قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر از كشف 213 تن انواع مواد مخدر در چهار ماهه نخست سال‌جاري در كشور خبر داد و گفت: اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل كه 21 درصد افزايش داشته است.
کد خبر: ۸۵۵۰۵۲۴
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر عليرضا جزيني صبح امروز در نشست خبري خود با اصحاب رسانه كه در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، با اشاره به فرارسيدن روز خبرنگار گفت: در روزگاري كه از آن به عنوان عصر اطلاعات و فن‌آوري نام مي‌برند، قطعاً نقش خبرنگار به عنوان ابزار اطلاع‌رساني، حياتي و انكارناپذير است. معتقديم كسب اطلاعات صحيح و قابل اطمينان تنها از طريق خبرنگاران درستكار شدني است.

وي ادامه داد: خبرنگار با اخبار درست، روشن و جامع مي‌تواند پل ارتباطي خوبي بين مردم و مسئولين باشد و اخبار را با صراحت، به از دور ابهام و كنايه به دست مخاطب برساند. در عين حال به دليل سختي كار، خطر را هم به جان مي‌خرد كه تاكنون 244 خبرنگار نيز شهيد شده‌اند.

قائم مقام دبيركل ستاد با اشاره به فرمايشات حضرت امام خميني (ره) مبني بر اينكه مطبوعات و رسانه مربي جامعه هستند و نقش اساسي در تربيت نيروي انساني مفيد را دارند و خدمتشان ارزشمند است، گفت: ما نيز در اين راستا آماده شنيدن نقدهاي مصلحانه و خيرخواهانه هستيم كه بتوانيم در امر مبارزه با مواد مخدر اقدامات موثري را انجام و با همفكري يكديگر، روحيه‌ي اميد، نشاط و شادابي را در جامعه افزايش دهيم و همچين با همدلي و همزباني در وظايف و ماموريت‌هاي محوله موفق عمل كنيم.

جزيني در ادامه با اشاره به عملكرد ستاد مبارزه با مواد مخدر طي چهار ماهه نخست سال‌جاري گفت: طي اين مدت 240 مورد فعاليت مطبوعاتي صورت گرفته است، در برنامه‌هاي راديو تلويزيوني نيز 31 درصد رشد داشته‌ايم و انشالله با قولي كه مسئولين صدا و سيما داده‌اند بتوانيم امسال در جهت آگاهسازي قدم‌هاي موثري را برداريم.

وي با اشاره به حوزه مقابله با عرضه ستاد طي اين مدت عنوان داشت: به دليل كنترل و نظارت بر توزيع دارو بويژه آنتي هيستامين‌ها، انهدام باندهاي تهيه و توزيع مواد پيش‌ساز و كنترل مرزهاي غربي و اجراي طرح‌هاي مقابله، قيمت شيشه تا 70 ميليون تومان به صورت ميانگين افزايش داشته است. همچنين در دو روز گذشته 200 كيلو افدرين به مبلغ 4 ميليارد تومان در يكي از استان‌هاي مرزي غرب كشور كشف شد.

جزيني از كشف 213 تن مواد مخدر در اين مدت خبر داد و گفت: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد افزايش داشته و 88 درصد كشفيات نيز توسط پليس صورت گرفته است.

وي در ادامه، انهدام 83 كارگاه ساخت شيشه و كشف 880 كيلو شيشه، دو ميليون قرص و آمپول روانگردان، 49 تن مواد پيش‌ساز، دستگيري 83 هزار و 600 قاچاقچي و توزيع‌كننده مواد مخدر و جمع‌آوري 38 هزار و 627 معتاد، راه‌‌اندازي اردوگاه ماده 42 در تهران و انتقال هزار نفر از خرده‌فروشان و قاچاقچيان به اين اردوگاه را از اقدامات حوزه مقابله با عرضه خواند و گفت: اولويت ستاد در سال‌جاري ساماندهي معتادان متجاهر، درمان اين دسته از افراد و مراقبت بعد از خروج است. همچنين با توجه به اعتبار 80 ميليارد توماني كه هيئت وزيران در سال‌جاري به تصويب رسانده‌اند به دنبال تكميل اردوگاه‌هاي ماده 42 در سطح كشور هستيم.

جزيني با اشاره اقدامات حوزه پيشگيري از اعتياد گفت: انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه فرهنگيان در ابعاد آموزشي، پژوهشي- علمي، توليد سه هزار نمايشگاه سيار پيشگيري از اعتياد ويژه دانش‌آموزان، تهيه شيوه‌نامه آموزش و درمان همزمان براي دانش آموزان مصرف‌كننده مواد، آموزش 270 نفر معلمان و روحانيون در راستاي تربيت كادر متخصص پيشگيري از اعتياد، آموزش بيش از 400 هزار نفر در محيط‌هاي دانش آموزي و دانشجويي، آموزش بيش از 50 هزار نفر در محيط‌هاي كاري و يك ميليون نفر در سطح محلات، درج متون درسي ويژه مبارزه با مواد مخدر كتب دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم در سال‌جاري و ضرورت ادامه تدوين واحدهاي درسي را از جمله اقدامات اين حوزه برشمرد.

وي با بيان اينكه 11 هزار و 400 نفر در سطح ادارات آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد قرار گرفته‌اند و به صورت نمونه آموزش مجازي با حضور 200 نفر در وزارت تعاون آغاز شده‌ است، گفت: هنوز شاهد تمركز بر اجراي دقيق پيشگيرانه در محيط‌هاي آموزشي شامل مدارس و دانشگاه‌هاي كشور نيستيم و بنظر مي‌رسد در آموزش و پرورش مي‌بايست كارشناسان مستقلي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي فعاليت كنند.

اين مقام مسئول در ستاد ادامه داد: طي اين مدت 117 هزار و 400 تماس با خط ملي اعتياد انجام شده است كه 120 درصد افزايش يافته است. 82 درصد تماس‌ گيرندگان زن بوده‌اند و 39 درصد سوالات مربوط به ماده مخدر شيشه بوده است.

جزيني در ادامه، شناسايي 82 مركز غيرمحاز درماني در ده استان، پلمپ 20 مكرز غير مجاز درماني در 7 استان، ارائه شش ميليارد و يكصد ميليون تومان تسهيلات براي بهبودي اشتغال بهبوديافتگان، اشتغال 2 هزار و 378 بهبوديافته، فعاليت 2700 سازمان مردم نهاد در اين عرصه را از فعاليت‌هاي حوزه توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد عنوان كرد.

وي در پايان با اشاره به نقش مردم در اطلاع‌رساني و خبردهي گفت: در سال گذشته 440 هزار نفر در سطح كشور با پليس 110 تماس گرفتند، در چهار ماهه نخست امسال نيز 110 هزار نفر تماس داشته‌اند كه اين نشانگر حساسيت مردم به اين موضوع است.

ارسال نظرات