اخلاق فاضله و پرهیز از رذائل اخلاقی دو قسم از اخلاقیات پیشگیرانه است

کارگاه آموزشی پیشگیری از جرائم و تخلفات دینی اخلاقی، سیاسی و گروهگرایی در ناحیه مقاومت بروجن، برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۵۴۴۴۵
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ مسئول مدیریت پیشگیری از جرائم و تخلفات دینی ، اخلاقی، سیاسی و گروهگرایی نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام در این کارگاه آموزشی به تشریح ضوابط این مدیریت پرداخت و با اشاره به اهمیت پیشگیری از تخلفات کارکنان نیروهای مسلح، اخلاق و معنویت را سرلوحه برنامه های سپاه و بسیج دانست.

حسین کریمی فضل، اظهار داشت: پیشگیری در لغت به معنی پیش دستی کردن ، جلوگیری کردن ، اطلاع دادن می باشد ودر اصطلاح به مجموعه اقداماتی که برای محدود کردن و پایین آوردن احتمال ارتکاب تخلف وجرم بکار می رود، گفته می شود.

وی به اهمیت پیشگیری در اسلام اشاره کرد و افزود: انسان موجودی دو بعدی است (مادی ومعنوی)؛ لذا گرایش به بعد معنوی وانجام اعمال دینی خود عامل پیشگیری از جرم و جنایت است. مثل تاکید اسلام به تقوای الهی - نماز- روزه- اهمیت به خانواده- ازدواج.

کریمی فضل، بااشاره به اهمیت پیشگیری از منظر آیات شریفه قرآن گفت: آیات مربوط به پیشگیری از زنا –ربا- قتل- غیبت- تهمت – دزدی و ... همه اینها ناظر به این است که قرآن زمینه های گناه را از میان برداشته است یا در امر پیشگیری سفارش می کند.

وی، در ادامه به دو شیوه از شیوه های پیشگیری در اسلام اشاره کرد .1-اخلاقیات پیشگیرانه. 2-احکام پیشگیرانه .

کریمی فضل، با تقسیم بندی اخلاقیات پیشگیرانه به دو قسم؛ اخلاق فاضله و پرهیز از رذائل اخلاقی، اظهار داشت: تقوا که مهم ترین ارزش اخلاقی که انسان را از گناه دور می کند، حسن ظن، انفاق، ایثار، گذشت و عفو از مصادیق فضایل اخلاقی است.

وی، با اشاره به نمونه هایی از پرهیز از رذائل اخلاقی، گفت: پرهیز از کینه دوزی - دوری از شر و بدی- پرهیز از تکبر- پرهیز از دنیا پرستی - پرهیز از نیرنگ و حیله - پرهیز از تندخویی و پرهیز از خشم از مصادیق این قسم از شیوه های اخلاقیات پیشگیرانه به حساب می آید.

کریمی فضل، در ادامه به احکام و مقررات پیشگیرانه در اسلام نیز اشاره کرد و افزود:وجوب نماز با یاد خدا، وجوب روزه یا مجاهده با نفس که موجب تقویت اراده می شود ، وجوب امر توبه و بازگشت به سوی خدا،‌از احکام و مقررات پیشگیرانه اسلام هستند.

مسئول پیشگیری از تخلفات و جرائم اخلاقی و دینی وسیاسی و گروهگرایی سپاه استان، به اهمیت و محاسن پیشگیری در سازمان پرداخت و تصریح کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی؛ باعث آگاه سازی و جلوگیری از انحراف کارکنان و خانواده های آنها می شود، شان و منزلت کارکنان حفظ می گردد، امنیت شغل برای کارکنان ایجاد می کند، به صرفه وکم هزینه می باشد، جنبه اصلاحی دارد، موجب نظم و انضباط و اقتدار فرد و سازمان در جامعه می شود.

وی به وظیفه مدیریت پیشگیری و برخورد با تخلفات دینی اخلاقی و سیاسی و گروهگرایی پرداخت و گفت: تخلف دینی اخلاقی یعنی ابراز اعتقادات انحرافی، ترک واجبات و ارتکاب محرمات، انجام اعمال مغایر با شئونات پاسداری و نقض ضوابط و مقررات دینی اخلاقی .

کریمی فضل، با ممنوع دانستن فعالیت های سیاسی برای کارکنان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بر اساس نص صریح قانون، اظهار داشت: تبلیغ له یاعلیه احزاب و نامزد های انتخاباتی، پخش بنر و پوستر و تراکت نامزد خاصی، استفاده از امکانات سازمان، تریبون، مکان و ماشین و لباس در راستای تبلیغ، رفت و آمد به ستاد های کاندیداها و ... از مصادیق فعالیت های سیاسی ممنوعه برای کارکنان نیروهای مسلح به شمار می روند.

وی در ادامه، داشتن بصیرت سیاسی را از ضروریات آحاد مردم جامعه ازجمله کارکنان نیروهای مسلح و بخصوص پاسداران انقلاب اسلامی دانست و اشراف به مسایل را برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب الزامی عنوان کرد.

پاسخگویی به سوالات حاضران، پایان بخش این کارگاه آموزشی بود.

ارسال نظرات