مراسم شب هفت دو شهید غواص در حوزه هنری برگزار شد
علیرضا قزوه معتقد است: هنرمندان و اهالی ادبیات باید از مرام و شیوه زندگی شهدا الگو بگیرند.
کد خبر: ۸۵۵۷۳۵۲
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری با بیان اینكه شهدای غواص بچه های بسیج بودند و كسی به آن‌ها امر نكرده بود كه به جبهه بروند و خودشان رفتند و راحت از جان خود گذشتند، اظهار كرد: در خاطراتی كه بازماندگان این شهدا تعریف می كردند، می‌گفتند كه سرما به قدری بالا بود كه رزمندگان می لرزیدند و با وجود تحمل سختی‌های بسیار دم نمی‌زدند و به همین دلیل هم حماسه آفریده شد.

وی افزود: ای كاش هنرمندان ما هم این گونه باشند. می خواهم گله ای كنم. آقای مومنی خیلی شریف است و چیزی نمی‌گوید، اما امروز قرار بود مراسم بیرون و در كنار مزار شهدا برگزار شود، اما دلیل اینكه مراسم را به داخل مسجد آوردند این بود كه اینجا هوا خنك‌تر است و حضار اذیت نمی‌شوند. چگونه است كه رزمندگان می‌توانستند سرما و سختی‌ها را تحمل كنند، اما ما اندكی در گرمای محیط نشستن را تحمل نمی‌كنیم.
قزوه خاطرنشان كرد: می‌خواهم نسبت به هنرمندان گله كنم، به نظرم شهدا این هفت هنر را در خود جمع كرده بودند و هنر واقعی را همین‌ها داشتند. باید از آن‌ها الگو بگیریم و مرام و شیوه رزمندگان و شهدای دفاع مقدس كه شبانه روزشان برای خدا و انقلاب اسلامی بود در فضای هنری ما بیاید. حوزه هنری باید به روزهای نخست تاسیس‌ خود برگردد.
مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همچنین گفت: در بین هفت هنر، هنر هفتم ما سینما است كه امروز سوگلی همه هنرها شده است و وقتی شبكه‌های تلویزیون برنامه ای دارند و در آن هنرپیشه ای حضور پیدا می‌كند، تصور می‌كنند هنرمند تنها اوست. در حالی كه هنر واقعی هنر اول ما ست. شاعران بوده‌اند كه در طول سالیان نامشان ماندگار شده است. همین شاعران نیز در دوران انقلاب اسلامی در بین دیگر هنرمندان خط شكن بوده‌اند و به دلیل فعالیت های هنری شاعران و دیگر هنرمندان حوزه هنری در راستای دفاع مقدس بود كه این دو شهید را به حوزه هنری دادند.
وی با تاكید بر اینكه حوزه هنری نسبت به دیگر نهادها و ارگان‌های فرهنگی و هنری در زمینه پرداختن به شهدا، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی پیشتاز است، اظهار كرد: برای ساختن مرقد این دو شهید باید هفت هنر كنار هم بیایند. این تنها كار هنر معماری یا تجسمی نیست، گاهی ایده و فكر یك شاعر و یا سینماگر می‌تواند فضا را زیباتر كند و بتوانیم مرقد زیبایی برای شهیدان در حوزه هنری بسازیم كه در سراسر كشور الگو باشد.
قزوه در پایان سخنانش شعری تقدیم به 175 شهید كرد كه در زیر می خوانید:
یكصد و هفتاد و پنج آینه بودند
یكصد و هفتاد و پنج پنجره لبخند
یكصد و هفتاد و پنج ماهی اروند
بسته همه دست شان به رشته پیوند
یكصد و هفتاد و پنج كوه دماوند
**
ذكر خدا بر لب اند تا به قیامت
آن همه وجدان خوشا و این همه غیرت
عكس امام و پلاك و مُهر و وصیت
وای به جمعی كه بعد از این همه عزت
دل نتوانند كند از زن و فرزند
**
بسته مبین دست شان پرنده‌ترین‌اند
آینه های شهید كشور دین‌اند
اهل جنون اند و اهل بیت یقین اند
كاش رفیقان كه والیان امین‌اند
این همه دستان باز را نفروشند!
**
آب فروشان مباد دین بفروشند
آبروی خلق بیش از این بفروشند
اسب و سوار و لگام و زین بفروشند
یوسف ما را به هند و چین بفروشند
آه كه هر كدخدا شده ست خداوند!
**
آمده اند از مسیر شام غریبان
طبل بزن هان! بگو ببارد باران
گریه كنید ای درخت های خیابان
یكصد و هفتاد و پنج ماه درخشان
یكصد و هفتاد و پنج یوسف دربند!
در این مراسم شخصیت‌هایی همچون محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره، محمدرضا زائری رئیس مجموعی فرهنگی سرچشمه، سعید كشن فلاح، پروانه معصومی بازیگر سینما، مصطفی محدثی‌خراسانی، عباسعلی براتی‌پور، محمد سرور رجایی، عبدالرحیم سعیدی راد، وحید یامین پور، علی داوودی و مدیران ستادی و هنرمندان و اهالی ادبیات حضور داشتند.
محمدرضا جعفری از هم‌رزمان شهدای غواص نیز خاطراتی از آن دوران بیان كرد.
علی انسانی شاعر و مداح اهل بیت(ع) نیز در پایان این مراسم شعرخوانی و مداحی كرد.


ارسال نظرات