کد خبر: ۸۵۵۱۹۰۱
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،به نقل از نیویورک تایمز، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با دو نفر از رهبران کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) در کاخ سفید، به این لابی اسرائیل هشدار جدی داده است. اوباما در این دیدار آیپک را به صرف بیش از میلیونها دلار هزینه برای تبلیغ علیه برجام هسته ای و ترویج ادعاهای دروغین در خصوص آن متهم کرد.

 رئیس جمهوری آمریکا همچنین در جریان سخنرانی در دانشگاه امریکن با اشاره به این لابی گرها، گفت که این نهادها تنها قصد دارند با صرف هزینه های گزاف، آمریکا را به همان نقطه ای بکشانند که باعث آغاز جنگ با عراق شد. 

کمیته روابط عمومی امریکا و اسرائیل (آیپک) در نیمه اول سال جاری میلادی در رایزنی‌های خود در کنگره علیه ایران حدود 1.7 میلیون دلار هزینه کرده است که یک رکورد محسوب می‌شود.  آیپک این مبلغ را برای تصویب قانونی در کنگره صرف کرد که به موجب آن نمایندگان امریکایی بتوانند جمع بندی هسته‌ای با ایران را بازبینی کنند.

 طرح «قانون بازنگری توافق هسته ای ایران» در ماه مه در مجلس نمایندگان و سنای امریکا تصویب و با امضای باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور به قانون تبدیل شد. بر اساس این قانون، کنگره 60 روز مهلت دارد تا جمع بندی هسته‌ای با ایران را بررسی کند.

جمهوری‌خواهان از منتقدان جدی نتیجه مذاکرات هسته‌ای وین هستند و بسیاری از دموکرات‌ها نیز ضمن ابراز نگرانی در این خصوص اظهار داشته‌اند که هنوز برای تایید آن آمادگی ندارند.

با این حال هرچند که کنگره می‌تواند به جمع بندی هسته‌ای رای مخالف بدهد اما برای اینکه بتواند حق وتوی رئیس جمهور این کشور را بی‌اثر کند، لازم است حمایت دو سوم از نمایندگان را برای مخالفت جمع بندی هستهای جلب کند.

ارسال نظرات