ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه آزاد اسلامي به مدت دو سال تفاهم‌نامه همكاري امضا كردند.
کد خبر: ۸۵۵۱۲۳۰
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر عليرضا جزيني قائم مقام دبيركل ستاد در مراسم امضاي اين تفاهم‌نامه كه در ساختمان مركزي دانشگاه آزاد اسلامي برگزار شد؛ اعتياد را يكي از آسيب‌هاي مهم در حوزه اجتماعي خواند و گفت: از زمان ورود ناتو به افغانستان ميزان توليد ترياك به بيش از 7500 تن رسيده است و 300 هزار هكتار از زمین‌های آن کشور زیر کشت خشخاش رفته است كه مشكلات زيادي را براي دولت افغانستان ايجاد كرده است.

وي افزود: 30 درصد مواد مخدر توليد شده در افغانستان، از طريق ايران ترانزيت مي‌شود كه خطر جدي براي كشور تلقي مي‌شود. درست است كه بخشي از اين مواد در در داخل كشور به مصرف مي‌رسد اما كشورمان سالانه حجم زيادي از مواد مخدر را كشف مي‌كند. به گونه‌اي ك طي چهار ماهه نخست سال‌جاري 213 تن مواد مخدر كشف شده است.

قائم مقام دبيركل ستاد در ادامه مواد مخدر صنعتي را خطر بسيار جدي براي جامعه برشمرد و بيان داشت: نماد اين مواد، شيشه و روان‌گردان‌ها است و سال گذشته 88 ميليون قرص روان‌گردان در سطح كشور كشف شد كه امسال نيز تلاش‌ها در جهت كشف اين مواد ادامه خواهد داشت.

جزيني افزود: ترامادول يكي از قرص‌هايي است كه برای بيدار ماندن و رفع خستگی مصرف زيادي بين دانشجويان دارد، در حاليكه مصرف بيش از اندازه آن موجب تشنج مي‌شود و متاسفانه دانشجويان اين آگاهي را ندارند كه ترامادول مقدمه‌اي براي اعتياد رواني است.

وي بيان داشت: براساس آخرین آمار انجام‌شده، 2.6 درصد (دو و شش دهم) دانشجویان وزارت علوم و 1.6 درصد (يك و شش دهم) دانشجویان وزارت بهداشت موادمخدر مصرف می‌کنند که در مجموع 1.1 درصد (يك و يك دهم) دانشجویان هر دو دانشگاه مصرف‌كننده شيشه هستند. همچنين 67 درصد اين دانشجويان معتاد، اعلام كرده‌اند مصرف مواد مخدر را پیش از ورود به دانشگاه و در دوره متوسطه تجربه كرده‌اند.

اين مقام مسوول در ستاد تصريح كرد: ما معتقديم مراكز آموزشي در حوزه پيشگيري از اعتياد نقش اساسي دارند و مي‌بايست فعالیت‌های پیشگیرانه را براي دانشجويان و دانش‌آموزان ارائه دهند كه در اين رابطه طي مكاتبه‌اي با وزارت علوم تقاضاي خود را مبني بر ايجاد رشته پيشگيري از اعتياد مطرح كرديم كه تصويب شد. همچنين تلاش كرديم تا در كتب درسي دانش‌آموزان مبحثي به اين زمينه اختصاص داده شود.

جزيني در ادامه، بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود علمي، تحقيقاتي و تشكل‌هاي دانشجويي، توليد و چاپ منابع علمي و آموزشي براي كليه گروه‌هاي هدف تحت پوشش با تهيه و توليد بسته‌هاي آموزشي مختص دانشجويان، ‌خانواده‌ها، كاركنان و اعضاي هيات علمي، همكاري و تبادل اطلاعات در طراحي برنامه‌هاي آموزشي مناسب به‌منظور ارتقا سطح آگاهي دانشجويان، انجام پروژه‌هاي پژوهشي و آموزشي در عرصه‌هاي مرتبط با مبارزه با مواد مخدر، اختصاص دو واحد درسي مرتبط با پيشگيري از اعتياد در دانشگاه، هدايت و حمايت از پايان‌نامه‌هاي تحصيلي بويژه در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري‏ را از جمله موضوعات مهم در تفاهم‌نامه برشمرد كه انتظار مي‌رود نسبت به تحقق آن اقدام شود.

وي، آگاهسازي در حوزه پيشگيري از اعتياد را مهم توصيف كرد و گفت: والدین باید در دوران نوجوانی یعنی سنین راهنمایی و در دبیرستان توجه کافی را به فرزندان داشته باشند تا در دوره دانشگاه نگران مصرف مواد مخدر توسط فرزندان خود نباشند، همچنين مسوولان مراكز آموزشي نيز نقش موثري در اين امر دارند، كه مي‌توانند آگاه شوند و آگاهي بدهند، مهارت‌هاي زندگي را به دانش‌آموزان و دانشجويان ارائه دهند، اينها اقدامات بزرگي در جهت پيشگيري از اعتياد است و ما معتقديم هر اقدامي كه بتواند در پيشگيري از اعتياد در جامعه تاثيرگذار باشد، بايد دنبال كرد.

همچنين سيد طه هاشمي معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در اين مراسم، مواد مخدر را خطري جدي خواند كه كيان اجتماعي جامعه را تهديد مي‌كند گفت: دانشگاه يك برشي از جامعه است ﻭ ﺟﺪﺍﯼ ﺍﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻌﺮﯾﻒ كنيم. اما همه افرادی که در دانشگاه حضور دارند فرهیخته هستند به همین دلیل آمار اعتیاد در دانشگاه در مقایسه با جامعه کم‌تر است.

به گفته وي؛ طبق تصمیم هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در جهت همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر و مشارکت در امر مبارزه با این منکر بزرگ اجتماعی مقرر شد معاونت های فرهنگی، آموزشی، دانشجویی، ورزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی برنامه مشترکی برای تقویت امر مبارزه با مواد مخدر از طریق اجرای پایان نامه تحصیلی، برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و آموزشی در سطح واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اجرا کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مبارزه با مواد مخدر را بايد از درون خانواده‌ها شروع كرد. بيشترين آموزش‌ها نيز بايد از طريق والدين صورت بگيرد. همچين بايد يك نهضت فراگير در جامعه آغاز شود و كليه دستگاه‌هاي فرهنگي و آموزشي در اين مبارزه مشاركت كنند.

هاشمي افزود: هر چقد جامعه به لحاظ فكري و دانش توسعه يابد، كمتر در آن گرايش به اعتياد وجود دارد، در عين حال بايد به افرادي كه در دانشگاه مبتلا به اعتياد هستند، كمك كنيم تا به بهبودي برسند. دانشگاه‌ها ظرفيت‌هاي خوبي را براي فعاليت‌هاي پيشگيرانه دارند، در مناسبت‌هاي فرهنگي و آموزشي كه برگزار مي‌شود، مي‌توان از كارشناسان و نمايشگاه‌هاي پيشگيري به منظور افزايش آگاهي دانشجويان استفاده كرد.

گفتني است اين تفاهم نامه در پايان به امضاي طرفين رسيد و در آن مقرر شد كارگروه مشتركي مركب از نمايندگان تام‌الاختيار دبيرخانه ستاد و دانشگاه تشكيل شده تا بر روند اجراي تفاهمات نظارت ‏كنند.‏

ارسال نظرات