خبرهای داغ:
قزل سفلی با بیان اینکه مطالبه گری در حوزه اقتصاد مقاومتی از کارویژه های بسیج دانشجویی است، گفت: پرداختن به اقتصاد مقاومتی رویکرد مهم گروه های جهادی دانشجویی در سال 94 است.
کد خبر: ۸۵۴۹۱۵۳
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، اسماعیل قزل سفلی در جلسه هماهنگی و پشتیبانی اردوهای جهادی دانشجویی شیراز گفت: گسترش روحیه جهادی راهبرد کلان نظام برای شتاب بخشیدن به حرکت کشور به سوی قله های عالی انقلاب است که امام راحل با تشکیل نهاد مردمی جهاد سازندگی به آن عینیت بخشید.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با جهادگران بسیجی در نوروز 80، این حرکت ها را بسیار بلند و عمیق ترسیم کردند و آن را به عنوان فرصتی بی بدیل برای رسیدن به آرمان های انقلاب دانستند، افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، این طرح باید به عنوان الگویی ماندگار برای خودسازی و خدمت رسانی به جامعه باشد.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس با بیان اینکه بعد از ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی، حرکت های جهادی با رویکردی کاملا مردمی در قالب بسیج سازندگی جای خود را در کشور پیدا کرد ادامه داد: سازندگی، محرومیت زدایی، خدمت رسانی، حرکت های جهادی و ماموریت اقتصادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، پنج ماموریت ویژه بسیج سازندگی بود.

قزل سفلی با بیان اینکه اردوهای جهادی بسیج سازندگی برگرفته از اردوهای جهادی دانشجویی بود چرا که  قبل از تشکیل بسیج سازندگی، اردوهای جهادی دانشجویی در قالب تک اردوهایی در جای جای کشور انجام می شد، اضافه کرد: وقتی گزارش این حرکت ها به مقام معظم رهبری ارائه شد، ایشان سازمان بسیج را مامور پشتیبانی از این حرکت ها کرد.

وی بیان داشت: بعد از تشکیل بسیج سازندگی، با تاکید ویژه رهبرمعظم انقلاب بر نشر فرهنگ جهادی، حرکت های جهادی بیشتر مورد توجه دانشجویان انقلابی قرار گرفت و اردوهای جهادی دانشجویی به طور فراگیرتر برگزار شد.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس خودجوش بودن را ویژگی متمایزکننده اردوهای جهادی دانشجویی از اقشار دیگر برشمرد و تصریح کرد: اردوهای جهادی دانشجویی یک جریان منسجم مردمی دانشجویی و فراگیر در آحاد جامعه بوده که متشکل از سرمایه های انسانی مومن بصیر، کارآمد و دست یافته به الگوی فرهنگ جهادی و تفکر بسیجی است.

قزل سفلی با بیان اینکه هر تلاشی جهادی نیست اضافه کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مجاهدت با نفس، مجاهدت در مقابل دشمن و مواجهه با یک معارض به معنای جهاد است.

وی مهم ترین اهداف اردوهای جهادی دانشجویی را کادرسازی برای انقلاب اسلامی دانست و افزود: دانشجویان در اردوهای جهادی فرهنگ کار جمعی و جهادی را تجربه می کنند.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس ادامه داد: دانشجویان با چشم پوشی از اوقات فراغتشان برای خدمت رسانی، عازم مناطق محروم می شوند و خود را در کف جامعه می بینند که این امر مهم، اثرات سازنده ای در فرهنگ سازی کار جهادی دارد.

قزل سفلی با بیان اینکه تجربه زندگی جهادی توسط دانشجویان منجر به کادرسازی برای انقلاب می شود خاطرنشان کرد: اردوهای جهادی به دنبال سازندگی برای جوان شرکت کننده در این برنامه است.

وی بیان کرد: دانشجویی که بهترین دوران فراغت خود را به کار جهادی برای خدمت رسانی به مناطق محروم اختصاص می دهد، علاوه بر اینکه خودش را هم سطح فقرا و کف جامعه قرار می دهد، زندگی جهادی را هم تجربه می کند.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس، تقویت روحیه جهادی را یکی دیگر از اهداف اردوهای جهادی عنوان و خاطرنشان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، بهترین راه مبازره با آمریکا خدمت به مردم است و رضایت و لذت قلبی ناشی از خدمت به مردم، دانشجو را به سمت اردوی جهادی می کشاند.

قزل سفلی، غنی سازی اوقات فراغت، تقویت وحدت بین مردم در بعد باورهای دینی و ملی، ایجاد نشاط در بین دانشجویان، کسب تجربه و افزایش مهارت های تخصصی و عمومی، توسعه آموزشی و فرهنگی و تقویت کارهای فرهنگی خودجوش را از اهداف دیگر اردوهای جهادی دانشجویی دانست و تصریح کرد: بسیج دانشجویی وظیفه پشتیبانی و هدایت این اردوها را دارد و در این راستا تلاش می کنیم که کارهایمان مانع حرکت های خودجوش دانشجویی نشود و تلاش های جهادی دانشجویان در مسیر صحیح و با فکر دانشجویی به نتیجه برسد.

