آثار متنوع امروز شبکه مستند از «بهار زیر آب‌‌های خلیج فارس»، «این فرشته‌‌ها که می‌آیند»، بررسی نقش نفت در جنگ‌‌ها و انقلاب‌‌ها در «سیاره نفت» و زندگی دشوار پناهندگان فلسطینیان در «سرزمین من» را در برمی‌گیرد.
کد خبر: ۸۵۴۹۴۸۲
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹

به گزاشر خبرگزاری بسیج، امروز یکشنبه 11 مرداد شبکه مستند سیما، آثار متنوع و متعددی را در جدول پخش خود قرار داده است. امروز ساعت 16 مستند «نظم و بی نظمی‌‌‌‌‌» روی آنتن می‌‌‌‌رود که در 60 دقیقه آماده پخش شده و به پروفسور جیم الخلیلی دانشمندی می‌پردازد که بر روی مفاهیم بسیار مهمی ‌در مورد جهان امروز ما نظریه‌‌های زیادی دارد. او کشف کرده است که نمادهای جهان ما از همان الفبای بسیار ساده زبان‌‌های عصر دیجیتال امروز چگونه دارای قدرت شدند و معنی پیدا کردند.

مورد مهمی‌که او می‌خواهد بیان کند این است که این نمادها فقط برای ارتباط بین انسان‌‌ها به وجود نیامده است بلکه آن‌‌ها علائمی‌بسیار عمیق تر از درک ما در دل خود جای داده اند.

ساعت 17 نیز قسمت پنجم «رادیو مستند» پخش می‌شود. در هر قسمت از این مجموعه بینندگان یک ساعت از یک برنامه رادیویی را هم می‌شنوند و هم شاهد اتفاقات پشت صحنه آن هستند.

قسمت 23 مستند «زمین خانه ما» در ساعت  18 روانه آنتن می‌شود. این مستند به لزوم بازنگری در راه و روشی که انسان‌‌ها در برخورد با محیط زیست انتخاب کرده اند می‌پردازد و سراغ انسانهای شریفی می‌رود که این روش‌‌ها را اصلاح کرده اند.

همچنین ساعت 19 قسمت 14 «تک فریم‌‌های جاویدان» برای پخش درنظر گرفته شده و این برنامه می‌‌‌‌‌‌‌کوشد به معرفی سبک‌‌های مختلف و تاریخچه انیمیشن بپردازد.

قسمت هفتم مستند «پازل» ساعت 19:30 روی آنتن می‌رود. این برنامه به پیشرفت‌‌های علمی ‌و صنعتی ایران در عرصه‌‌های مختلف می‌پردازد.

«در دامن زاگرس» مستندی در مورد کوهنوردی، غار نوردی، صخره نوردی و ... است که در دامن طبیعت زیبای ایران تصویربرداری شده است و ساعت 20 پخش می‌شود.

رازهای آفرینش آبزیان در یک مستند
مخاطبان شبکه مستند سیما پس از لحظات ملکوتی اذان مغرب شاهد پخش مستند «بهار زیر آب‌‌های خلیج فارس» خواهند بود.

شیوه زندگی گونه‌‌های مختلف جانوری در زیر آب‌‌های خلیج فارس محور اصلی این مستند است. زندگی آبزیان گوناگونی که در قلمرو حیات طبیعی خود سرشار از راز و مرزهای آفرینش هستند و از این منظر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

«راز کوهستان» نیز اثر مستندی است که با پخش در ساعت 21 به صخره نوردی، کوه نوردی و غارنوردی می‌پردازد و تصاویر بکری از طبیعت ایران را به نمایش می‌گذارد.

روایتی از فعالیتهای امدادی و درمانی در مناطق محروم
«این فرشته‌‌ها که می‌آیند» عنوان مستندی است که ساعت 21:30 و به مدت 30 دقیقه روی آنتن می‌رود.این مستند فعالیت‌‌های امدادی و درمانی در سطح مناطق محروم را روایت می‌کند که به همت پزشکان بسیجی در بیمارستان‌‌های صحرایی انجام می‌شود.

فعالیت‌‌های بسیج جامعه پزشکی کشور و تعامل پزشکان این مرکز با مردم روستاهای مختلف کشور و بازخورد و نگاه مردم مناطق محروم نسبت به این حرکت بسیج جامعه پزشکی از بخش‌‌های جذاب این مستند است.

برای ساعت 22 مستند «سیاره نفت» در نظر گرفته شده است. نفت ماده ای است که زندگی بشر را تغییر داد و هر روز نقش بیشتری را در زندگی او ایفا کرد.

پروفسور یان استوارت در سه قسمت به بررسی نقش نفت در جنگ‌‌ها و انقلاب‌‌ها می‌پردازد و امشب سومین قسمت این مستند روی آنتن می‌رود.

آخرین مستندی که در روز یکشنبه 11 مرداد از شبکه مستند پخش می‌شود قسمت نخست «سرزمین من» در 50 دقیقه است. اثری که به پناهندگان فلسطینی می‌پردازد و درباره زندگی آنها در اردوگاهی در لبنان برای بیش از 60 سال پس از ترک قطعی می‌‌‌‌‌‌‌هن خود در سال 1948 است.

گزارشگر از ساکنان قدیمی‌عرب این روستاها درباره سابقه روستاهایشان می‌پرسد و ساکنان درباره همزیستی مسالمت آمیز مسلمان و یهودیان در دوران پیش از پیش از ظهور صهیونیسم صحبت می‌کنند.

ارسال نظرات