انجیر از برند تا تمبر جشنواره گلوگاه

آوازه انجیر گلوگاه به سراسر کشور رسیده و جشنواره دوم آن در راه است، با شرکت در این جشنواره از 14 تا 16 مردادماه، علاوه بر مزه کردن انجیر گلوگاه می‌توانید شاهد رونمایی از تمبر یادبود و تلاش برای دریافت برند انجیر گلوگاه باشید.
کد خبر: ۸۵۵۰۶۶۹
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱




خبرگزاری بسیج مازندران، به گزارشروابط عمومی و تبلیغات سپاه ناخیه گلوگاه دومین جشنواره انجیر گلوگاه در مردادماه جاری که به آن انجیرپزان نیز می‌گویند در رویش‌گاه خوش‌خوراک‌ترین انجیر ایران، برگزار می‌شود و در این راستا جلسات و برنامه‌ریزی‌های متعددی تشکیل شده تا جشنواره دوم با کیفیت بهتری برگزار شود، به همین دلیل با مسئولان مربوطه به گفت‌وگو نشستیم تا از جزئیات این رویداد اقتصادی فرهنگی و تولیدی در شرقی‌ترین نقطه مازندران، باخبر شویم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گلوگاه گفت: این جشنواره به ریاست فرماندار و دبیری جهاد کشاورزی در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ مردادماه، همانند سال گذشته در انستیتو تحقیقات دخانیات تیرتاش گلوگاه به اجرا درمی‌آید.

رضا پورفلاح اظهار کرد: در این جشنواره، علاوه بر مسئولان استانی و شهرستانی، از محققان، کشاورزان، تولیدکنندگان و تشکل‌های مردمی نیز دعوت شده است تا بر کیفیت و تاثیرگذاری آن افزوده شده و بتوانیم انجیر گلوگاه را بیش از پیش به هم‌وطنان خود و حتی کشورهای همسایه معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه درخت انجیر با نام علمی فیکوس (ficus) دارای ۸۰۰ گونه مختلف بوده و رویشگاه اصلی آن در نواحی مدیترانه است، افزود: درخت انجیر به دو گروه بَر و انجیر خوراکی تقسیم می‌َشود که نوع خوراکی آن شامل ازمیر، سان‌پِدرو و معمولی است و در کشور ما نیز تاکنون ۹ رقم انجیر از تیره ازمیر مورد مطالعه قرار گرفته است که شامل انجیرهای سبز، سیاه، کشکی، شاه‌انجیر، مَتی، آلُمی، رونو، برگ‌چناری و انجیر سفید گلوگاه هستند.


گرچه فارس دارای بزرگ‌ترین انجیرستان دیم جهان است، گلوگاه مازندران موطن خوش‌خوراک‌ترین انجیر ایران

پورفلاح بیان کرد: ایران با ۵۶ هزار هکتار سطح زیر کشت و ۸۸ هزار تن تولید سالانه انجیر در مناطقی چون ریجاب کرمانشاه، ساوه در استان مرکزی، آب‌بر زنجان، گرمسار سمنان، پلدختر در لرستان و استهبان فارس همچنین شهرستان گلوگاه، رتبه سوم تولید انجیر را در جهان دارد.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین انجیرستان دیم جهان در استان فارس قرار دارد، تصریح کرد: بیش از ۳۶ هزار هکتار انجیر دیم در استان فارس وجود دارد که شهرستان استهبان با ۲۳ هزار هکتار از این اراضی، بیشترین سطح زیر کشت انجیر در ایران را به خود اختصاص داده است، در گلوگاه مازندران نیز که مهد مرغوب‌ترین و خوش‌خوراک‌ترین انجیر ایران است، بیش از ۱۰۵ هکتار سطح زیر کشت به صورت پراکنده وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه با بیان اینکه در دو سه سال گذشته نگاه اقتصادی و کارشناسانه‌ای به فروش و تولید انجیر در گلوگاه شده و نخستین قدم آن با برگزاری نخستین جشنواره انجیر در مردادماه سال گذشته برداشته شده است، افزود: از آنجا که درختان انجیر گلوگاه، پراکنده بوده و معمولا در حاشیه مزارع، باغ‌ها، جاده‌ها و حیاط خانه‌ها هستند، لذا از سال گذشته نگاه‌ها به سمت پرورش انجیر به صورت علمی و یکپارچه متمایل شده است و در همین راستا برخی افراد نسبت به احداث باغ انجیر و پرورش آن با هدف صرفه اقتصادی، اقدام کرده‌اند.

این مسئول اظهار کرد: در حال حاضر، سه هکتار باغ انجیر در گلوگاه احداث شده است که البته نهال‌های آن بین دو تا چهار ساله هستند و بین چهار تا سه سال دیگر به زمان برداشت آنها باقی مانده است.

پورفلاح گفت: جوانان گلوگاهی در گرمای طاقت‌فرسای مردادماه با برداشت انواع انجیر از جمله انجیر سفید، شاه‌انجیر، سبز، کشکی، سیاه و سه‌فصل گلوگاه و فروش آنها در کنار جاده‌ها و بازارهای شهر خود و شهرهای اطراف نسبت به کسب روزی حلال تلاش می‌کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار