نماینده سازمان ملل در امور حقوق بشر در کلمبیا اظهار داشت بومیان کلمبیایی باید در روند مذاکرات صلح در آمریکای لاتین شرکت کنند.
کد خبر: ۸۵۵۳۱۲۶
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، تد هاولند، کمیسریای سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در کلمبیا اظهار داشت استقرار صلح باید با مشارکت کامل بومیان  انجام شود.

این مقام رسمی سازمان ملل طی بیانیه ای که روز یکشنبه در روز بین المللی بومیان منتشر شد، اعلام کرد دولت باید به بومیان احترام بگذارد و از آنان حمایت و حقوق بومیان را تضمین کند.

وی در ادامه تاکید کرد تلاش های بسیای برای تضعیف حقوق بومیان در کلمبیا انجام شده است و باید به این اقدامات نژادپرستانه پایان داد و بر اساس قانون اساسی سال 1991 باید با احترام با رهبران این جامعه برخورد کرد و باید به تعهدات قانونی بر اساس قوانین سازمان ملل عمل کرد.

مشابه این بیانیه، فراخوان سراسری در کشور کلمبیا انجام شد که در آن بر حقوق بومیان در تملک بر اراضی و دسترسی به خدمات بهداشتی مناسب تاکید شده است.

بیانیه رسمی سازمان ملل یک هفته پس از جمع بندی دور جدید مذاکرات صلح هاوانا میان دولت کلمبیا و نیروهای انقلابی فارک که از سال 2012 آغاز شده است، انجام شد. بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی دولت کلمبیا طی نیم قرن مبارزات مسلحانه بین طرفین تا کنون بیش از 220 هزار نفر کشته و 3/5 میلیون نفر آواره شده اند.

ارسال نظرات