كارگردان فیلم مستند «چند قطره خون»:
نوید نامور، مستندساز، گفت: شركتی كه فراورده خونی آلوده وارد ایران كرد، برای پرداخت غرامت اعلام آمادگی كرده اما نمی‌دانم چرا اراده‌ای در وزارت بهداشت وجود ندارد.
کد خبر: ۸۵۵۴۲۵۲
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، عصر یك‌شنبه هفدهم مرداد 1394، در سالن اوستا حوزه هنری، فیلم مستند «چند قطره خون» با حضور عوامل سازنده این فیلم و علاقه‌مندان فیلم‌های مستند به نمایش درآمد.


نوید نامور، كارگردان این فیلم مستند كه درباره فروش فراورده های خونی آلوده توسط دولت فرانسه در دهه 60 به ایران و ابتلای هموطنانمان به بیماری ایدز است، گفت: این سوژه بسیار تلخ بود و من اساسا از فیلم های تلخ خوشم نمی آید؛ چراكه برخی از فیلم‌سازان ما عادت كرده اند سوژه ای تلخ پیدا كنند تا بتوانند فیلم هایشان را به جشنواره های خارجی بفرستند؛ اما این سوژه جنبه بسیار مهم اطلاع رسانی داشت و باید این تلخی دیده می شد تا مردم به اطلاعات درج شده در فیلم اهمیت بدهند.

وی افزود: ساخت فیلم واقعا سخت بود و همین دو خانواده هم كه از قربانیان حاضر شدند با ما صحبت كنند واقعا جسارت كردند. ما داریم درباره تابویی صحبت می كنیم به نام ایدز. یك بیماری منحوس كه متاسفانه افراد را به شكلی ایزوله می كند و مردم را از اطرافشان پراكنده می‌سازد. حتی برخی از این بیماران عنوان می كنند نزدیك‌ترین فامیل هایشان نیز از بیماری آن‌ها خبر ندارند.

این مستندساز همچنین افزود: واقعیت این است كه دولت ایران سال‌هاست این پرونده را به طور كامل رها كرده است. وقتی شركت فرانسوی خودش اعلام می كند محصولات آلوده بوده اما وزارت بهداشت در سربرگ‌های رسمی اعلام می كند چنین چیزی صحت ندارد من چه می توانم بگویم؟! همین موضوع باعث می شود مسئولان فعلی نیز نتوانند پیگیری لازم را انجام دهند چون هر زمان این پرونده باز شود، شركت فرانسوی می‌تواند اذعان كند مقامات ایرانی چنین چیزی را تكذیب كرده‌اند.

نامور با تاكید بر اینكه در حال حاضر این شركت آمادگی خود را برای پرداخت غرامت اعلام كرده، گفت: با این حال، در وزارت بهداشت و درمان این اراده وجود ندارد كه حق خود را مطالبه كند. وزارت بهداشت فعلی هیچ تقصیری در ورود داروها یا آسیب های رسیده به بیماران و بازماندگان ندارد اما من از دولت فعلی و وزیر محترم بهداشت درخواست می كنم از بیماران این واقعه دردناك و بازماندگانشان عذرخواهی شود؛ چراكه هیچ‌كس تا به امروز از این بیماران حتی عذرخواهی نكرده است. دومین درخواستم این است كه غرامت حتما از طرف دولت پیگیری شود.


ارسال نظرات