رئیس بسیج سازندگی استان مرکزی مطرح کرد

۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات برای طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان مرکزی

در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات از سوی بسیج سازندگی استان مرکزی به متقاضیان اختصاص می‌یابد.
کد خبر: ۸۵۵۴۱۰۳
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
سرهنگ احمد حاتمی‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری بسیج سازندگی اظهار داشت: بسیج سازندگی در 17 اردیبهشت‌ماه سال 79 با دستور مقام‌معظم رهبری شکل گرفت و در این راستا در مجلس شورای اسلامی و به تبع آن در هیئت دولت مصوباتی در مورد فعالیت‌های بسیج سازندگی مصوب شد که در سطح کشور رئیس جمهور و در سطح استان‌ها استانداران و در شهرستان‌ها فرمانداران مسئول بسیج سازندگی، اردوهای هجرت و اردوهای جهادی هستند.

وی افزود: بسیج سازندگی از این‌رو به عنوان یک دستگاه اجرائی محسوب شده که هرساله به منظور هماهنگی برای انجام هر چه بهتر اقدامات خود اسفندماه جلساتی را با استاندار و مسئولان دیگر دستگاه‌های اجرائی برگزار می‌کنیم و امسال نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 56 گروه جهادی سازماندهی می‌شوند و با بهره‌گیری از کمترین امکانات در راستای محرومیت‌زدایی گام بر می‌دارند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه روح الله استان مرکزی تصریح کرد: تامین نیازهای سخت‌افزاری گروه‌های جهادی بر عهده دستگاه‌های اجرائی و مباحث مالی و تامین مایحتاج این گروه‌ها بر عهده سپاه استان است.

سرهنگ حاتمی‌پور با اشاره به نوع فعالیت‌های عرصه سازندگی گفت: عرصه سازندگی در 5 نوع انجام می‌شود که یکی از آن‌ها اردوهای یک‌روزه بوده که بیشتر به لایروبی قنوات، برداشت محصولات کشاورزی، مباحث فرهنگی و آموزشی می‌پردازند و اعضاء حلقه‌های صالحین این اردوها را شامل می‌شوند و امسال بنا داریم یک‌هزار و 500 نفر را به این اردوها اعزام کنیم که از محدودیت زمانی برخوردار نیستند و تا پایان سال این اعزام‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: اعزام‌ها در اردوهای 3 روزه تخصصی‌تر است چرا که در این اردوها که بیشتر بر عهده بسیج کشاورزی بوده و گروه‌های جهادی به ارائه مشاوره در حوزه کشاورزی به منظور استفاده بهینه از زمین کشاورزی در اختیار کشاورز از طریق کشت محصولات نهادی به شکل سنتی می‌پردازند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه روح الله استان مرکزی تصریح کرد: نوع سوم عرصه بسیج سازندگی اردوهای 7 روزه هستند که این اعزام‌ها بیشتر در سطح حوزه‌های مقاومت و پایگاه‌ها صورت می‌گیرد و عمده فعالیت این گروه‌های جهادی اعزامی کارهای عمرانی است.

سرهنگ حاتمی‌پور با اشاره به اردوهای 10 روزه گفت: اردوهای 10 روزه ویژه دانش‌آموزان هستند و متولی این اردوها آموزش‌و پرورش و نوسازی مدارس است به گونه‌ای که اسامی مدارس نیازمند تعمیر شناسائی و مصالح از طریق نوسازی مدارس در اختیار گروه‌های جهادی قرار می‌گیرد.

وی مهمترین ویژگی در اردوهای 10 روزه را آموزش دانست و گفت: با همکاری فنی‌و حرفه‌ای مربیانی در این اردوها حاضر شده و به افراد شرکت کننده در اردوها آموزش‌های لازم درباره نحوه فعالیتشان را ارائه می‌دهند و افراد پس از پایان اردوها می‌توانند به انجام کارهای فرا گرفته در حد روزمره و رفع نیاز خانواده مهارت لازم را کسب کنند و به این منظور یک‌هزار و 500 نفر سازماندهی شده که اعزام می‌شوند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه روح الله استان مرکزی تصریح کرد: اردوهای 12 روزه ویژه دانشجویان مراکز آموزش عالی استان است و از آن‌جا که 60 مرکز آموزش عالی در سطح استان داریم دانشگاه‌ها پشتیبانی خوبی را از این اردوها انجام می‌دهند و عمده فعالیت‌های این اردوها ساخت خانه‌های محرومان، حوزه بهداشت و درمان به بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی(ره) یاری رسانده و در بحث فرهنگی برای فرزندان روستائیان و محرومان نقش مهمی دارند.

سرهنگ حاتمی‌پور با اشاره به اهداف بسیج سازندگی گفت: بسیج سازندگی چندین هدف را از اعزام گروه‌های جهادی دنبال می‌کند که غنی شدن اوقات فراغت، آشنایی با کار گروهی و مسئولیت‌پذیری، آشنایی با مناطق محروم و نوع محرومیت‌زدایی تا بتوانند در آینده در برنامه‌های مدیریتی خود تصمیمات مهمی را لحاظ کنند و در حقیقت نقطه عطف این اردوهاست.

وی افزود: در 2 سال گذشته 30 میلیارد ریال در بحث محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی توانست کمک کند ودر این راستا در ساخت خانه‌های عالم، فضاهای ورزشی، سرویس‌های بهداشتی، بهسازی مزار شهدائ و غسالخانه‌ها توانستیم 180 پروژه را عملیاتی کردیم و امسال نیز بنا داریم تا با مساعدت قرارگاه قرب کوثر بیش از یک‌صد پروژه را عملی کنیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه روح الله استان مرکزی تصریح کرد: از دیگر عرصه‌هایی که سعی داریم امسال به آن ورود کنیم و بخشی از فعالیت‌های خود را در آن به بار نشانیم ساخت مساجد و حوزه‌های علمیه است و در روستاها با توجه به جمعیت آنان ساخت مساجد تعبیه شده و به منظور پرورش روحانیان مورد نیاز روستاها به ساخت حوزه‌های علمیه کمک می‌کنیم.

سرهنگ حاتمی‌پور با اشاره به ورود بسیج سازندگی به عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: به منظور دست‌یابی به اهداف حوزه اقتصاد مقاومتی در سال 91 به بحث ترویجی مبادرت ورزیدیم و بیشتر به ترغیب خانواده‌ها به مصرف محصولات داخلی به منظور اشتغالزایی پرداختیم.

وی افزود: در سال 92 به طور عملیاتی‌تر وارد شده و در این زمینه 80 میلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی با نرخ سود 15 درصد، در سال 93 مبلغ 150 میلیارد ریال تسهیلات و در سال 94 شاهد اختصاص 240 میلیارد ریال تسهیلات بودیم، فرایندی که در عرصه اقتصاد مقاومتی سپری می‌شود به طور عمده با کمک فنی‌و حرفه‌ای آموزش‌هایی ارائه می‌شود که منتج به صدور گواهینامه و ارائه طرح به منظور معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات با عاملیت بانک مهر اقتصاد و به تولید نشستن بحث بازاریابی در نمایشگاه‌های فصلی در سطح استان مرکزی می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه روح الله استان مرکزی تصریح کرد: در نمایشگاه‌های فصلی در سطح استان هدف آشنایی تولیدکننده و مصرف‌کننده در بحث عرصه محصول تولیدی است، محصولاتی سالم و بدون موادافزودنی و متناسب با ذائقه مردم.

سرهنگ حاتمی‌پور با اشاره به ورود و حمایت از صنایع تبدیلی گفت: در سال 94 چرخه را تکمیل کردیم به نوعی که اگر محصولی تولید شد و بازار فروش نداشت بتوانیم با یک صنعت تبدیلی آن را به محصول دیگری تبدیل کرده و مسئولیت بازاریابی در بحث صنایع تبدیلی با شرکت "نگار نصر" است.

وی افزود: بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی در راستای اجراء سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با ارائه تسهیلات 150 میلیارد ریال سال گذشته در 12 عرصه ورمی کمپوست، ماکیان، گلخانه، زعفران، صنایع دستی، شتر مرغ، زنبور عسل، دام، داربستی کردن مزارع انگور، صنایع تبدیلی، قارچ و شیلات محقق شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه روح الله استان مرکزی تصریح کرد: سال گذشته 25 کیلوگرم توسط بسیج سازندگی استان در خمین زعفران برداشت شد، زعفرانی که در استان مرکزی و شهرستان‌هایی مثل خمین، شازند و کمیجان برداشت می‌شود از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و 7 کیلوگرم نیز از دیگر شهرستان‌های استان توسط سپاه برداشت زعفران انجام شده که برای نخستین برداشت رقم درخور توجهی است.

سرهنگ حاتمی‌پور با اشاره به اولویت‌های طرح اقتصاد مقاومتی گفت: جوانان در شرف ازدواج، کسانی که قصد مهاجرت به روستاها را دارند، معتادان پاک، زندانیان رها شده که بیشتر در اثر مشکلات مالی به زندان افتاده‌اند از اولویت‌های بسیج سازندگی است.

وی افزود: در حوزه بهداشت و درمان با محوریت بسیج جامعه پزشکی در اواخر شهریورماه بیمارستان صحرائی در شهرستان خنداب برپا می‌شود با همکاری اعضاء بسیج جامعه پزشکی و جمعیبت هلال‌احمر و نیز اعزام یک‌صد تیم پزشکی به مناطق محروم، ویزیت رایگان و ویزیت 4 هزار نفر از جمله اقدامات در حوزه بهداشت و درمان است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های فصلی اقتصاد مقاومتی به منظور بازاریابی محصولات تولیدی در پایان هر فصل و هفته دفاع مقدس از دیگر برنامه‌ها و اقدامات بسیج سازندگی است.

ارسال نظرات