قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر از بازماندن 73 نفر از سفر حج به دليل حمل مواد مخدر در سال گذشته ‏خبر داد و به زائراني كه به هر دليلي قصد خروج مواد مواد مخدر را دارند هشدار داد كه در فرصت باقيمانده نسبت به ترك اعتياد خود اقدام كنند.
کد خبر: ۸۵۵۱۸۳۰
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از   ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر عليرضا جزيني در گردهمايي مسوولان و مديران كاروان‌هاي حج و زيارت در قم بيان داشت: به‌منظور جلوگيري از حمل مواد مخدر به عربستان، اقدامات پيشگيرانه و هشدارهاي لازم در خصوص تبعات سوء ‌ناشي از حمل مواد مخدر در ايران و عربستان به زائران در حال انجام است.

وي ادامه داد: آموزش و آگاهسازي توسط مديران و روحانيون در كلاس‌هاي آموزشي، آموزش و آگاهسازي توسط پليس فرودگاه‌ها، انتقال تجربه به مديران و روحانيون، بهره‌برداري از نيروهاي متخصص چهره‌زني براي شناسايي معتادان و حاملان مواد مخدر، استفاده از سگ موادياب به ويژه در فرودگاه‌ها و آموزش نيروهاي پليس براي كشف جاسازي‌ها در دستور كار ستاد و دستگاه‌هاي ذي‌ربط قرار گرفته است.

قائم مقام دبيركل ستاد بيان داشت: برابر ماده 4 قانون مجازات اسلامي هر گاه شخصي جرمي خارج از كشور انجام دهد، در ايران نيز تحت پيگرد قرار مي‌گيرد، لذا سازمان حج و زيارت براساس تكليف قانوني و با توجه به مفاد قرارداد منعقده با زائران، حاملان مواد مخدر و معتادان را حداقل يك دوره از اعزام محروم مي‌كند، اعزام مجدد اين افراد هم منوط به ترك اعتيادشان مي‌باشد.

جزيني گفت: برابر قانون، كسانيكه مبادرت به حمل مواد مخدر نمايند، بين يك الي پنج سال ممنوع الخروج مي‌شوند و گذرنامه آنها باطل مي‌شود، همانطور كه در سال گذشته 47 گذرنامه ابطال شد. در صورت تكرار جرم نيز 5 تا 15 سال گذرنامه آنها باطل خواهد شد، لذا افرادي كه سوء‌مصرف مواد مخدر دارند در فرصت باقيمانده نسبت به ترك اعتياد خود اقدام كنند و اگر امكان ترك وجود ندارد،‌ موضوع را با مدير كاروان در ميان بگذارند.

وي ادامه داد: فرد معتادي كه به حج مي‌رود به دليل عدم دسترسي به مواد، كنترلي بر رفتار خود ندارد و نسبت به ديگران درگيري و پرخاشگري خواهد داشت. دچار مشكلات جسمي و روحي خواهد شد و حتي توان اعمال حج را از دست مي‌دهد.

اين مقام مسوول در ستاد افزود: طبق قوانين عربستان داشتن هر گونه داروي گياهي مشكوك و شبيه مواد مخدر، قرص روانگردان، ‌متادون، قرص آرامبخش جرم تلقي مي‌شود كه 2 الي 10 سال حبس به دنبال دارد. اعتياد و سوء مصرف مواد نيز يك ماه الي دو سال مجازات زندان و براي فروشندگان مواد مخدر نيز مجازات اعدام را در پي دارد. لذا زائراني كه به هر دليلي قصد خروج مواد مواد مخدر را دارند، بدانند كه در عربستان سخت‌گيري‌هاي شديدي وجود دارد و احكام صادره آنها نيز بدون وكيل و امكان اعتراض و تجديد نظر اجرا مي‌شود.

وي افزود: در عمليات عمره سال گذشته 399 نفر از تشرف به سرزمين وحي بازماندند و 73 نفر از زائرين نيز حج تمتع را از دست دادند. طي چند سال ايران به دليل برخورد تخصصي و سخت‌گيرانه در ايران احدي از ايرانيان توسط پليس عربستان دستگير نشده‌اند.
ارسال نظرات