وی از ترسیم مسیر حرکت گروه های جهادی دانشجویی خبر داد و افزود: بهداشت، درمان و محیط زیست، کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیز داری، بهسازی،مرمت و زیباسازی مدارس و مساجد، آموزش و مشاوره تحصیلی پژوهشی، خدمت رسانی و محرومیت زدایی، فعالیت های فرهنگی و فرهنگ سازی، بارور سازی اقتصاد محلی، عمران و آباد سازی از عرصه های مهم اردوهای جهادی دانشجویی بوده که بر اساس تجربیات اردوهای جهادی گذشته و نیازهای کنونی کشور تعیین شده است.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس مهمترین رویکرد  اردوهای جهادی دانشجویی در سال 94 را پرداختن به اقتصاد مقاومتی دانست و با بیان اینکه این رویکردها در قالب چهار وظیفه فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، گفتمان سازی در دانشگاه و منطقه هدف، آموزش و مطالبه گری در حوزه اقتصاد مقاومتی دنبال می شود ادامه داد: برای  فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، گروه جهادی ظرفیت های منطقه هدف را شناسی و شروع به توانمندسازی افراد می کند که از ظرفیت های درونی برای ایجاد اشتغال پایدار استفاده کنند.

قزل سفلی با بیان اینکه ظرفیت های  بالقوه ای وجود دارند اما شناسایی و بالفعل نشده اند اضافه کرد: استفاده از ظرفیت های درونی منطقه برکات زیادی داردو مردم با مشاهده ظرفیت های موجود منطقه، خوداتکا شده و به اقتصاد کشور کمک می کنند که در نتیجه مانع مهاجرت به شهر و شیوع اعتیاد و بزهکاری اجتماعی می شود.

وی با بیان اینکه  گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی با هدف تبیین در منطقه هدف، ترویج سبک زندگی ازدواج آسان، اصلاح الگوی مصرف و تطبیق سبک زندگی با درآمد خانواده انجام می شود و مردم منطقه هدف نیز با آموزش، شیوه های ایجاد مشاغل خانگی، کشاورزی و دامپروری و نحوه بازاریابی را فرا می گیرند اظهار داشت: مطالبه گری در حوزه اقتصاد مقاومتی از مهمترین کارویژه های ما در بحث اقتصاد مقاومتی است که در سطوح مختلف با رعایت موازین اسلامی و اخلاقی نسبت به پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی انجام می شود و در این زمینه گروه جهادی باید نظارت و مطالبه مستمر داشته باشداز این رو گروه جهادی می تواند به آگاه کردن مردم از ظرفیت های موجود در حوزه های مختلف کمک کند که در نتیجه آن، مطالبه گری توسط خود مردم انجام خواهد شد.

 فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس با بیان اینکه رسته بندی گروه های جهادی را  به طور جدی در دستور کار قرار داده ایم، از ایجاد گروه های جهادی تخصصی خبر داد و تصریح کرد: برای نخستین بار گروه جهادی  اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است و در سال آینده نیز اتوبوس جهادی سلامت را هم به مناطق هدف  اعزام می کنیم که در حال حاضر به دنبال تامین اعتبار آن هستیم.

قزل سفلی با بیان اینکه  72 گروه جهادی فعال دانشجویی دراستان فارس داریم اضافه کرد: در تابستان امسال بیش از 55 گروه دانشجویی فعال هستند و بیش از 3 هزارنفر در قالب این گروه ها به مناطق محروم اعزام می شوند.

وی از تشکیل ستاد پشتیبانی اردوهای جهادی دانشجویی به ریاست فرمانده محترم سپاه  فجر استان فارس خبر داد و با تاکید بر فعال شدن ستاد پشتیبانی از حرکت های جهادی دانشجویی به ریاست استاندار برای به صحنه آوردن دستگاه ها اجرایی گفت: از استاندار محترم نیز تقاضا داریم دستور تشکیل این ستاد را بدهد چراکه حرکت های جهادی دانشجویی ظرفیت خوبی برای دولت است از این رو انتظار می رود که  مسئولان اجرایی از این حرکت ها برای رسیدن به  کارآمد سازی نظام حمایت کنند.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس، نبودن بانک جامعی از عرصه های مورد نیاز مناطق مختلف یکی از آسیب ها دانست و افزود: از امسال هریک از گروه های جهادی دانشجویی، شناسنامه منطقه هدف خود را آماده می کنند و دارای فرمتی جامع است که اقتصاد، بهداشت، منابع طبیعی و جغرافیای انسانی  را در بر می گیرد و این وظیفه مسئولان بوده اما برای کمک به  آن ها این کار را انجام می دهیم از این رو تقاضا داریم برای این کار به ما کمک کنند.

قزل سفلی با بیان اینکه اصلی ترین مشکل مناطق محروم استان فارس، فرهنگی بوده و محرومیت های عمرانی هم ریشه در مسائل فرهنگی دارد، بر نگاه ویژه مجموعه استان به این مسئله تاکید کرد و گفت: برخی مناطق استان فارس به بیابان فرهنگی  تبدیل شده اند که در این حوزه ها نیز مطالبه می کنیم.

وی بیان داشت: مجموعه استان فارس و مسئولان با شناسایی ظرفیت های مناطق محروم، برای استفاده از این ظرفیت ها به مردم آموزش دهند و برای کمک به اقتصاد مقاومتی فرهنگ سازی کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها