رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: باید شرایطی در جامعه بوجود آيد تا معتاد بدون ترس و واهمه به مراکز درمانی مراجعه کند، تا کمتر شاهد بازگشت مجدد وی به سمت مصرف مواد مخدر باشیم.
کد خبر: ۸۵۴۹۴۸۹
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجید رضازاده   افزود: هر مسوول در هر نهاد یا دستگاهی نباید نسبت به بحث مبارزه با مواد مخدر شانه خالی کند، اجتماعی شدن این مسئله یک برنامه ملی است که نیاز به همدلی و مشارکت دارد.

وی با بیان اینکه توجه به پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در مقابله با اعتیاد بسیار مهم است، اظهار داشت: باید برنامه‌ریزی‌ها درست باشد نه هیجانی و روزمره، مستندات علمی و اقدامات اساسی در کاهش عرضه و تقاضای مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها نوشته شود و سپس با یک بررسی کارشناسانه و تجربیات آزمایش شده به اجرا در آید.

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در برخی از اوقات برنامه‌هایی مانند دستگیری معتادان به اجرا در آمده که چندان موفق نبوده و فقط به درمان و کنترل مواد مخدر ضربه می زند، باید شرایطی را در جامعه بوجود آوریم تا معتاد بدون ترس و واهمه به مراکز درمانی مراجعه کند، تا کمتر شاهد بازگشت مجدد وی به سمت مصرف مواد مخدر باشیم.

رضازاده تاکید کرد: همواره موضوع اعتیاد به‌عنوان معضل اجتماعی مورد توجه همه مردم و مسوولان بوده است و تاکنون برنامه‌های بسیاری در جهت مقابله و کنترل آن انجام شده اما برای تحقق رویکرد اجتماعی لازم است همه اجزای جامعه به تکاپو بیافتند و علاوه بر سیستم دولتی و ارگانها، خیریه‌ها نيز در این جهت پیشقدم شوند. در غیر اینصورت در مبارزه با مواد مخدر موفق نخواهیم بود زیرا بدون توان مردم و خیریه‌ها نمی‌توان در امر پیشگیری و درمان اعتیاد گام برداشت.

رضازاده در عین حال نقش خانواده را از مهمترین اقدامات پیشگیرانه اعتیاد دانست و افزود: خانواده اگر فرزند خوبی را تربیت کند، احتمال معتاد شدن وی به مصرف مواد مخدر و روانگردانها نیز کمتر می شود، باید آموزش مهارت‌های زندگی به آنان طوری باشد که فرد با کوچکترین مورد به بن بست نخورد و اولین انتخاب خود را مصرف موادمخدر و روانگردانها قرار ندهد.

مدیرکل مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی ، خودباوری را مهمترین عامل در مقابله با اعتیاد دانست و اظهار داشت: خودباوری جزو مهارتهای زندگی است که باید خانواده ها آن را در فرزندان خود رشد دهند.

رضازاده همچنین خطاب به مسوولان گفت : برای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر همچنین لازم است مسوولان دولتی از قول‌های بدون عمل پرهیز کنند، آمار غلط در این زمینه ارایه ندهند؛ زیرا این مسایل باعث ضربه زدن به اعتماد عمومی می شود و مردم نیز دلسرد خواهند شد.

این مقام مسوول در سازمان بهزیستی در ادامه، فرد، خانواده و جامعه را مانند یک زنجیره به هم متصل شده دانست که در مقابله با اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و کنترل آن در جامعه نقش دارند اگر یکی از این عوامل از زنجیره جدا شود، در مبارزه شکست خواهیم خورد.
ارسال نظرات