یک گروه گردشگر از کشور بوسنی عصر روز یکشنبه از بیت تاریخی حضرت امام(ره) در خمین دیدن کردند.
کد خبر: ۸۵۵۶۴۵۰
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
این گروه در قالب دو خانواده از مسلمانان کشور بوسنی بودند که به شهرستان خمین سفر کردند تا از نزدیک با زادگاه و محل تولد بنیانگذار جمهوری اسلامی آشنا شوند.
این گردشگران به خواندن فاتحه و صلوات برای شادی روح حضرت امام(ره) در خانه تاریخی معمار کبیر انقلاب پرداختند.
بیت تاریخی امام( ره )، منزل موروثی ایشان و خانه برادر آن حضرت (آیت الله پسندیده ) مورد بازدید این زوج گردشگر قرار گرفت.
مسوول موسسه حفظ، تنظیم و نشر آثار امام (ره) در خمین گفت: این گروه با شنیدن توضیحاتی در مورد ویژگی های بیت تاریخی حضرت امام (ره)ابراز خرسندی کردند وگفتند خوشحال هستیم که چنین مکانی برای شناخت بزرگترین شخصیت تاریخ معاصر وجود دارد.
حجت الاسلام سیدمحمد جواد رضوی افزود: این گروه امام خمینی (ره)را شخصیتی معنوی وتکرار نشدنی در طول تاریخ معاصر بیان کردند و افزودند: وظیفه همه مسلمانان شناساندن بزرگ مرد تاریخ به نسل جوان است .
وی بیان کرد: گردشگران بسیاری از کشورهای اسلواکی ،آلمان و ترکیه در مرداد ماه امسال از این بنای تاریخی دیدن کردند.
وی ادامه داد: در تعطیلات تابستان روزانه حدود یک هزار و 500 گردشگر داخلی از بیت تاریخی حضرت امام (ره) در این شهرستان بازدید می کنند.
بیت تاریخی امام ( ره ) عمارتی چهار هسته ای است که چهار حیاط دارد، اما بر خلاف معماری خانه های سنتی ایرانی، هیچ کدام از حیاط ها نقش مرکزی ندارد.
جلوخان های این بنا که بخش وسیعی است به صورت فرورفتگی در کنار مسیر و در جلوی در اصلی قرار دارد ودر اصلی این خانه در پیش خان قرار دارد و این در دو لنگه است و هر لنگه متشکل از چند ردیف تخته قطور طولی است.
بعد از عبور از ورودی که در پیش اطاق قرار دارد وارد فضایی کاملا سر بسته به نام هشتی می شویم که یک هشت ضلعی کامل است و بعد از هشتی در راهروی طویل و کم عرض و تاریکی قرار می گیریم که به آن دالان می گویند که این دالان مانع ورود ناگهانی به فضای داخل عمارت است.
وجود چند انبار، اصطبل و آشپزخانه از دیگر اجزا و فضاهای کارکردی این عمارت محسوب می شود.
این بیت تاریخی در محله سه پل شهر خمین و در شمال رودخانه این شهر در 175 سال پیش ساخته شده و به شماره ‎ 1746در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
ارسال نظرات