در این قسمت از برنامه «امشب» که به طور ویژه به خبرنگاران اختصاص داشت، علی ضیا با کامران نجف زاده، مرتضی غرقی و افشین عبدالهیان گفتگو کرد و درباره مصائب و دشواری های خبرنگاری گفت.
کد خبر: ۸۵۵۳۹۰۳
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، «امشب» با اجرای سیدعلی ضیاء شب گذشته سه‌شنبه 20 مرداد با حضور کامران نجف زاده و پسرش امیرکیان از شبکه یک سیما روی آنتن رفت.

ضیاء در ابتدای این برنامه در بخش راهکار، از راهکارهای خبرنگار شدن گفت و با این قشر قدری شوخی کرد.

در ادامه نجف زاده در پاسخ به اینکه آیا معروف‌ترین خبرنگار ایران است، بیان کرد: نمی‌دانم! فکر نکنم!

پسر نجف زاده اخبار نگاه نمی‌کند

امیرکیان نیز در این زمینه گفت: نمی‌دانم. من اخبار نمی‌بینم. اخبار مناسب سنم نیست. بیشتر کارتون دوست دارم. اما اگر بابایم باشد می‌بینم.

نجف زاده درباره تهدیدها گفت: همه جوره فشار هست، تهدید هست و برای همه خبرنگارها هست؛ از خبرنگاران سایت‌ها تا تلویزیون که در معرض قضاوت زیادی هستند و میلیون‌ها نفر آنها را قضاوت می‌کنند. نقل قولی از کریستین بوبن می‌خواندم که می‌گفت دلم برای خبرنگارها می‌سوزد آنها گرفتار بیماری زمان هستند.

خبرنگاری تلویزیون سخت‌تر است

وی افزود: کار مکتوب لذت بیشتری دارد ماناتر و ماندگارتر دارد بارها هم گفته ام که حس و حال تحریریه چیز دیگری است اما به نظرم خبرنگاری تلویزیون دشوارتر است.

امیرکیان نیز در این باره اظهار کرد: من دوست ندارم خبرنگار شوم. بازیگری را هم دوست دارم اما تنیس را بیشتر دوست دارم. رافائل نادال را از همه تنیسورها بیشتر دوست دارم.

ماجرای مصاحبه با عراقچی در چهار صبح

نجف زاده همچنین درباره فشار بر خبرنگاران در کشورهای دیگر تصریح کرد: خبرنگارها برای اینکه خبر تاپی به دستشان برسد باید ریاضت زیادی بکشند. یک بار در حال برگزاری مذاکرات سه و نیم، چهار صبح بود که به آقای عراقچی پیامک دادم و از او خواستم بیاید پایین هتل کوبورگ تا با او مصاحبه کنم. او هم سرانجام موافقت کرد و برای مصاحبه آمد. من فکر می‌کردم چقدر موفقم که دارم با او حرف می‌زنم. ناگهان خانمی که خبرنگار رسانه خارجی بود انگار از بین شمشادها پیدا شد و او هم آمد و مصاحبه کرد.

وی افزود: طبیعتاً همیشه رقابت وجود دارد. اعتمادی که دکتر ظریف و آقای عراقچی داشتند برایم ارزشمند بود و در این دو سال تنگاتنگ کار می‌کردیم.

خبرنگاری در خارج از کشور فقط به دانستن زبان آن کشور نیست

این خبرنگار یادآور شد: اینکه خبرنگاری در کشور دیگری حضور دارد خوب است زبان آن کشور را وارد باشد اما گاهی پیش آمده که حتی سازمان یک مترجم که زبانش فول است به کشور دیگری فرستاده اما نتیجه نگرفته. خبرنگاری یک آن می‌خواهد.

نجف زاده درباره گزارشش در معدن گفت: چند 10 متر زیر زمین رفتیم و هراس خاصی داشتیم به ویژه برای کارگرانی که زیر آوار مانده بودند. این افراد اکثراً 40، 50 سال بیشتر عمر نمی‌کنند اما اگر شیر بخورند عمرشان بیشتر می‌شود و بعد از این گزارش مسئولان همت کردند و سهمیه شیر معدن را اضافه کردند.

در این عصر نمی‌شود خبری را پنهان کرد یا آن را تغییر داد
ضیاء درباره حاشیه‌های پشت سر نجف زاده در این خصوص که برخی اخبار او جهت‌دار است از او پرسید و این خبرنگار پاسخ داد: زمانی بود که فقط روزنامه کیهان و اطلاعات داشتیم و انتخاب‌ها فقط یکی از همین دو تا بود. اما اکنون دنیای تکثر رسانه‌ها است و دهکده مک لوهان تحقق پیدا کرده است بنابراین نمی‌شود خبری را تغییر داد یا آن را مخفی کرد. ما در «صرفاً جهت اطلاع» با اخبار شوخی می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور رونی کلمن غول بدنسازی دنیا در ایران تصریح کرد: وقتی او به تهران آمد و او را سر مزار شهدا بردند، ما با این موضوع شوخی کردیم، چرا که معتقد بودیم از او استفاده ابزاری شده است. اما وقتی او را از کشور بردند و کلاس‌هایش را برگزار نکردند، من از این موضوع ناراحت شدم. چون اصلاً چنین هدفی نداشتیم.

نجف زاده تأکید کرد: منظور ما پنبه‌زنی نیست. انصافاً کسی اگر دنبال این فضاها باشد نه اخلاقی است و نه ماندگار می‌شود.

ممکن است به نیویورک بروم
این خبرنگار در پاسخ به اینکه آیا قرار است به نیویورک بروی؟ به قول خودش در یک جواب دیپلماتیک گفت: من افغانستان و عراق و لبنان و لیبی و امریکا هم رفتم. ممکن است نیویورک هم بروم ممکن است جای دیگری بروم!

وی در پاسخ به اینکه چقدر به صحت اخبارش مطمئن است، توضیح داد: ما سعی می‌کنیم برای اینکه مطمئن شویم خبر درست است منابع متعدد و متکثری را چک کنیم. از مردم هم همین را می‌خواهیم که اگر خبری را در یک شبکه اجتماعی دیدند به سرعت باور نکنند و چند منبع را چک کنند.

برخی اصلاً تحمل نقد ندارند
مجری «امشب» این سؤال را از نجف زاده مطرح کرد که آیا تا به حال پیشنهادات میلیاردی داشته‌ای؟ و وی پاسخ داد: پیشنهاد میلیاردی نداشته ام اما همیشه برای خبرنگارها این اتفاقات می‌افتد. افراد به نوعی سعی می‌کنند ما را وامدار کنند. این جزو مصائب روزنامه‌نگاری است. مصیبت دیگر این است که برخی‌ها اصلاً تحمل نقد ندارند و بعد از کوچک‌ترین نقد فشار وارد می‌کنند. با این وجود مدیران ما در معاونت خبر حمایت می‌کنند تا فضا به نفع مردم بازتر شود.

نجف زاده درباره یکی از خاطراتش گفت: گزارشی پخش کردیم درباره دو گورخر نر در آستانه انقراض که آنها را نگه داشته بودند تا زاد و ولد کنند و بعد از دو سال متوجه شدند هر دو نر هستند. اما با پخش کردن همین گزارش فشارهای زیادی به ما وارد شد.

او در پایان حضورش در «امشب» از همسرش که او را مادر امیرکیان می‌نامید بابت زحماتش تشکر کرد.

حاشیه‌های مذاکرات لوزان در گفتگو با سه خبرنگار
در ادامه گفتگوی صمیمی با خبرنگاران حاضر در شهر وین محل برگزاری مذاکرات هسته ای پیرامون حاشیه‌های مذاکرات با حضور سیامک ابراهیمی، عباس اصلانی و مصطفی دهقان روی آنتن رفت.

مرتضی غرقی مهمان بعدی برنامه بود که در سخنانی گفت: گاهی در مذاکرات برای مواردی که بحرانی بود به مسئولان پیامک می‌زدیم و آنها هم پاسخ می‌دادند. من در مذاکرات به عنوان خبرنگار شبکه خبر حضور داشتم و موارد بی نظیری دیدم. یکی آنها این بود که برخلاف جهت گیری‌های مختلف رسانه‌ها در داخل کشور، نمایندگان آنها در خارج از کشور و حین مذاکرات برای موفقیت ایران اتحاد داشتند و یکصدا بودند.

در مذاکرات علاوه بر استرس خبری نگران منافع ملی بودیم
وی افزود: در این شرایط استرس زیادی داشتیم. چون در این صحنه منافع ملی خودمان و کشورمان درگیر است. احساسی که در افغانستان یا لیبی نداشتم. اما در مذاکرات علاوه بر استرس خبری، استرس منافع ملی کشورمان را هم داشتیم.

خبرنگار باسابقه شبکه خبر همچنین به این موضوع اشاره کرد که گاهی درگیری‌های لفظی بین دیپلمات‌ها به وجود می‌آمد و ماجرای دیالوگ وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه «هیچوقت یک ایرانی را تهدید نکن» را بازگو کرد.

بعد از جانبازی سراغ خبرنگاری رفتم
غرقی در بخش دیگری از سخنانش گفت: رشته من الکترونیک بود و کار صدابرداری می‌کردم. در دفاع مقدس از گوش چپ صدمه دیدم و نتوانستم صدابرداری را ادامه دهم و اینگونه شد که سراغ کار خبرنگاری رفتم و دوره‌های مختلفی از جمله در دویلچه دیدم.

وی تصریح کرد: برخی در مشاغلشان مدام به فکر ارتقا درجه هستند اما اگر در یک کار کوچک متخصص شوند خیلی خوب است. خبرنگاری نیز همینطور است به ویژه اگر یک همسر خوب داشته باشی که در این قضیه کمکت کند. زمانی که امریکا و نیویورک بودم خانواده ام کنارم بودند. همسرم معلم است. دخترم فوق لیسانس رشته سلول‌های بنیادی چشم دارد و می‌خواهد دکترا بخواند. پسرم علی هم کارگردانی سینما می‌خواند.

فرزندانم ایران را دوست دارند
این خبرنگار درباره دشواری‌های تغییر محل زندگی اظهار کرد: شرایط سختی داشتیم و در این جابجایی‌ها گرچه ما خودمان را تطبیق می‌دادیم شرایط برای بچه‌ها دشوار بود. با این حال علاقه زیادی به کشور داشتند و زمانی که قرار بود به ایران برگردیم گرچه سن قانونی داشتند و می‌توانستند در خارج از کشور بمانند اما ترجیح می‌دادند به کشور برگردند.

غرقی یادآور شد: همواره استرس‌هایی که در وجود من به خاطر بحران‌های کشور بوده به خانواده منتقل می‌شده اما همسرم بسیار خویشتن دار است و با شغل من کنار آمده است. من در 30 سالی که کار کردم 15 سال در شرایط بحرانی بودم.

خبرنگاری را با همه بی پولی‌ها و فشارهایش دوست دارم

وی درباره اوضاع مالی خبرنگارها گفت: من 10 سال پیش خبرنگار ارشد شدم و تقریباً هیچ خبرنگاری در ایران به لحاظ رتبه سازمانی در حد من نیست و دیگران بازنشسته شده‌اند. من همیشه به دیگران می‌گویم هرکس دنبال پول و جایگاه است، دنبال خبرنگاری نباشد. خبرنگاری کار فرهنگی است. من نه اینکه پول را دوست نداشته باشم اما خبرنگاری را با همه سختی‌ها و بی پولی‌ها و فشارهایی که رویش است دوست دارم.

افشین عبدالهیان سردبیر ابرار ورزشی آخرین مهمان برنامه بود که محل کارش را قدیمی‌ترین روزنامه ورزشی ایران معرفی کرد.

فشار ضیا باعث شد پرسپولیس یک گل بزند!
او همچنین با اشاره به گفتگوی ضیاء با برانکو خطاب به او گفت: شما باعث شدی طارمی در زمین بیاید و بازی کند. گرچه پرسپولیس باخت اما اگر فشار شما نبود ممکن است دو هیچ ببازد!

در ادامه گفتگوی علی ضیا و حمید معصومی نژاد که از طریق اسکایپ گرفته شده بود پخش شد که در آن معصومی‌نژاد از لطف مردم برای توجه به او و ساختن لطیفه درباره خود تشکر کرد و در پایان گفتگویش بنا به خواست ضیاء گفت: حمید معصومی نژاد خبرنگار واحد مرکزی خبر برنامه امشب رم!

همچنین در این قسمت از برنامه ضیاء اعلام کرد آیتم گفتگو با حسینی‌بای بنا به درخواست خودش فردا شب در برنامه پخش می‌شود.

«امشب» با اجرای سیدعلی ضیاء دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه‌ها ساعت 23 از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

ارسال نظرات