یک اقتصاددان تاکید کرد: تسهیل صدور مجوز برای فعالیت تعاونی‌های کوچک جهت پیشگیری از اعتیاد

یک اقتصاددان خواستار تقویت واحدهای کوچک و متوسط کار و صنعت در کشور جهت پیشگیری از اعتیاد شد و تاکید کرد: صدور مجوز برای فعالیت تعاونی‌های کوچک جهت پیشگیری از اعتیاد تسهیل شود.
کد خبر: ۸۵۵۱۲۳۹
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدرایرج توتونچیان   اظهارداشت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر به این مفهوم که همه مردم و مسئولان در جهت پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر همکاری داشته باشند، رویکردی مثبت است و در صورتی که عاری از شعار باشد و جامه عمل بر تن کند، قطعا نتایج موثری و ماندگاری را بر جای خواهد گذاشت.

وی افزود: موضوع اشتغال در پیشگیری از اعتیاد بسیار حائز اهمیت است. پرکردن اوقات فراغت جوانان به صورت مناسب و برنامه‌ریزی شده نیز در مبارزه با اعتیاد مهم بوده که توجه به آن می‌تواند سدی در برابر اعتیاد قلمداد شود.

این اقتصاددان خواستار تقویت واحدهای کوچک و متوسط کار و صنعت در کشور شد و گفت: تعاونی‌های کوچک زیادی وجود دارد که دولت بایستی با حمایت از آنها در جهت اشتغال معتادان بهبودیافته و یا خانواده معتادان از آن بهره مند شود. شهرداری نیز باید در جهت همکاری برای پیشگیری از اعتیاد مکان‌های مناسب را در اختیار صاحبان مشاغل قرار داده یا اعطای مجوز به آنها برای فعالیت در کشور تسهیل شود.

توتونچیان با بیان اینکه پیشگیری از درمان راحت‌تر و کم هزینه‌تر است، عنوان داشت: شهرداری با همکاری دولت اقدامات گسترده‌ای در جهت پیشگیری از اعتیاد می‌توانند، انجام دهند. مبارزه با اعتیاد تنها اقدامات سلبی نیست بلکه با ارائه مجوز براي ایجاد تعاونی و تولیدی گام‌های موثری در جهت پیشگیری از اعتیاد برداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری لازم است بیشتر از بودجه خود جهت برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و پر کردن بهتر اوقات فراغت اهالی محلات هزینه کند، بیان داشت: با تصویب آئین نامه در شورای شهرها می توان بخشی از این بودجه را نیز جهت توسعه کمپ‌های ترک و درمان اعتیاد صرف کرد. پس بنابراین اعضای شورای شهر به میزان زیادی در پیشگیری از اعتیاد در محلات سهیم اند و باید بیش از گذشته به این نقش خود توجه داشته باشند.

این اقتصاددان به موضوع بیمه معتادان اشاره کرد و افزود: باید انگیزه ترک اعتیاد را در معتادان افزایش داد و به آنها تفهیم کنیم که اگر بر اساس برنامه سلامت پیش روند به طور مثال پوشش بیمه شان افزایش می‌یابد همچنین در صورتی که برای درمان به کمپ مراجعه و در این راستا اقدام کنند، داروها با 5 تا 10 درصد ارزانتر به آنها ارائه می‌شود.

توتونچیان در مورد معتادان بهبودیافته و خانواده معتادان گفت: این افراد باید تحت حمایت مالی و معیشتی قرار گیرند تا ناچار به چرخه اعتیاد باز نگردند. بزهکاری اجتماعی برای جامعه مخرب است و به سرعت نیز گسترش می‌یابد نیروهای مردمی و بسیجی در این زمینه نقش مهمی را می‌توانند ایفا کنند این افراد علیرغم اینکه در پیشگیری از اعتیاد سهیم اند در نظارت و کنترل محلات نیز باید فعالیت کنند. مواد فروشان باید بدانند در محلاتی که مردم نظارت کافی دارند، هرگز اجازه فعالیت نخواهند داشت و همیشه این اضطراب بر وجودشان غلبه داشته باشد.

وی در پایان به لزوم فرهنگسازی جهت پیشگیری از اعتیاد اشاره داشت و خاطر نشان کرد: ارتقاء آموزش و آگاهی مردم به ویژه جوانان با توجه به تنوع مواد مخدر امروزی و تغیر گرایش مصرف از نوع سنتی به صنعتی بسیار ضروری است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار