پژوهشگر دفتر پژوهش روزنامه خراسان گفت: کاهش دید و بازدیدها در فضای حقیقی سبب افزایش تعداد کاربران شبکه های اجتماعی در فضای مجازی شده است.
کد خبر: ۸۵۵۱۲۳۵
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، سید یاسر نعمتی در دوره آموزشی مدیران روابط عمومی و تبلیغات رده ها و نواحی سپاه خراسان رضوی در تعریف شبکه های اجتماعی بیان داشت: هر ابزار یا سرویسی که از اینترنت برای شکل دادن یک مکالمه استفاده شود رسانه اجتماعی است.

وی افزود: شبکه های اجتماعی نیز نوعی رسانه اجتماعی است و مکانی است که در آن اجازه دارید لیستی از دوستان خود را داشته باشید و برای یکدیگر پیام به اشتراک بگذارید.

وی شبکه های اجتماعی را به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم بندی کرد و افزود: در شبکه های اجتماعی عمومی مانند فیس بوک عموم مردم می توانند با هر ویژگی عضو شوند ولی در شبکه های اجتماعی خصوصی معمولا افراد با تخصص های خود وارد آن می شوند.

نعمتی به ظرفیت و قابلیت شبکه های اجتماعی اشاره کرد و ابراز داشت: شبکه های اجتماعی این قدرت را دارند که در مدت زمانی کوتاه شایعه ای را در سراسر دنیا پراکنده کنند و از طرفی گزافه گویی در این شبکه ها بسیار زیاد است.

وی اظهار داشت: با ورود اینترنت به دنیای رسانه استفاده از روزنامه به تدریج کم شد ولی شایعه پراکنی افزایش یافت.

وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی مگر در موارد خاص که کاربران خاصی دارد به آگاهی های ما اضافه نمی کند چرا که اطلاعاتی که می دهد بیهوده است.

پژوهشگر دفتر پژوهش روزنامه خراسان تاکید کرد: باید در استفاده از رسانه رژیم مصرف رسانه یا همان تربیت رسانه ای داشته باشیم که دارای اصولی است که باید رعایت شود بطور مثال اگر در فضای حقیقی با هم سن و سال خود دوست هستیم در فضای مجازی هم همینطور باشد.

وی ادامه داد: در یک خانواده باید رایانه در اتاق پدر باشد تا والدین زمان استفاده فرزندانشان از اینترنت نسبت به آنان اشراف داشته باشند و این یکی از اصول تربیت رسانه ای است.

نعمتی با بیان اینکه 11 درصد کاربران وایبر در کل دنیا مربوط به ایران است گفت: بحران استفاده از شبکه های اجتماعی متاسفانه در کشور ما بسیار زیاد است بطوریکه طبق پژوهشی که در ایران انجام شد 80 درصد جوانان ایرانی قبل از خواب باید گوشی همراه خود را چک کنند.

عضو سیاستگذاری بسیج و رسانه خراسان رضوی با اشاره به اینکه استفاده از اینترنت برای مدت طولانی اعتیاد اینترنتی می آورد و سبب می شود با منطق شبکه های اجتماعی بی منطق و عواطف و احساسات خود را از دست بدهند و به افرادی منزوی تبدیل شوند.

وی اذعان داشت: کاهش دیدارها در فضای حقیقی و نبود بستری مناسب برای گذراندن اوقات فراغت سبب افزایش کاربران شبکه های اجتماعی شده است.

نعمتی ضمن اهمیت دانستن سواد رسانه ای گفت: با داشتن سواد رسانه ای می توان جلوی بسیاری از آسیب های رسانه ای را گرفت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها