خبرهای داغ:
امام‌جمعه شیراز:

ظاهر و باطن شیراز باید مطابق شأن اهل‌بیت باشد

نماینده ولی‌فقیه در فارس گفت: ظاهر و باطن شهر شیراز باید مطابق با امامزادگان و بزرگانی باشد که در آن زیسته و دفن شده‌اند.
کد خبر: ۸۵۵۴۷۶۱
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های  نماز جمعه این شهر اظهار داشت: صاحبان قلم و اندیشه نسبت به حضور امامزادگان در ایران تحقیق کنند که آثار این حضور در جامعه ما هم معنوی و هم اجتماعی است و باید مورد تحلیل و تجزیه قرار گیرد.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: استقبال از فرزندان اهل‌بیت در استان فارس و شیراز در کشور کم‌نظیر است چنانکه بیش از یک هزار و 500 بقعه از این خانواده در استان فارس وجود دارد که در هیچ استانی از استان‌های کشور این عدد دیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: با این اوصاف در شهر مقدس شیراز در برخی مقاطع، ظواهری خلاف شئون این خانواده بزرگوار رخ می‌دهد و برخی با چهره‌هایی که نباید در شهر حضور یابند، حاضر می‌شوند.

ایمانی یادآور شد: بیش از 80 امامزاده در خود شهر شیراز مدفون هستند و این‌ها نشان می‌دهد که این شهر درگذشته چه بوده است و چه جایگاهی از نظر دینی و توجه به اهل‌بیت داشته است.

نماینده ولی‌فقیه در فارس تصریح کرد: خوب است که مردم ما حرمت این مجموعه را نگه بدارند و توجه کنند جای‌جای شیراز مکان قدم نهادن اولیای خدا بوده و به این شهر برج‌الاولیا می‌گفتند.

وی متذکر شد: در همین قبرستان دارالسلام مؤمنین این دیار با پای‌برهنه و با وضو وارد می‌شدند و حاضر نبودند با کفش داخل قبرستان عبور کنند و امروز بعضی مظاهر غیرمتعارف حتی در زیر سایه گنبد حضرت احمد بن موسی (ع) رخ می‌دهد که در شأن این جایگاه نیست.

امام‌جمعه شیراز بیان کرد: من تقاضا می‌کنم از دست‌اندرکاران که نسبت به اطراف حرم سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند و محدوده قدسی حرم مشخص شود تا کسانی که می‌خواهند در این محدوده گام بردارند بدانند زیر پای آنان تربت پاکان و انسان‌های شایسته است و نباید در حال گناه روی خاک قبر آنان قدم زد و گام برداشت.

خطیب نماز جمعه شیراز اضافه کرد: دهه کرامت پیش روست و تبیین جایگاه این امامزادگان و نقش آنان در تربیت ما ایرانیان، باید به رشته تألیف و تصویر درآید و هنرمندان باید نقش این خانواده در پرورش استعدادهای ما بازگو کنند.

وی ابراز داشت: باید بررسی شود که چرا شیراز مهد علم بود و غیر از این حرم مطهر عوامل دیگر چه بوده و ادیبان و شعرای بلندپرواز و پرآوازه آن در کدام فضا و متأثر از چه محیطی تربیت شدند.

ایمانی خواستار آن شد که دانشجویان رسالات و مقالات علمی خود را در این موضوعات تدوین کنند، وی افزود: علاوه بر آن لازم است حوزه‌های علمیه نیز در این عرصه ورود پیدا کنند.

*نماینده ولی‌فقیه در فارس سپس گفت: دهه کرامت از روز نخست ماه ذی‌القعده تا یازدهم آن است و آغاز این دهه با ولایت حضرت فاطمه معصومه (س) دخت گران‌قدر امام هفتم که سال 183 به دنیا آمدند آغاز می‌شود و با ولادت امام هشتم که در سال 148 هجری در مدینه اتفاق افتاد پایان می‌پذیرد.

وی افزود: روزهای دهه کرامت به امامزادگان لازم‌التکریم اختصاص‌یافته و روز ششم ذی‌القعده به حضرت احمد بن موسی (ع) اختصاص دارد که در زیر سایه او زندگی می‌کنیم و شهر ما به همین سبب مفتخر به لقب حرم سوم شده است و طبعاً همه ما به‌عنوان ریزه‌خوار خان این سفره پرنعمت باید نسبت به ولی‌نعمتمان و این خانواده بزرگوار و این برادران بزرگوار عرض ادب داشته باشیم.

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: انگیزه دهه کرامت آشنایی بیشتر با مسئله ولایت و امامت است و باید اثر حضور امام هشتم در ایران و تأثیر آن در افکار و اندیشه مسلمانان این دیار باید در این دهه تبیین شود.

به گفته وی، نقش امام هشتم در کنار زدن پرده تزویر از چهره بن‌العباس و به‌ویژه مأمون عباسی که فوق‌العاده با مکر و حیله درصدد شکستن قدرت بنی‌هاشم و اهل‌بیت بود باید تبیین شود.

هیچ جامعه‌ای به کمال نرسید مگر اینکه زنان آن به کمال رسیدند

خطیب نماز جمعه شیراز در فراز دیگری از خطبه‌ها با اشاره به سالروز تولد فاطمه معصومه (س) که روز دختران نام‌گذاری شده، بیان کرد: پیامبر مکرم اسلام در حدیثی می‌فرمایند: کسی که خدا به او یک دختر داده است و این دختر را خوب تربیت بکند و به او خوب آموزش بدهد و آنچه خدا به پدر از مال دنیا و امکانات ارزانی داشته برای دخترش هزینه کند و فرزندان پسرش را بر او ترجیح ندهد که این دختر یک سپر و مانع است که پدر در آتش گرفتار نشود.

 وی همچنین افزود: امام صادق (ع) نیز می‌فرمایند: دختران حسنه الهی هستند و پسران نعمت خدا هستند و خدا بر حسنه مزد می‌دهد و از نعمت‌ها سؤال می‌کند بنابراین دختران حسنات هستند و در مقابل تربیتشان ما اجر می‌گیریم و پسران نعمت هستند و در مقابل تربیتشان باید پاسخگو باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در فارس خاطرنشان کرد: آنچه مهم است در روز دختران به آن توجه پیدا کنیم این است که دنیای غرب و نظام سلطه تقریباً از 200 سال قبل آمال و اهداف شیطانی فراوانی داشته که برای رسیدن به آن اهداف شیطانی از وجود زنان سوءاستفاده کرد و زنان را به بردگی کشید و نام آن را آزادی گذاشت، زنان را در حد کالا تنزل داد و آن را حقوق بشر نام نهاد.

وی بیان کرد: این خصوصیت نظام غرب و سلطه است، جنایت می‌آفریند نامش را خدمت می‌گذارد، آدم می‌کشد و نامش را زنده ساختن انسان‌ها می‌گذارد، ژاپن را بمباران می‌کند و نامش را صلح می‌گذارد و این بدبختی است که دنیای امروز ما به آن گرفتار است.

آیت‌الله ایمانی عنوان کرد: نظام سلطه زنان را محیط خانه بیرون آورد، خانواده را شکست و ادعایش این بود که گفت اگر ارتباطات آزاد بشود این مشکلاتی که بشر با آن دست‌به‌گریبان است نخواهد بود اما شما شاهدید بیشترین آزار جنسی در محیط غرب و اروپاست بااینکه از نظر شهوت‌رانی آزاد هستند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس ادامه داد: دنیا نمی‌فهمد و یا نمی‌خواهد بفهمد غرب که در شهوت‌رانی هر چه می‌خواست انجام داد امروز اشباع‌نشده و می‌گوید باید هم‌جنس‌بازی را رواج بدهیم این بدبختی انسان است که شهوت انسان با آزاد گذاشتن که اغنا نمی‌شود بلکه آتشی است که بنزین بر آن بریزید مشتعل می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که دختران مسلمان باید هویت زن اسلامی را به زن مسلمان برگردانند، گفت: هیچ جامعه‌ای به کمال نرسید مگر اینکه زنان آن به کمال رسیدند، هیچ انقلابی پیروز نشد مگر اینکه زنان در آن نقش اول را ایفا کردند.

امام‌جمعه شیراز اظهار داشت: جنگ تحمیلی ما به نتایج مطلوب نرسید مگر آن هنگامی‌که زنان عهده‌دار میدان جنگ شدند و این رسالت را باید دختران مسلمان به زنان و بانوان جهان یاد بدهند.

خطیب نماز جمعه شیراز اضافه کرد: قرآن مجید همین معنا را بیان می‌کند و می‌فرماید: مؤمنین الگوی آنان دو زن شایسته است، کفار هم الگوی آنان دو زن ناشایسته است یعنی ایمان و کفر درگرو وجود زنان است و در عرصه وجود زنان دور می‌خورد چنانکه قرآن کفر زن لوط و زن نوح و ایمان همسر فرعون و مریم دختر عمران را مثال می‌آورد.

وی تصریح کرد: بنابراین هویت زن ایرانی و زن مسلمان را به او برگرداندن و او را از بازیچه دست مردان هوس‌باز نجات دادن و نقش اصلی او در خانه‌داری تربیت فرزند و مسائل بزرگ اجتماعی را تبیین کردن رسالتی بر دوش تمام آگاهان است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها