خبرهای داغ:
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شاهرود:

وجود هشت منطقه نمونه گردشگری در شاهرود/ بازارچه دائمی صنایع دستی راه اندازی می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شاهرود با بیان اینکه باید فرهنگ استفاده از صنایع دستی احیا شود، گفت: بازارچه دائمی صنایع دستی در شاهرود راه اندازی می شود.
کد خبر: ۸۵۵۵۷۳۲
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حمیدرضا حسنی در نشست خبری اولین همایش ملی گردشگری شاهرود در دانشگاه شاهرود در سخنانی با اشاره به بکارگیری قابلیت های توسعه گردشگری در شاهرود اظهار کرد: از پنج سال گذشته با توجه به استعدادهای شهرستان اقدامات شناسایی انجام شده و شهرستان شاهرود به عنوان معبر مسافرین و بلکه یک مقصد برای آنان قرار گیرد.

وی افزود: برگزاری همایش ها و جشنوارهایی چون توران،زاغه بور،اورس برفی،زردآلو و انگور برای ارائه قابلیت های شهرستان برگزار که عده ای فراوان برای بازدید همین جشنواره ها به شهرستان آمده اند.

حسنی با بیان اینکه سال گذشته 50 گردشگر خارجی از روستای قلعه بالا توران بازدید کرده اند، بیان کرد: سهم استفاده اهالی شهرستان با توجه به قابلیت های صنعت گردشگری باید بیشتر شود.

وی تصریح کرد: شهر پلکانی مجن و آبشار آن،روستای ابر و جنگل ابر،خارتوران و شهر بسطام و به خصوص شهر شاهرود و مرمت ابنیه تاریخی شاهرود از جمله بازار،تکیه برنجی و مسجد آقا و تکیه زنجیری جذابیت لازم را فراهم نماییم.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شاهرود با اشاره به برگزاری نمایشگاه گردشگری شهرستان در حاشیه همایش ملی گردشگری در دانشگاه شاهرود گفت: حدود 15 غرفه با همکاری جهادکشاورزی،امور عشایری،کمیته امداد،اداره صنعت،معدن و تجارت و محیط زیست و صنایع دستی برپا می شود تا شرکت کنندگان در این همایش به عنوان سفیران فرهنگی عمل کنند و شاهرود شناسانده شود.

وی با اشاره به هشت منطقه نمونه گردشگری در شهرستان اظهار کرد: روستاهای گردشگری ما رضا آباد،تاش،ابرسج و ابر هستند که بر مبنای اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و دامپروری می توانند صنعت گردشگری را فعال و آن بهره ببرند و روستای قلعه بالا بیارجمند توانسته تا حدودی از این راه بهره اقتصادی ببرد.

حسنی با بیان اینکه قریب به 1000نفر در صنایع دستی در کلاته خیج فعال هستند، افزود: بافت انواع حوله و شمد و ارائه به بازار مصرف باعث شده تا گردشگران فراوانی به این شهر سفر کنند.

وی با اشاره به ظرفیت های خاص صنایع دستی در نقاط مختلف شهرستان و تفاوت آب و هوایی و گویش ها و لهجه های مختلف اظهار کرد: حضور اساتید بزرگ سفال و سرامیک و دارا بودن مهر اصالت یونسکو و نمدمالی در روستای ابرسج و وجود کارگاه های نمدمالی و دست بافت های شهر کلاته خیج در استان بی نظیر و در کشور کم نظیر می باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شاهرود بیان کرد: منبت و چوب دهملا، جاجیم بافی و گلیژ در مجن در کشور حرف برای گفتن دارند و قلم زنی مس و سوزن زنی مناطق خارتوران سبب شده که بسته ای بسیار زیبا از صنایع دستی در شهرستان داشته باشیم تا به کشور معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ استفاده از صنایع دستی احیا شود، اظهار کرد: چرا ما برای کادو از صنایع دستی شهرمان استفاده نمی کنیم و این سبب معرفی صنایع دستی و همچنین کمک به این عزیزان که اکثراً زنان سرپرست خانوار هستند می شود و معیشت آنها نیز بهبود می یابد.

حسنی با اشاره به ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی شهرستان گفت: در دیدار اخیر مسئولین شهرستان با رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور مجوز راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی اخذ شده و در تلاش هستیم با تملک زمین این بازاچه را سریعتر راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به جنگل ابر ادامه داد: جنگ ابر از دوران یخبندان باقی مانده و از درخت های سوزنی برگ و پهن برگ نادر تشکیل شده و فرق آن با سایر جنگ های منطقه و ایران بکر بودن آن و دست نخورده بودن آن است که سبب شده آخر هفته ها تا 3هزار نفر را در خود پذیرا شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شاهرود افزود: باید فرهنگ استفاده از جنگل را در جامعه ترویج کرده و پیاده روی در جنگل و استفاده از طبیعت را برای جامعه تبیین کنیم و منظر گردشگری این جنگل نادر را حفظ کنیم.

وی با اشاره به تورهای گردشگری جنگل ابر گفت: این تورها از سراسر کشور با مجوز به جنگل ابر سفر می کنند و اگر تخلفی شود با آنها برخورد می شود همانطور که یکی از دفاتر گردشگری تهران به خاطر رعایت نکردن این موارد مجوزش در حال لغو می باشد.

حسنی تصریح کرد: در یک ماهه گذشته با کمک نیروی انتظامی و بسیج و حضور آنها تخلفی گزارش نشده و قبل از آن نیز تنها 5درصد تورها دارای تخلفاتی بوده و ناهنجاری های ایجاد کرده اند که با همه آنها برخورد قانونی شده است.

وی با اشاره به اینکه شاهرود در استان سمنان مقام اول اسکان مسافر را داراست بیان کرد: بیش از 50 درصد مسافران استان در شاهرود و بسطام اسکان پیدا می کنند و باید از این ظرفیت ها به نحوه احسنت استفاده کنیم و این همایش ملی برای شناساندن این ظرفیت هاست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها