اولین جلسه قرارگاه جهاد اقتصادی استان مازندران با حضور مدیران کل مرتبط در سپاه کربلا تشکیل جلسه داد.
کد خبر: ۸۵۴۹۸۴۱
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷



خبرگزاری بسیج مازندران، جلسه قرارگاه جهاد اقتصادی مازندران با ریاست فرمانده سپاه کربلا ،دبیری بسیج سازندگی و 13مدیرکل مازندرانی از جهادکشاورزی، شیلات، دامپزشکی، منابع طبیعی، اموراقتصادی و بین الملل استانداری ، تعاون وکار،آب منطقه ای، صنعت و معدن، بهداشت غذا ودارو، امور شعب بانک مهر و فنی حرفه ای کار خود را با هدف همگرائی ،هماهنگی شناسایی و رفع موانع اقتصاد مقاومتی آغاز کرد.

سردار بابایی در ابتدا ضمن اعلام آمادگی جامعه مازندران برای استقبال از 30 آلاله سرخ مکتب ابا عبدالله الحسین(ع)، خط شکنان غواص سفر کرده از کربلای ایران، در لزوم توجه و اهتمام به اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به اینکه در برهه کنونی دشمنان نظام اسلامی با محاصره و وارد کردن فشار برملت های مسلمان بویژه جمهوری اسلامی عملا اعلام جنگ اقتصادی کردند بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری و در راستای عمل به مفاد قانون اساسی هر جا جنگ باشد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین در آن عرصه برای مقاومت، دفاع و گشایش همپای مردم و دستگاههای کشور حاضر شده و به شایسته ترین نحو عمل خواهد کرد.

رییس قرارگاه جهاد اقتصادی مازندران، عرصه جنگ و دفاع امروز کشور را عرصه اقتصادی خواند و افزود: پس از هشدارهای سال91 مقام معظم رهبری از اعلام جنگ اقتصادی امریکا سپاه که کارنامه ان در جنگ 8 ساله، جبهه سیاسی، فرهنگی، علمی، هوا فضا و ... درخشان است، با فعالیت سازمان بسیج بیشترین نقش را در اقتصاد مقاومتی، جهاد فرهنگی و اقتصادی ایفا می نماید.

فرمانده سپاه کربلا ویژگی و فعالیت سپاه و بسیج در جنگ اقتصادی را متفاوت برشمرد و اظهار کرد: جذب،آموزش، سازماندهی و به کارگیری مردم در عرصه اقتصاد مقاومتی از تکالیف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است لکن پشتیبانی و حمایت از این موارد در جنگ اقتصادی نیاز به همدلی، همزبانی و همکاری مسئولان دستگاههای اجرایی کشور دارد.

وی با اشاره به هشدارهای مقام معظم رهبری و لزوم مجاهدت همگانی در جهاد اقصادی،مجاهدت و سخت کوشی سپاه و بسیج درعملیاتی کردن موضوع اقتصاد مقاومتی را همانند همیشه به دور از نگاههای سیاسی و جناحی دانست و بیان کرد: تکرار هشدارهای مقام معظم رهبری از سال91 تا کنون به معنی این است که دستگاههای مرتبط کاری صورت نداده اند لذا برای تحقق امرجهادی از دولت و مجلس که کما فی السابق در خوابند مطالبه مطالبه گر بوده و تنها راه برون رفت از مشکل کشور اقتصاد مقاومتی است.

سردار بابایی ترمیم مسیر معیوب اقتصادی در کشور را درتوجه به اقصاد مقاومتی دانست وادامه داد: در مسیر ترمیم اقتصادی کشور سپاه همچون گذشته پیش قدم شد و قطعا با همت و همکاری دستگاهها می توانیم به اندازه مقدورات و اختیارات زمینه را برای حضور فعال مردم فراهم کرده و دانش را به کمک مردم بفرستیم.

رییس قرارگاه جهاد اقتصادی تقویت فرهنگ کار و تولید، اصلاح الگوی مصرف، پرهیز از اسراف، مدیریت مصرف، حمایت از تولیدملی، استفاده حداکثری ظرفیتها( زمان، مکان و منابع) و ترویج روحیه خود اتکایی و خود باوری را از الویت ارکان مورد توجه سپاه در اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: نجات کشور از طراحی 36 ساله غلط اقتصادی همواره از دغدغه سپاه است لیکن در جبهه جهاد اقتصادی همانند مقرارات و مجازاتهای دوره جهاد نظامی که با خائنین برخورد می شد باید با قاطعیت مجازاتهایی برای سهل انکاران و اخلال کنندگان اقتصادی در نظر گرفت.

فرمانده سپاه کربلا اعتقاد و اعتماد به مردم را پس از اتکال به خدا و تبعیت از ولایت فقیه رمز پیروزی در جنگ 8 ساله دانست و بیان کرد: در جنگ اقتصادی نیز باید با فراهم سازی بستر، مردم را دخیل کرد و به این موضوع اعتقاد و اعتماد داشت و با شناسایی ضعف ها و نیازهای مناطق با تطبیق قوانین بومی، موانع 3 ساله جهاد اقتصادی را برداریم.

سردار بابایی شناسایی ظرفیتهای خالی استان در اقتصاد را برای تبدیل به برنامه خواستار شد و اظهارداشت: نگاه به داخل و تولیدات خانگی موضوع موثر در زمان احتمالی شدت تحریمها و فشارهای اقتصادی دنیا برکشور است که با توجه به پرورش دام و طیور خرد خانگی هم از لحاظ وابستگی به نهادهای دامی وارداتی - که 85 درصد نهادهای دامی وارداتی است - و هم از لحاظ ازدیاد زباله های تر تا حدود زیادی مشکلات حل می شود.

فرمانده قرارگاه جهاد اقتصادی مازندران ماهیت روستا های استان را به پرورش مرغ، گاو و گوسفندخانگی و اینگونه تولیدات خرد دانست و گفت: از ارکان جهاداقتصادی و اقتصاد مقاومتی در روستا های مازندران ابقا ماهیت روستایی است نه ویلایی! لذا اگر تا کنون قواعدی مبنی بر احقاق حقوق برخی کم طاقتان و همسایگان معترض به پرورش دهندگان خانگی مذکور وجود داشت باید تجدید نظر شود و با تطبیق قوانین بومی آموزش قواعد بهداشتی و البته کم هزینه، راه قانونی ورود در جبهه اقتصادی را برای روستائیان باز کرد.

وی فرهنگ سازی مهاجرت معکوس روستائیان و روی آوردن به تولیدات خانگی(پرورش مرغ، گاو و گوسفند) و حذف قوانین موجود بازدارنده کنونی پرورش دام و طیور در خانه توسط بهداشت و متولیان مربوطه و لزوم توجه به احیاء ماهیت روستا به شکل سنتی و نه ویلایی را از وظائف صدا و سیما و رسانه های استانی برای همراهی درجهاد اقتصادی یاد کرد.

لیلا واثقی مدیر کل امور اقصاد و بین الملل استانداری مازندران ضمن اشاره به تعریف 15 رکن اقتصاد مقاومتی در استانداری دکترین ارکان در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی را از الزامات دستگاهها خواند و بیان کرد: برخی مقرارات در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی دست وپاگیر هستند برای همین اصل دستگاههای مرتبط باید قوانین را با داشته ها و بستر های فعالیتی تطبیق داد.

واثقی ایجاد مرکز فروش محصولات فله ای را در راستای حمایت از تولید کنندگان خرد و خانگی بخش اقتصاد مقاومتی ضروری دانست و گفت: ایجاد مرکز فروش تولیدات فله ای می تواند به قواعد بهداشتی بازدارنده حاضر در فروش محصولات فله ای از جمله شیر پاسخ دهد تا تولید کنندگان خانگی و سنتی بی واهمه رغبت حضور در جبهه جهاد اقتصادی داشته باشند.

حیدر پور مدیر کل جهاد کشاورزی مازندران نجات دهنده کشور از شرایط حاضر را حمایت از اقتصاد مقاومتی، تولید و حمایت از آن یاد کرد و بیان داشت: تحریم همه مشکل نیست ولی اثرات سنگینی را بر اقتصاد سایه افکنده و چالش ایجادکرد بطوریکه حتی از فروش نفت پولی حاصل نمی شود و بایست کالاهای نامرغوب خارجی در حالی پایاپای نفت پذیرا باشیم که بر تولیدات داخلی خلل ایجاد می کند.

وی ضمن نا مطلوب خواندن وضع اقتصاد مقاومتی در استان از برداشتن قدمهای اولیه خبرداد و گفت: جهادکشاورزی در توجه به 9 محصول اصلی کارهایی انجام داد و در این راستا در سال قبل62 میلیارد از صندوق ذخیره برداشت شد لذا در شرایط فعلی می توان بیش از آنچه بهره برداری میشود تولید کردکه در گرو هماهنگی و همدلی برای موفقیت در جهاد اقصادی است.

مدیر کل جهادکشاورزی از خال بودن 50 درصدی ظرفیت ایجاد شده در صنایع لبنی خبر دادو تاکیدکرد: گرچه مازندران در تولید مرغ اشباه شده اما در زمینه تولید شیر ظرفیت های خالی بسیار زیادی داریم که نیاز کارخانجات تبدیلی مارا باید فراهم سازد به همین جهت هم افزایی دستگاههای مرتبط استان و ترویج و فرهنگ سازی پرورش دام (گاو و گوسفند) با احیاء دامداریهای سنتی و خرد روستائی می تواند یاریگر ما در این عرصه باشد.

حیدر پور استعانت از پایگاههای مقاومت بسیج در روستاهای مازندران را برای ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی از برکات نظام جمهوری اسلامی برشمرد و افزود: بیش از 650 کارشناس کشاورزی استان در 67 مرکز خدمات جهاد در دهستانهای استان مستقر هستنداما به دلیل نداشتن امکانات ایاب و ذهاب ظرفیتهای ما بلا استفاده مانده است لیکن با همگرایی دستگاهها و نهاد ها می توان سهم به سزایی در این جهاد ایفا کرد.

مدیر کل شیلات مازندران دو ابزار و امتیاز خوب برای اقتصاد مقاومتی در استان را اقلیم یا همان منابع طبیعی مناسب و نیروی انسانی مستعد، ماهر و متعهد یاد کرد و اظهار داشت: در شیلات هم 4 محور اراضی ساحلی، ظرفیت بالای آب خزر، وجود 5هزار چاه عمیق و نیمه عمیق و بکارگیری تجهیزات نوین آبزی پروری مورد مطالعه قرار گرفت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها