خبرهای داغ:
رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) خبر داد

4 هزار اثر فاخر؛ میراث جشنواره دوم حضرت شاه‌چراغ (ع)

رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) اظهار داشت: تولید 4 هزار اثر فاخر در دومین جشنواره حضرت شاه‌چراغ (ع)، برگ زرینی در تاریخ برگزاری این برنامه است.
کد خبر: ۸۵۵۵۸۵۶
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن اسماعیل‌پور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر لزوم دستیابی حرم مطهر به جایگاه ویژه خود در عرصه فرهنگ شیعی در منطقه جنوب کشور تأکید دارند و با توجه به علاقه وافر هنرمندان، ادیبان و شعر برای عرض ارادت به ساحت مقدس سیدالسادات‌الاعاظم حضرت شاهچراغ، همه موظفیم زمینه‌ساز حضور و عرض ارادت علاقه‌مندان اهل‌بیت (ع) باشیم.

وی افزود: تولید آثار فاخر به‌عنوان ابزاری مؤثر و پیام‌رسان نیازمند ذوق و سلیقه همگان به‌ویژه جوانان متخصص است و برگزاری جشنواره ملی حضرت شاه‌چراغ (ع) به‌عنوان یک جریان عظیم ادبی هنری در سطح کشور، در دستور کار این آستان قرارگرفته است.

مشاور و ریاست حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) ادامه داد: این آستان مقدس به‌منظور ایجاد زمینه‌ و انگیزه لازم برای بروز استعدادهای موجود در میان جوانان و هنرمندان و سوق دهی این ظرفیت‌ها به‌سوی تولید آثار فاخر مذهبی و از سوی دیگر در راستای ارج نهادن به اشتیاق هنرمندان و متفکران متدین به ابراز ارادت و اظهار مودت خود به محضر خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، همواره تلاش داشته بسترهای لازم استفاده از خدمات تخصصی و صنفی را در حرم مطهر فراهم آورد.

وی تصریح کرد: جشنواره ملی شاه‌چراغ (ع) باهدف توجه به جایگاه فرهنگی سومین حرم اهل‌بیت (ع) در ایران، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و مذهبی مرتبط با حضرت احمد بن موسی‌الکاظم (ع) و پاسداشت پدیدآورندگان آثار برتر در این حوزه به ابتکار و حمایت دبیر هیئت امناء آستان مقدس برنامه‌ریزی و اجرا شد.

اسماعیل‌پور یادآور شد: جشنواره ادبی هنری شاهچراغ (ع) سال گذشته در گستره منطقه‌ای با حضور هنرمندان هفت استان جنوبی کشور برگزار شد و با توجه به استقبال و تقاضای فراوان از سوی هنرمندان سراسر کشور در سال جاری در گستره ملی و به یاری خداوند در سال‌های آتی در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی با یادآوری اینکه دبیرخانه این جشنواره از دی‌ماه سال 1393 رسماً آغاز به کارکرده و بدنه گروه اجرایی، دبیران علمی و داوران جشنواره از افراد متخصص و صاحب‌تجربه انتخاب شدند، گفت: فراخوان آثار ادبی هنری در بهمن سال گذشته در هفت بخش گرافیک، شعر، داستان، خوشنویسی، عکس، فیلم و المان شهری صورت پذیرفت و هنرمندان از آن زمان تا نیمه تیرماه سال 1394 برای ارسال آثار خود به دبیرخانه جشنواره فرصت داشتند که پس از اتمام مهلت ارسال آثار، به مدت یک ماه با حضور اساتید برجسته و صاحب‌نظران هر رشته آثار مورد داوری قرار گرفت و نفرات برتر در هر رشته مشخص شدند.

اسماعیل‌پور با اشاره به اینکه دومین جشنواره ادبی هنری شاهچراغ (ع) در سال جاری به‌صورت ملی برگزار شد، اضافه کرد: از 29 استان کشور در رشته‌های مختلف 4 هزار اثر فاخر و ارزشمند دریافت شد که هنرمندان استان‌های تهران، اصفهان، یزد و خراسان رضوی با ارسال بیشترین تعداد آثار به دبیرخانه جشنواره، پیشتازان این میدان بوده‌اند.

این مسئول اضافه شدن بخش‌های فیلم و المان شهری به بخش‌های جشنواره در سال جاری و دریافت بیش از 50 اثر در بخش فیلم را یک جهش در عرصه تولید فیلم‌های مذهبی ارزیابی و خاطرنشان کرد: 15 اثر از فیلم‌های شرکت داده‌شده در جشنواره در سطح حرفه‌ای ایدئال هستند و قابلیت پخش در رسانه ملی را دارند.

وی اظهار داشت: با اضافه شدن بخش عکاسی با موبایل در جشنواره امسال، عموم مردم به‌ویژه میهمانان و زائران نوروزی به‌طور گسترده‌ای در این بخش از جشنواره شرکت کرده‌اند و درمجموع بیش از یک هزار و 400 عکس در بخش‌های عکاسی حرفه‌ای و عکاسی با موبایل مورد داوری قرارگرفته است.

 اسماعیل‌پور بابیان اینکه بیش از 70 درصد آثار در جشنواره ملی شاه‌چراغ (ع) متعلق به جوانان 18 تا 30 سال است، اظهار داشت: نگاه تولیت معظم آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) حضرت آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب همواره بر حضور و مشارکت فعال جوانان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و لزوم حمایت از هنرمندان جوان و هدایت ایشان به‌سوی تولید آثار فاخر حول شخصیت تابناک حضرت احمد بن موسی (ع) بوده است و به‌عنوان سیاست‌گذار اصلی حرم مطهر به مناسبت‌های گوناگون اعلام و تأکید فراوان داشته‌اند که درب‌های حرم بر روی مجموعه‌ها و فعالان فرهنگی و هنری باز باشد و آستان مقدس تلاش کند تا از تجارب و تخصص علاقه‌مندان به هنر دینی در حوزه تخصصی خودشان بهره گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های کلان این آستان مقدس تولید محصولات فرهنگی مذهبی فاخر و اثرگذار است و آثار ارائه‌شده به جشنواره شاه‌چراغ (ع) در قالب‌های مجموعه‌های نمایشگاهی، کتاب شعر و داستان، نرم‌افزارهای متنوع، گالری‌های دیجیتال و محصولات چندرسانه‌ای عرضه خواهد شد. همچنین المان‌های شهری ارائه‌شده به جشنواره با همکاری شهرداری ساخته و در سطح شهر نصب می‌شود.

مشاور و ریاست حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) ارزش ریالی آثار ارائه‌شده به دبیرخانه جشنواره ادبی هنری شاه‌چراغ (ع) را چندین برابر هزینه محدود صرف شده برای برگزاری این جشنواره دانست و ادامه داد: آثار ادبی و هنری ارائه‌شده در این دو جشنواره در ارتباط با جنبه‌های مختلف شخصیت، برکات و حرم حضرت احمد بن موسی (ع) چشم‌گیر است.

اسماعیل پور اختتامیه جشنواره ملی شاه‌چراغ (ع) را ازلحاظ هنری در نوع خود کم‌نظیر دانست و اظهار داشت: از بیش از 150 نفر از شخصیت‌های برجسته در رشته‌های مختلف ادبی و هنری، هنرمندان طراز اول ملی و برگزیدگان هر رشته در اختتامیه جشنواره ادبی هنری شاه‌چراغ (ع) بعدازظهر پنج‌شنبه 29 مردادماه همزمان با سالروز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی (ع) در محل دارالذکر حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) تجلیل خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار