مجید واحدی‌زاده، پیش‌كسوت تئاتر، گفت: وقتی جشنواره‌ها باشند مدیران و مسئولان فرهنگی هنری به این واسطه خود را ملزم می‌كنند حمایتی - ولو اندك- از تئاتر بكنند ولی اگر جشنواره‌ای برگزار نشود شاید همین حمایت حداقلی از تئاتر هم حذف شود!
کد خبر: ۸۵۵۶۸۱۵
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از حوزه هنری، واحدی‌زاده، نویسنده و كارگردان تئاتر از استان اردبیل كه اثرش با عنوان «كافه سایه» از 19 تا 23 مردادماه در قالب رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» در حوزه هنری به اجرا درآمد، درباره فعالیت‌های مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حمایت‌ از تئاتر استانی به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: من حدود 35 سال است كه در حوزه تئاتر فعالیت می‌كنم و سال گذشته اولین سال حضور من در جشنواره تئاتر سوره ماه بود كه حوزه هنری برگزار می‌كند. استنباط من از مركز تئاتر حوزه هنری این بود كه پیش از مدیریت جدید یك‌سری محدودیت‌ها در تولید آثار وجود داشت كه خوشبختانه در سال‌های اخیر این محدودیت‌ها مرتفع شده است.

وی با بیان اینكه حوزه هنری پیش از این صرفا یك‌سری از نمایش‌های ظاهرا مذهبی را حمایت می‌كرد، افزود: همه پشتیبانی و تبلیغات حوزه هنری تا چند سال پیش به تئاتر‌های آیینی و ظاهرا مذهبی محدود شده بود ولی اخیرا با مدیریت آقای امینی نگاه تازه‌ای به تئاتر شده و لااقل نگاهی كه یك تئاتر دینی را تئاتری می‌داند كه حتما در آن المان‌های مذهبی وجود داشته باشد، نمی‌داند.

به گفته كارگردان نمایش «كافه سایه» این تغییر رویكرد مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نگاه به آثار هنرمندان كشور باعث شده در سال‌های اخیر اقبال هنرمندان تئاتر به این نهاد بیشتر شود.

وی با بیان اینكه برگزاری جشنواره‌ها یا رپرتوارها نمی‌تواند حمایت واقعی از هنرمندان تئاتر استان‌ها باشد، توضیح داد: به نظر من برگزاری چنین رویدادهایی در حوزه تئاتر فقط در حكم منفذهایی برای تنفس هنرمندان تئاتر و بهتر دیده‌شدن آن‌ها است. اصل و اساس حمایت‌ها باید مبتنی بر اجرای عمومی آثار باشد تا تاثیرات خود را بر هنرمندان استان‌ها بگذارد.

این هنرمند اردبیلی گفت البته برگزاری ویژه‌برنامه رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» یك اتفاق موثر و مفید بوده است؛ تا سال گذشته بعد از برگزاری جشنواره تئاتر سوره ماه اتفاق خاصی برای اجرای آثار نمی‌افتاد، اما امسال این رپرتوار باعث شده كه برخی از آثار برگزیده این جشنواره به اجرای عمومی گذاشته و دیده شود. البته واحدی‌زاده با تاكید بر اینكه رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» باعث دیده‌شدن آثار هنرمندان شهرستانی شده است، تصریح كرد: این اتفاقات نقطه امیدی است برای بیشتر دیده شدن نمایش‌های استانی و اگر بخواهیم از این برنامه‌ها سود بیشتری ببریم باید تلاش كنیم كه استمرار داشته باشند.

این هنرمند باسابقه تئاتر خاطرنشان كرد: اما به طور كلی باید همواره یادآوری كنیم كه واقعا اجرای عمومی در استان‌ها و شهرستان‌ها ما هیچ معنایی ندارد و این اتفاق بسیار تاسف‌بار است. آنچه این اتفاق اسف‌بار در حوزه تئاتر را رقم زده، نبود اعتبارات و بودجه كافی است.

به گفته واحدی‌زاده آنچه تئاتر استانی ما به شدت نیازمند آن است، استمرار اجراهای عمومی برای نمایش‌ها و برگزار كردن كلاس‌های آموزشی ریشه‌ای و پایه‌ای است و الا زنده‌ماندن و رشد و ارتقای تئاتر كشور ما به برگزار كردن جشنواره‌ها نیست. 

وی در ادامه تاكید كرد: البته اگر چه من عاشق و مدافع اجرای عمومی تئاتر هستم، ولی به هیچ وجه مخالفتی هم با برگزاری جشنواره‌های تئاتری ندارد. برعكس معتقدم برگزاری چند جشنواره خوب و قوی در حوزه تئاتر لازم و ضروری‌ است. شما در نظر بگیرید كه اگر بیست و سومین جشنواره تئاتر سوره ماه برگزار نمی‌شد، هیچ‌گاه این رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» هم وجود نمی‌داشت كه برخی از اجراهای مهم آن جشنواره در قالب این برنامه به اجرای عمومی گذاشته شود.

به گفته كارگردان نمایش «كافه سایه»، اتفاقا وقتی جشنواره‌ها باشند مدیران و مسئولان فرهنگی هنری به این واسطه خود را ملزم می‌كنند حمایتی - ولو اندك- از تئاتر بكنند ولی اگر جشنواره‌ای برگزار نشود شاید همین حمایت حداقلی از تئاتر هم حذف شود!

واحدی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با برشمردن برخی از مشكلاتی كه هنرمندان تئاتر استانی با آن دست و پنجه نرم می‌كنند، اظهار كرد: من فكر می‌كنم مسئولان نهادهای متولی تئاتر در كشور چه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و چه اداره كل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد باشد فكری اساسی برای وضعیت تئاتر در استان‌ها بكنند. باید یك برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست در این خصوص صورت گیرد تا تئاتر در استان‌ها نجات پیدا كند.

وی گفت: این چه وضعیتی است كه اگر در برخی استان‌های ما حتی یك اجرای عمومی تئاتر به روی صحنه نرود، مدیران ما ككشان هم نمی‌گزد! برخی از مدیران تئاتری ما حتی به اندازه ذره‌ای هم به فكر تئاتر و هنرمندان این عرصه نیستند. 

این هنرمند پیش‌كسوت تئاتر ادامه داد: حتی كسی به فكر معیشت و رتق و فتق امور هنرمندان تئاتر هم نیستند و ما نمی‌بینیم مدیران متولی امر خودشان به فكر اصلاح شرایط باشند، اگر هنرمندن تئاتر درخواست یا اعتراضی كردند تازه شاید برخی برای اینكه جنجالی نشود دست به كاری می‌زنند تا هنرمندان را آرام كنند. و الا مشكلات این هنرمندان برای كسی اهمیتی ندارد.

واحدی‌زاده در پایان افزود: حتی به جرئت می‌توان گفت اگر  هنرمندان تئاتری، خودشان فعالیت نكنند، درخواست نكنند، به شرایط اعتراض نكنند و... بسیاری از مدیران فرهنگی و هنری بدشان نمی‌آید كه تئاتر از كشور برچیده شود و اثری از هنر تئاتر در كشور نباشد. 

ارسال نظرات