مهر تأييد فدراسيون پزشكي ورزشي بر استفاده از فوتباليست‌هاي خارجي بيمار
«حضور فوتباليست‌هاي هپاتيتي در فوتبال ايران خطري براي ساير بازيكنان ندارد.» اين ادعايي است كه يكي از اعضاي فدراسيون پزشكي ورزشي مطرح كرده است.
کد خبر: ۸۵۵۳۰۸۳
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج،«حضور فوتباليست‌هاي هپاتيتي در فوتبال ايران خطري براي ساير بازيكنان ندارد.» اين ادعايي است كه يكي از اعضاي فدراسيون پزشكي ورزشي مطرح كرده است. در حالي كه انتظار مي‌رفت خبر منتشر شده در مورد فعاليت دو بازيكن خارجي هپاتيتي در ليگ برتر از سوي مسئولان تكذيب شود اما اين خبر تأمل‌برانگيز خيلي زود تأييد شد. به‌ علاوه اينكه اين بازيكنان با تيم‌هاي خود قرارداد رسمي دارند و اينگونه كه مسئولان مي‌گويند خبري از برخورد با هپاتيتي‌ها نخواهد بود. 
رئيس سازمان ليگ به راحتي تأييد مي‌كند كه دو بازيكن خارجي شاغل در اين فصل از رقابت‌ها به بيماري هپاتيت مبتلا هستند. در حالي كه تصور مي‌شد تعداد آنها بيشتر از دو نفر نباشد، گفته مي‌شود نفر سومي هم هست كه از اين بيماري رنج مي‌برد. مهدي تاج پيش از اين در مصاحبه‌اي با تأييد اين ادعا گفته بود پيگيري مي‌كنيم تا ببينيم مي‌شود آنها با مراقبت بازي كنند يا خير. بايد به اين نكته اشاره كرد كه يكي از اين بازيكنان هپاتيتي در يك تيم تهراني حضور دارد و بازيكن ديگر هم در يك باشگاه خوزستاني است. 

  اتفاقات تلخ گذشته

فوتبال پرحاشيه ايران در سال‌هاي گذشته بارها از بستن قراردادهاي عجيب و غريب ضرر كرده است. به خدمت گرفتن بازيكن آلوده به ويروس هپاتيت يكي از اتفاقات تلخي است كه پرطرفدارترين تيم قاره كهن را با مشكل مواجه كرد. رافائل بازيكن نيجريه‌اي پرسپوليس با اين تيم قرارداد بست اما پس از آنكه مشخص شد هپاتيت B دارد از جمع سرخپوشان كنار گذاشته شد. در حالي كه مديران وقت اعتقادي به تست پزشكي و تأييد سلامت بازيكنان نداشتند رافائل به فيفا شكايت كرد؛ شكايتي كه پرسپوليس در كورس قهرماني را به كسر شش امتياز ناقابل محكوم كرد. در سال 89 نيز هروه اوسال اهل بوركينافاسو با سرخپوشان بدون كوچك‌ترين مشكلي قرارداد همكاري امضا كرد. منتها پس از آنكه فدراسيون پزشكي- ورزشي موضوع بيماري اين بازيكن را فاش كرد پرسپوليس قرارداد او را فسخ كرد اما اوسال و دلال‌هاي ايراني‌اش خبره‌تر از اين حرف‌ها بودند و با شكايت به موقع بدون انجام يك بازي پولي هنگفت به جيب زدند. 

  وظيفه ما نيست!

در روزهاي گذشته اظهارنظرهاي جالبي از سوي دست‌اندركاران ورزش ايران در اين باره مطرح شده است. پس از فاش شدن موضوع بازيكنان هپاتيتي هيچ نهادي حاضر به پذيرفتن مسئوليت آنها نيست. زهره هراتيان، عضو فدراسيون پزشكي- ورزشي پيش از اين اعلام كرده بود كه اين فدراسيون مسئوليتي در قبال عقد قرارداد با بازيكنان بيمار ندارد. تنها نكته‌اي كه اين فدراسيون روي آن حساسيت نشان داده فاش نشدن نام اين بازيكنان است. حال آنكه فدراسيون فوتبال نيز طوري رفتار مي‌كند كه گويا استفاده كردن از بازيكنان هپاتيتي دستاورد بزرگي براي آنها محسوب مي‌شود. 

  قانوني در فيفا نداريم

با وجود آنكه گفته مي‌شد بازيكنان مورد نظر تا تأييد نشدن سلامت پزشكي‌شان ‌اي‌تي‌سي دريافت نخواهند كرد اما دو بازيكن از سه بازيكن مورد نظر براي تيم‌هاي خود در هفته اول و دوم ليگ پانزدهم به ميدان رفته‌اند. تاج، رئيس سازمان ليگ مدعي است كه در فيفا منعي براي حضور بازيكنان هپاتيتي در زمين مسابقه وجود ندارد در حالي كه در كشور ما اين منع وجود دارد كه نبايد به اين افراد شغل داده شود. 

  تعهد حلال مشكلات

عضو كميته «طب‌كار» فدراسيون پزشكي- ورزشي ديروز در گفت‌و‌گو با نسيم به تشريح پرونده استفاده از بازيكنان هپاتيتي پرداخت. عقيلي‌نژاد با اعلام اينكه از باشگاه‌هاي اين بازيكنان تعهد گرفته شده اظهار داشت: «بعد از بررسي‌ها و آزمايش‌هاي زياد و البته گرفتن تعهد از باشگاه‌هايشان اين اجازه را صادر كرديم. اين كار كاملاً منطقي و قانوني بوده. به هر حال اين بازيكنان آزمايش‌هايي داده‌اند و ما مطمئن شده‌ايم حضور آنها هيچ منعي ندارد و به همين دليل براي آنها مجوز بازي صادر كرده‌ايم. دراين كميته تابع قوانين بين‌المللي و البته قوانين كار در كشورمان هستيم و كاري نمي‌كنيم كه به ضرر ورزش ايران تمام شود.» ابلاغ دستورالعمل به باشگاه‌ها از ديگر فعاليت‌هاي در نظر گرفته شده براي حل اين مشكل است: «ما به باشگاه‌هاي اين دو بازيكن نامه زده‌ايم كه آنها بيماري هپاتيت دارند و به آنها يك دستورالعمل كلي داده‌ايم. در واقع ما قوانين را ساده و به باشگاه‌ها ابلاغ كرده‌ايم كه چه كاري بايد انجام بدهند. از مدل رفتار با اين بازيكنان تا حتي تنظيم تمرينات و غذا خوردنشان. اينها همه چيزهايي است كه باشگاه‌ها متعهد مي‌شوند انجام دهند تا حضور بازيكنانشان به مشكل نخورد. اگر باشگاه‌ها قوانين را رعايت نكنند، ممكن است به بازيكنانشان آسيب بزنند به همين دليل ما حق برخورد با آنها را داريم. از طرفي اگر باشگاه‌ها دستورالعمل‌ها را رعايت كنند، هيچ مشكلي براي استفاده از بازيكنانشان كه دچار بيماري هستند پيش نمي‌آيد.»

  بيماران بي‌خطر

عقيلي‌نژاد معتقد است حضور اين بازيكنان تهديدي براي ساير فوتباليست‌هاي شاغل در ليگ برتر محسوب نمي‌شود: «بيماري هپاتيت مسري است اما مثل سرماخوردگي نيست كه با يك سرفه به طرف ديگر منتقل شود. انتقال ويروس هپاتيت از دو راه انجام مي‌شود؛ يكي استفاده از سرنگ آلوده كه بيشتر در افراد معتاد اتفاق مي‌افتد و راه دوم، انتقال خون آلوده است. ما در هر دو مورد، باشگاه‌ها را توجيه كرده‌ايم. اگر آنها اين مسائل را رعايت كنند هيچ مشكلي پيش نمي‌آيد.»
ارسال نظرات