حجت الاسلام قاضی عسگر و چهار تن از اسرا با حضور در برنامه «امشب» و در گفتگو با علی ضیاء از خاطرات خود در حج و دوران اسارت نزد بعثی ها سخن گفتند.
کد خبر: ۸۵۵۶۵۱۵
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه «امشب» با اجرای سیدعلی ضیاء شب گذشته دوشنبه 26 مرداد با حضور مهمانان متنوع و با موضوع هفته حج و سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی از شبکه یک سیما روی آنتن رفت.

حجاج احساس می کنند خداوند میزبان آنها است
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با حضور در این برنامه گفت: وقتی وارد مسجد الاحرام می شویم و برای اولین بار چشممان به کعبه با آن سادگی و زیبایی خاصی که دارد چه حالی برای انسان پیش بیاید. این به خاطر آن پشتوانه معنوی است و حاجی احساس می کند خداوند میزبان او است و در سفر حج است که صحنه های زیبای اسلام پیش چشم آدم می آید.

وی افزود: یادم نمی رود یک سال زائری بود که روزی به من گفت کار خصوصی با شما دارم. او گفت از نظر مالی وضع خوبی دارد اما اهل نماز نبوده است. اما پسرش که در مدرسه مذهبی درس میخوانده او را به رفتن به مکه تشویق کرده است. او می خواست بداند آیا خداوند او را می بخشد؟ و من از او خواستم توبه کند و بعدها او را به حال عجیبی دیدم.

قاضی عسگر در ادامه بیان کرد: از مردم می خواهم نسبت به حج نگاه ویژه داشته باشند. باید فضای معنوی برای حجاج فراهم شود و مردم نیز کم کم خود را برای حج آماده کنند.مهمانان بعدی ضیاء 4 تن از آزادگان غیور کشورمان بودند.

اسرا حتی تئاتر هم اجرا می‌کردند
حسین کرمی یکی از آزادگان در ابتدای سخنانش گفت: ما 2789 اسیر داشتیم که 522 نفر آنها متاسفانه به شهادت رسیدند. ما با وجود تمام محرومیت ها و کمبودهایی که داشتیم، حتی تئاتر اجرا می کردیم و کارگردان و بازیگر و مداح داشتیم.

عباس ابراهیمی نیز اظهار کرد: روزی که به وطن برمی‌گشتیم آنقدر مردم برای استقبال آمده بودند که ما بین آنها گم شده بودیم. حتی افرادی آمده بودند که اسیری نداشتند اما برای همراهی با مردم آمدند.

بعد از دیدن گریه اسرا سراغ تئاتر طنز رفتم
وی در ادامه خاطراتی از اجرای تئاتر برای رزمندگان که باعث به گریه افتادن آنها شده بود تعریف کرد و گفت بعد از این تجربه سراغ تئاتر طنز رفته تا اسرا را بخنداند.

در ادامه کلیپی از فیلم‌های «آژانس شیشه ای»، «بوی پیراهن یوسف» و... پخش شد.

حاج آقا ابوترابی از رموز اصلی موفقیت اسرا بود
محمدمهدی جاوری از دیگر آزادگان سربلند کشورمان گفت: اسارت جزو خشن ترین کلمات است. چطور ممکن است یک فضای شکنجه و ترس و رعب و وحشت سرمنشا موفقیت های بزرگ ودست پیدا کردن به اهدافی شود که در آینده زندگی انسان را متحول کند. شاید وجود افراد بزرگی مثل حاج آقا ابوترابی در جمع اسرا یکی از رموز اصلی موفقیت و برگ تاریخ ساز اسرا در تاریخ دفاع مقدس باشد.

امیرحسین تروند نیز دیگر آزاده ای که مهمان «امشب» بود نیز در سخنانی گفت: امروز سالگرد آغاز ورود آزادگان به میهن است اینطور نبود که همه آزادگان امروز آزاد شده باشند.

علاقه علی ضیاء به ردیف بعضی‌ها
در ادامه آیتم «کافه شعر» روی آنتن رفت که مربوط به شعرخوانی محمدمهدی نورقربانی مولف کتاب «بیخودی» بود. شعر وی با ردیف «بعضی‌ها» سروده شده بود که تشابه آن با عنوان برنامه قبلی ضیاء در شبکه یک باعث شد او پس از پخش این پخش بگوید: اصلا این بعضی‌ها ردیف خیلی قشنگی است، ما هم اکنون در خدمت بعضی‌ها هستیم.

سپس کرمی در سخنانی گفت: اسیری داشتیم که اسم او صدام بود. رییس اسرا به او گفت چرا اسم رییس ما را دزدیده ای؟ اسیر به او پاسخ داد: رییس شما چند ساله است؟ پاسخ شنید: 51 ساله. اسیر هم به این نکته اشاره کرد که 70 سال دارد، حالا او بزرگتر است یا رییس عراقی ها؟ این فرد نظامی هم دیگر ماند چه جوابی بدهد و سکوت کرد.

اندوهناک ترین روز اسارتمان روز فوت امام (ره) بود
وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: اندوهناک ترین روز اسارت روز فوت امام خمینی (ره) بود. شادترین روزمان وقتی بود که گفتند سیدعلی خامنه ای پس از جلسه 8 ساعته به عنوان مقام معظم رهبری انتخاب شده است.

در پایان آزادگان حاضر در برنامه سرودی را که برای مقام معظم رهبری در دوران اسارت آماده کرده بودند دوباره خواندند و گفتند: این سرود را به ولی امر مسلمین جهان تقدیم می کنیم و آزادگان ارادت خود را اینگونه نشان داده بودند.

ضیاء در پایان ابراز امیدواری کرد بتوانیم انسان های دین داری شویم و اگر دین نداریم لااقل آزاده باشیم.

بعثی ها هر روز سراغمان را می گرفتند اما از وقتی آزاد شدیم ...
پیش از پخش تیتراژ پایانی کرمی درخواست کرد جمله دیگری نیز به حرف هایش اضافه کند و گفت: بعثی ها خیلی برای ما ارزش قائل بودند و روزی 6 بار ما را می شمردند و سراغمان را می گرفتند یک وقتی کسی کم نشود اما از وقتی به ایران آمده ایم خبری نیست، فقط سالی یک بار روز 26 مرداد یاد ما می‌افتند.

برنامه «امشب» دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه شب ها ساعت 23 با اجرای سیدعلی ضیاء از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.


ارسال نظرات