیر کمالی رئیس بسیج هنرمندان البرز به مرحله تولید رسیده است به شرح زیر می ­باشد:

بازیگران؛ امیر محرابی و مجید سیفی، مدیر تولید؛ وحید یونسی، تدوین و فیلمبرداری؛ تئو مارگوسیان، سرپرست تحقیق و نگارش؛ حمید یونسی، گروه تحقیق؛ آرش رضایی، طاهره فقهی، میثم تقی­خانی.

مضمون فیلم مستند، روایتی حماسی از رشادت­ های سربازان ولایتمدار کرجی در هشت سال جنگ تحمیلی است که وقایع آن در تپه چقالوند می­ گذرد. این تپه بعدها به "تپه کرجی­ ها" شهرت پیدا کرد.

این مستند بناست از زاویه دید و زبان سجاد دیرمینا روایت شود. درباره چگونگی ایده ساخت و تولید این اثر از کارگردان این مستند پرسیدیم که گفت: در پی سلسه نشست‏ هایی که با سرهنگ باهک و آقای امیرکمالی داشتیم، خاطره‏ هایی از رشادت‏ های سربازان کرجی بازگو شد. تپه کرجی ‏ها یکی از این خاطره‏ ها بود. پیرو همین اتفاق تاریخی که به فرمانده‏ای شهید حاج مهدی شرع ‏پسند رخ داده بود، ما سوژه نابی را دریافتیم.

وی در ادامه گفت: تحقیقات شروع شد و یک ماه پیش، اولین مصاحبه از سرداران حاضر در تپه کرجی‏ ها ضبط شد با حمایت ستاد کنگره شهدای استان البرز و بسیج هنرمندان استان، تولید این فیلم مستند کلید خورد.

این کارگردان تئاتر و تلویزیون درباره پیشنه پژوهشی و تحقیقی این رخداد تاریخی گفت: حماسه تپه کرجی‏ ها مانند نگینی است از شهامت‏ ها و شهادت‏ های اهالی کرج بر انگشتری هشت سال جنگ تحمیلی
وی افزود: در رابطه با وقایع تپه کرجی‏ ها یک کتاب در دست تدوین و نگارش است که بسیار ارزشمند است به همین منظور با زبان فیلم به استقبال این حماسه تاریخی رفتیم. حماسه ‏ای که لازم است مردم کرج از آن مطلع باشند.

وی درباره استفاده از تصاویر آرشیوی این عملیات گفت: در صورت موجود بودن آرشیوهای تصویری بدون شک از آن استفاده خواهیم کرد و اگر هم تصویر مستند وجود نداشته باشد، با مذاکراتی که با نویسده اثر داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که صحنه مورد نیاز را بازسازی کنیم که کاری سخت اما شدنی است. البته این مهم نیاز به حمایت ‏های بیشتر دارد.

سجاد دیرمینا تصریح کرد: این مستند بر مبنای گزارش‏ های صورت گرفته روایت خواهد شد که ما برای جذابیت‏ های سمعی و بصری بیشتر از تکنیک‏ های سینمایی نیز استفاده می‏ کنیم.

وی در انتها درباره لزوم ساخت این مستند توضیح داد: از آنجایی که این رویداد یک اتفاق تاریخی مهم و ملی در هشت سال جنگ تحمیلی است بدون شک نگاه من یک نگاه وقایع نگار است با کمی زبان شاعرانه، با این تعریف که مستند سازی خود ثبت آثار تاریخی است و تاریخ هویت یک ملت است؛ پس مستند تپه کرجی ها بخشی از هویت شهروندان کرجی است.‏

خبرنگار: آرش رضایی
ارسال نظرات
پر بیننده ها