معاون روابط عمومی سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به غرفه مناطق محروم در نمایشگاه ایران‌نوشت گفت: ما نوشت‌افزارهای اسلامی ایرانی را ظرف مدت هفت روز به مناطق محروم در دو استان کشور ارسال می‌کنیم.
کد خبر: ۸۵۵۷۸۸۱
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، اسماعیل احمدی، معاون روابط عمومی سازمان بسیج مستعضفین، در حاشیه نمایشگاه ایران‌نوشت گفت: متأسفانه از مدت‌ها قبل شخصیت‌های غربی در نوشت‌افزارهای فرزندان ما یکه‌تازی می‌کرد و خلاء در این زمینه به وجود آمده بود، چرا که نگاه و سلیقه فرزندان ما در محاصره این شخصیت ‌های غربی قرار داشت.

وی اضافه کرد: مسئولان فرهنگی کشور، همانطور که امام خمینی «ره» فرموده بودند، باید از کودکستان و دبستان‌ها مسائل فرهنگی ایران اسلامی را به کودکان مان یاد بدهیم، این سخن رهبر کبیر انقلاب اسلامی را باید سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی شان قرار بدهند، تا بتوانیم راحت‌تر از ارزش‌های خود برای فرزندان‌مان صحبت کنیم.

این مسئول فرهنگی با اشاره به اینکه نگاه خردسالان را در همین سنین کم باید با قهرمان های خودمان آشنا کنیم، گفت: آنقدر در جلد محصولات نوشت‌افزارهای بچه‌های این سرزمین  عکس‌های ناهنجار می‌دیدند که شخصیت‌های کشورمان را پس می‌زدند و این مسئله می‌توانست اثرات نامطلوبی در آینده کودکان ما بگذارد که خوشبختانه این تأثیر با همت تولیدکنندگان داخلی رو به اضمحلال است. شک ندارم که برگزاری این نمایشگاه سهم زیادی در برطرف کردن خلاءهای موجود در حوزه نوشت‌افزار داشته است.

وی تصریح کرد: ظرف این سه دوره‌ای که نمایشگاه برگزار شده است، توانستیم فضا را به سمت ارزش‌های دینی خودمان بیاوریم، به عنوان مثال در سطح خانواده، جامعه و مدارس مشاهده می‌کنیم که همگی علاقه به مصرف  نوشت‌افزارهای ایرانی پیدا کرده اند. بچه‌های این سرزمین باید با قهرمان‌های کشور خودشان در ابتدا آشنا شوند. این آشنایی باعث می‌شود با آرمان آنها همگام شوند؛ این مسئله به خودی خود عرصه را برای خودنمایی نوشت‌افزارهای غربی تنگ و تنگ‌تر می‌کند.

احمدی  تأکید کرد: وقتی در جلد نوشت‌افزارهای ایرانی عکسی از شهید بابایی و احمدی روشن‌ها باشد، بچه‌های کم سن وسال به دنبال شناخت آن می‌روند که با شرح ماجرای زندگی و جهاد این شهدا، آنها را سرمشق زندگی خود قرار می‌دهند و در نهایت تفکری اسلامی ایرانی پیدا می‌کنند؛ این امر دیگر اجازه خودنمایی به قهرمان‌های تو خالی و توهم‌انگیز غربی را نخواهد داد.

معاون روابط عمومی سازمان بسیج مستضعفین در مورد غرفه کمک به مناطق محروم که در سومین نمایشگاه ایران نوشت دایر شده است، گفت: تقریباً 14 سالی است که فعالیت‌های جهادی را در ارتباط با کمک به مناطق محروم و با یاری دوستان انجام می‌دهیم، لذا وقتی که کودک تهرانی از تمام امکاناتِ نوشت‌افزاری بهره می‌برد، چرا نباید زمینه این استفاده را برای خردسالان مناطق محروم فراهم کرد؟ به همین خاطر کمک‌هایی که از ابتدا تا انتهای نمایشگاه توسط مردم جمع‌آوری می‌کنیم، پس از پایان نمایشگاه بسته‌بندی کرده و به دو منطقه محروم که یکی در استان سیستان وبلوچستان واقع شده و دیگری روستایی است که  در مرز بین خوزستان، لرستان و چهار محال بختیاری قرار دارد، حداکثر ظرف هفت روز ارسال می‌کنیم.

برپایی نمایشگاه «ایران‌نوشت» پاسخگویی به منویات فرهنگی رهبر انقلاب است

محمدحسن حلواریان، مدیر شرکت نوشت‌افزار «بچه‌های آسمانی» در ارتباط با شکل‌گیری این مؤسسه و دغدغه‌های خود، گفت: متأسفانه مسئولان لوازم‌التحریر را جزو مسائل فرهنگی کشور قلمداد نمی‌کنند، این نگاه باید تغییر پیدا کند، لذا با اقلام گوناگون نوشت‌افزار می‌توانیم بسیاری از ارزش‌های فرهنگی خودمان را به مردم وخردسالان انتقال بدهیم و تببین کنیم.

وی درباره رویکرد و اهداف مؤسسه فرهنگی «بچه‌های آسمانی»، گفت: ما به صلابت و سلامت کانون خانواده می‌اندیشیم، در صورتی که شبکه‌های ماهواره‌ای هیچ کدام به این امر نمی‌پردازند و یکی از بانی‌های تخریب کانون گرم خانواده‌ها به حساب می‌آیند. ما در شرکت  خود اولین کاراکتر رئال خانواده ایرانی را طراحی و به بازارعرضه کردیم. شرکت  نوشت افزار ما از سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرده است و ما محصولات خود را به بازار عرضه کردیم؛ ولی متأسفانه جنس‌هایی  که در کارگاه‌های زیرزمینی به صورت قاچاق تولید می‌شود، جریانی‌ست که شاید ناخواسته مرتکب یک حرکت ضد فرهنگی می‌شوند. نسبت به این مسائل باید حساسیت بیشتری نشان داد تا عرضه  فرهنگی محصولات نوشت‌افزار به خوبی شکل بگیرد.

حلواریان در مورد اهمیت  برپایی این نمایشگاه، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه "ایران‌نوشت" پاسخ مثبتی به منویات  فرهنگی رهبر معظم انقلاب است و تنها امیدوارم که در آینده شاهد اتفاق های خوبی در این نمایشگاه به لحاظ ایده، تولید و توزیع باشیم. باید در این مسیر با قدرت گام برداریم.

وی در پایان اضافه کرد: در بحث  ساخت برندی معتبر باید مسائل مختلف و گوناگون کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم به  موفقیت برسیم، اگر شخصیت‌های انیمیشنی خارجی به محبوبیت می‌رسند، دلایل بسیاری دارد که بحمدالله در چند سال اخیر شاهد  حضور پر جنب وجوش تولیدکنندگان نوشت افزارهای داخلی بوده‌ایم که این مسئله قطعاً به راحتی به دست نیامده است.
 

دولت و مسئولان بهتر است هیچ کاری نکنند

محمدصادق کوشکی در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران‌نوشت درباره پیشرفت کار نوشت‌افزار اسلامی ایرانی گفت: ما در زمینه نوشت‌افزار چند اتفاق را شاهد بودیم. یکی اینکه بچه‌هایی که کار فرهنگی می‌کردند در فضای انقلاب اسلامی به یک نقطه ی تحولی رسیدند؛ یعنی به این نتیجه رسیدند که دیگر نیاز نیست دولت یا حاکمیت به آنها کمک کند، بلکه خودشان باید در کار فرهنگی که بعد اقتصادی هم داشته باشد وارد شوند. معمولاً کار فرهنگی هزینه‌بر تعریف می‌شود، اما ما اینجا کار فرهنگی را شاهد هستیم که خودش از نظر اقتصادی مولد است. یعنی هم به نفع اقتصاد ملی است و هم به نفع آن کسی که کار فرهنگی می‌کند و این یک امتیاز بزرگ است.

وی با تأکید بر اینکه در ایران هم مثل همه جای دنیا کار فرهنگی نباید یارانه‌بگیر باشد، با اشاره به فیلم تایتانیک گفت: یک فیلم سینمایی آمریکایی، در یک مقطع می‌تواند 18 میلیارد دلار در دنیا فروش بکند؛ هم برای آمریکا درآمد ارزی داشته باشد و هم برای سازندگانش درآمد داشته باشد و هم فرهنگ آمریکایی را ترویج بکند. حالا ما نمی‌خواهیم از آنها الگو بگیریم، ولی ما هم اگر کار فرهنگی می‌کنیم، این باید بتواند خودکفا باشد و بتواند کسانی که کار فرهنگی می کنند را هم تأمین بکند تا بتوانند باز هم کار فرهنگی بکنند.

محمد صادق کوشکی با اشاره به اینکه امروز بر خلاف تصور خیلی ها که می گفتند جامعه به این کار علاقه نشان نمی دهد، شاهد استقبال جامعه از این طرح ها هستیم، گفت: هرچقدر در این زمینه خلاقیت و ایده بیشتر بشود جامعه بیشتر عکس‌العمل نشان می‌دهد. یک‌سال نوشت افزارها را فقط با عکس چهار شهید تولید کردند، جامعه واکنش نشان داد. سال بعدش فانتزی‌تر شد، به دنیای بچه‌ها نزدیک شد، روانشناسی کودک در آن دخیل شد، با همان فضای شهادت اما نزدیک به عالم کودکانه، و در نتیجه فروش بیشتر شد. این یعنی این دوستانی که کار فرهنگی می‌کنند، مجبور شدند که یک ذره خلاقیت‌شان را هم بیشتر کنند و جامعه هم به این خلاقیت واکنش مثبت نشان داد، این یعنی مردم هم می‌پسندند.

وی با بیان اینکه اگر ما در زمینه‌های دیگر هم در کار فرهنگی خلاقیت نشان بدهیم جامعه هم می پسندد، اضافه کرد: این جواب آنهایی است که می‌گویند مردم نمی‌خواهند، نمی‌پسندند و خسته شده‌اند. مردم حاضرند اینجا پول بدهند برای کودکشان دفتری بخرند که عکس یک خلبان شهید یا طرح یک جنگنده یا یک تانک ساخت ایران روی آن درج شده است. خود این یعنی اگر تا حالا مردم دفتر با فلان طرح کاراکتر خارجی استفاده می‌کردند، علتش این بوده که طرح ایرانی اسلامی در بازار نبوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه حرکت تعداد محدودی از فعالان فرهنگی باعث حضور تولیدکنندگان عادی هم در این عرصه شده است، ادامه داد: تولیدکنندگان عادی هم که تا دیروز کاراکتر را از چین می‌گرفتند، آنها هم تشویق شدند بیاید در این عرصه و طرح ایرانی اسلامی داشته باشند؛ یعنی یک تولیدکننده عادی که نگاه فرهنگی ندارد، او هم تشویق شده بیاید در این فضا کار کند. من فکر می‌کنم که یکی از مهمترین اتفاق‌هایی که در عرصه فرهنگ انقلاب اسلامی در این 37 سال رخ داده، تبدیل پدیده فرهنگ انقلاب اسلامی به یک کالای مورد نیاز خانواده است.

محمد صادق کوشکی در پاسخ به این پرسش که آیا از این حرکت می‌توان در عرصه‌های دیگر فرهنگی هم الگو گرفت، گفت: در عرصه‌های دیگر هم همین‌گونه است. در عرصه پوشش هم اگر ما بتوانیم پوشش مطلوب خودمان را عرضه کنیم، مخاطب استقبال می‌کند.

محمد صادق کوشکی در پاسخ به این پرسش که دولت و نهادهای دیگر چگونه می‌توانند به پیشرفت این کار کمک کنند، گفت: بهتر است هیچ کاری نکنند، گفت: «برتر شو از برِ خورشید/ که رطب خیره بار نارد بید»؛ یعنی تا حالا که هیچ کاری نکردند، باز هم هیچ کاری نکنند. من می‌ترسم که بگویم حمایت کنند کار خراب شود.

نمایشگاه ایران نوشت، از 27 مرداد تا 26 شهریور به همت مجمع نوشت افزار اسلامی ایرانی و همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ساعت 10 تا 22 در مرکز آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

ارسال نظرات