در نشست خبری رصدنمای ملی «ع» مطرح شد

شناسایی آثار فاخر تاثیرگذار در حوزه عفاف و حجاب

دبیر رصدنمای ملی «ع» از شناسایی آثار فاخر اثرگذار در مخاطبان خاص در حوزه عفاف و حجاب خبر داد.
کد خبر: ۸۵۵۰۷۰۵
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری رصدنمای ملی «ع» صبح امروز با حضور امیرحسین بانکی‌پور دبیر این رصدنما و فریبا علاس‌وند عضو هیئت علمی تحقیقات زنان و خانواده در خبرگزاری فارس برگزار شد.

بانکی‌پور در این نشست با بیان اینکه فعالیت‌های بسیاری در حوزه عفاف و حجاب صورت گرفته اما آن طور که باید اثربخش نبوده است، اظهار داشت: آنچه در شورای راهبردی عفاف و حجاب بحث شد، این است که ما نگاه محصورمحور در حوزه عفاف و حجاب نداشته‌ایم. شعارها و اعلام نظرهای یک نهضت باید رشد یابد اما وقتی می‌خواهیم به یک تمدن تبدیل شود، باید از ابزار فرهنگی استفاده کنیم.

دبیر رصدنمای ملی «ع» تصریح کرد: این ابزار فرهنگی می‌تواند در گونه‌های مختلف وجود داشته باشد و فقط منتهی به سخنرانی و مقاله نباشد در واقع می‌توان در حوزه فیلم و عکس و گرافیک، و همچنین انیمیشن و اشعار زیبا آثاری ارائه داد که یک تفکر فرهنگی را تعمیق بخشد و در رفتار جامعه نهادینه شود. 

وی با اشاره به اهداف تشکیل رصدنمای «ع» گفت: به کارگیری عنوان رصدنما یک امر خلاقانه بود؛ رصدنما به معنای به نمایش گذاشتن ارزیابی ما و حرف «ع» مخفف عفاف، عزت و عشق است چرا که معتقدیم عفاف ضامن عفت و عشق خانوادگی خواهد بود. 

بانکی‌پور افزود: نخستین هدفمان این بوده که گونه شناسی کنیم و محصولات حوزه عفاف و حجاب را از کتاب گرفته تا مطبوعات، عکس، شعر، داستان، گرافیک، فضای مجازی، نوشت‌افزارها و پوشش اسلامی جمع‌آوری کنیم.

دبیر رصدنمای ملی «ع» خاطرنشان کرد: نکته دومی که در آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی به آن دست یافتیم این است که در کارهای فرهنگی مخاطب غایب است در حالی که وقتی قرار است کتاب یا مقاله‌ای نوشته شود، نویسنده موضوع‌محور کار می‌کند و اگر بخواهد دقیق و علمی به مساله نگاه داشته باشد به صورت مساله‌محور کار می‌کند اما به عقیده بنده مهم‌تر از موضوع‌محور و مساله محور بودن مخاطب‌محور بودن است. 

وی در ادامه اظهار داشت: براین اساس این پرسش مطرح می‌شود که برای مخاطب خردسال، نوجوان و بزرگسال‌مان چه تولید کرده‌ایم؟ آیا از نظر پایبندی به حجاب مخاطب را مشخص کرده‌ایم. بخشی از مخاطبان ما مردان هستند، آیا در رابطه با حجاب مرد چیزی نوشته‌ایم؟ 

بانکی‌پور با بیان اینکه مخاطب در همه عرصه‌های فرهنگی غایب است، افزود: در این رصدنما عنایت ویژه‌ای به مخاطب شده و به دنبال این هستیم که با شناسایی محصولات و آثار تولیدشده‌ای که به درد جامعه امروز می‌خورد ولو اینکه 20 سال پیش نوشته شده باشد، توجه کنیم و آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم. در این بین هر یک که تشخیص دهیم اثر فاخری است، یعنی در مخاطب موردنظر تحول ایجاد می‌کند را معرفی کنیم. 

دبیر رصدنمای ملی «ع» با بیان اینکه در واقع هدف این است که این آثار کشف و به مخاطبان خاص خود عرضه شوند، گفت: ظرفیت‌ها و ابزار زیادی در اختیار داریم که می‌تواند بهترین خوراک را به مردم برساند. شناسایی خوراک‌های مناسب است، هدف دوم بعد از کشف آثار فاخر، کشف خلأهاست.

وی ادامه داد: ما معتقدیم نسبت به خیلی از مخاطب‌ها اثر فاخری تولید نشده و کشف این خلأها باعث می‌شود کسانی که قصد دارند آثاری تولید کنند به جای کارهای تکراری به خلأها بپردازند. هدف سوم نیز این است که آثاری که خوب‌اند اما نقاط ضعفی دارند تا به شکلی فاخر تبدیل شوند، تقویت کنیم. 

بانکی‌پور اظهار داشت: بعد از شناسایی محصولات فراخوانی اعلام کرده‌ایم که با فرمول یک پنجم یک پنجم آثار را شناسایی و مورد ارزیابی اولیه قرار می‌دهد. در مرحله دوم فرم‌های دقیقی طراحی کرده‌ایم و براساس نظر داوران یک‌پنجم آثار به جشنواره ارائه می‌شود. 

دبیر رصدنمای ملی «ع» افزود: برای اینکه مطمئن شویم آثار برگزیده به مذاق سایر شهرهای کشور خوش می‌آید، از تصدیق‌گران استانی استفاه کرده‌ایم که البته علاوه بر آنها تصدیق‌گران ملی هم تعیین شده‌اند که در مرحله آخر باید روند ارزیابی را تایید کنند. 

وی با بیان اینکه داوری‌ها تا پایان شهریورماه انجام می‌شود و جشنواره از اوایل آذر آغاز به کار خواهد کرد، گفت: تاکنون 24 هزار و 774 محصول را شناسایی کرده‌ایم که از این تعداد محصولاتی که به ارزیابی اولیه راه پیدا کرده‌اند، شامل 5 هزار و 51 محصول و آثاری که به مرحله دوم راه یافته‌اند یک هزار و 971 محصول بوده است. 

بانکی‌پور ادامه داد: محصولاتی که به مرحله سوم دست یافته‌اند 770 مورد بودند که 217 مورد از آنها تاییدیه جشنواره را اخذ کرده است. در رصد اولیه یک هزار و 260 کتاب، یک هزار و 233 اثر پژوهشی، یک هزار و 703 فضای مجازی، 8500 مورد شعر، 700 اثر گرافیکی، 4 هزار و 850 فیلم کوتاه و تله‌فیلم، 25 مورد پوشش اسلامی، 3 هزار و 856 اثر در حوزه آموزش و تبلیغ، 2200 مورد عکس، یک هزار و 200 محصول فرهنگی و رسانه‌ای دیجیتال، 40 داستان و 300 اثر مطبوعاتی رصد شده‌اند. 

دبیر رصدنمای ملی «ع» با بیان اینکه فراخوان رصدنامه «ع» تا پایان 15 مردادماه تمدید شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون 18 کتاب، 30 پژوهش، 30 فضای مجازی، 50 اثر گرافیکی، 16 مورد پوشش اسلامی و 63 مورد عکس توانسته‌اند تاییدیه جشنواره را کسب کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار