خبرهای داغ:
گزارشی از کلاس های آموزشی مداحی خواهران در حسینیه ثارالله (ع) شیراز/ تصاویر؛
این کلاس ها تحت نظارت سازمان بسیج مداحان فارس با مدیریت مسئول حسینیه عاشقان ثارالله، حاج محسن متقی پیشه از آغاز تابستان امسال در حال برگزاری است.
کد خبر: ۸۵۵۲۳۸۰
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، در روزهای داغ تابستان که در پایگاه ها، موسسات و هیئات مذهبی گوناگون کلاس های مختلف عقیدتی سیاسی، فرهنگی و هنری در حال برگزاری است، مجموعه فرهنگی ثارالله (ع) شیراز نیز از این فرصت بی نصیب نمانده و از پتانسیل موجود برای تشکیل کلاس های فرهنگی در حوزه مداحی خواهران به خوبی استفاده نموده است.

تمرکز‌مداح‌نباید‌بر روی‌صدا باشد/ مداح‌شأن مجلس‌اهل‌بیت را حفظ‌کند

برگزاری این کلاس ها تحت نظارت سازمان بسیج مداحان فارس با مدیریت مسئول حسینیه عاشقان ثارالله، حاج محسن متقی پیشه از آغاز تابستان امسال در حال برگزاری است. این کلاس های مداحی با تدریس اساتید مجرب نظیر خواهران سرکوبی، شاملو و کاشانی هر هفته در روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار می گردند.

خواهر سرکوبی که از سالیان دور در امر تبلیغ دین فعالیت می کند و یکی از مبلغان مذهبی و چیره دست این عرصه بشمار می رود، درباره این کلاس های آموزشی به خبرنگار خبرگزاری بسیج فارس می گوید: در این کلاس ها به آموزش مباحث اخلاقی و معرفتی با این رویکرد که شایسته است یک مداح از منظر قرآن و تعبّد و تخلّق به اخلاق الهی چگونه باشد، پرداخته می شود.

وی فراگیری اصول دین، احکام و همچنین داشتن دانش کافی درباره فلسفه تعبد و رابطه ی آن با تعقل، آگاهی نسبت به احکام هیئات مذهبی و نکاتی چون نحوه هروله در عزاداری و نوع پوشش مداحان را ملزومات یک مداح خوب می داند.

تمرکز‌مداح‌نباید‌بر روی‌صدا باشد/ مداح‌شأن مجلس‌اهل‌بیت را حفظ‌کند

این استاد مداحی، آگاهی و داشتن دانش کافی نسبت به آسیب های موضوعاتی از قبیل استفاده از آلات موسیقی در مراسم منتسب به اهل بیت (علیهم السلام) را هم مهم عنوان می نماید.

خواهر سرکوبی مساله خودسازی مداحان بعنوان مبلغان مذهبی آینده را از ضروریات مفاد و محتوای کلاس های مذکور می داند که بایستی حتما مورد توجه قرار گرفته و در سطح عالی آموزش داده شوند.

خواهر کاشانی که در زمینه آموزش فن بیان مداحان مشغول به تدریس می باشد، درباره شیوه تدریس و محتوای کلاس ها به خبرنگار خبرگزاری بسیج فارس می گوید: فن مداحی صرفا فن آوازه خوانی و صدا نیست و ملاک و تمرکز یک مداح نباید به تنهایی بر روی صدا باشد، بلکه این موضوع رسالتی است که بر دوش یک مداح قرار دارد. مداح باید در کنار موهبت و استعدادی که حضرت حق به او عطا کرده شأن و قداست مجلس اهل بیت را حفظ کند؛

وی صِرف یادگیری نغمه ها و نواها برای کسب شهرت و امرار معاش بدون معرفت کافی و تزکیه نفس  را از آسیب های این حوزه عنوان می نماید.    
 
خواهر کاشانی در ادامه صحبت هایش توصیه های اخلاقی، فنون و نحوه مدیریت مراسم، زمانبندی مراسم توسط مداح،  آموزش نغمه ها و نوا ها، معرفی محتوای مجالس و شیوه های مختلف سخنرانی را از جمله موضوعات مورد توجه در کلاس های آموزشی مداحان می داند.

تمرکز‌مداح‌نباید‌بر روی‌صدا باشد/ مداح‌شأن مجلس‌اهل‌بیت را حفظ‌کند

خواهر شاملو نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج فارس، پایه و بُن مایه‌ی آموزش مداحی را دانش نسبت به فلسفه ی عزاداری دانست و گفت: از آنجایی که برپایی مجالس مدح، مرثیه و سوگواری برای اهل بیت خصوصا امام حسین (علیه السلام) توسط خود ایشان به ما رسیده است، باید آن را با درک مقتضیاتش حفظ کرد، برای انجام این رسالت لازم است در کنار کسب توانایی های فنی و هنر مداحی توسط مداح، فلسفه و ریشه این هنر نیز که مایه ی حفظ مکتب، شریعت و وحدت است مورد توجه خاص قرار گیرد.

مجموعه کلاس های خواهران در حسینیه عاشقان ثارالله (ع) شیراز بصورت دوره های سه ماهه در فصل های آینده هم پذیرای علاقمندان خواهد بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها