رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که به مناسبت روز جنگل به مازندران سفر کرده بود در مواجهه با مردم سیل‌زده سوادکوه از ماشین پیاده نشد، ولی در جنگل بُلا برای شرکت در جشنواره بیش از یک ساعت وقت صرف کرد.
کد خبر: ۸۵۴۹۰۷۶
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰

 




به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، معصومه ابتکار در یک روز کاری به مناسبت روز جنگل در استان مازندران حضور یافت.

ابتکار برای برگزاری مراسم روز جنگل از منطقه سوادکوه وارد مازندران شد که در بدو ورود با زنجیره انسانی که خواستار حفظ جنگل به ویژه جنگل هیرکانی بودند مواجه شد.

معاون رئیس‌جمهور بدون پیاده شدن از خودرو و حضور در جمع مردم سیل‌زده سوادکوه از کنار آنها گذشت که این مسئله انتقاد عضو شورای شهر سوادکوه را در پی داشت.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پس از سوادکوه عازم منطقه دودانگه مازندران شد که در بدو ورود، ساختمان جنگل‌بانی دودانگه را افتتاح کرد.

ساختمان جنگل‌بانی این منطقه با اعتباری حدود 120 میلیون تومان در زمینی به مساحت 90 مترمربع به بهره‌برداری رسید.

ابتکار پس از افتتاح جنگل‌بانی دودانگه در جشنواره هنر خاک در جنگل‌های بُلا حضور یافت که از نزدیک در جریان مخاطرات زیست‌محیطی از زبان هنر قرار گرفت.

در جشنواره هنر خاک که در جنگل‌های بُلای مازندران برگزار شد، هنرمندان بیش از 11 استان کشور دغدغه‌های زیست‌محیطی خویش را در معرض نمایش قرار دادند.

این جشنواره به مدت سه روز در مازندران برگزار می‌شود که هنرمندان با استفاده از هنر و اجرای ماکت‌هایی که برای حفظ محیط‌زیست ضروری است، دغدغه‌های زیست‌محیطی خویش را مطرح می‌کنند.

ابتکار پس از بازدید از غرفه‌های متعدد در این جشنواره که در منطقه جنگلی برپا شده بود از محل تخریب جنگل در دودانگه ساری نیز بازدید کرد.

خودروهای رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و هیئت همراه که تعداد آنها به بیش از 15 دستگاه می‌رسید، از نوع خودروهای شاسی‌بلندی بود که از جاده خاکی در بین جنگل عبور کرده و به منطقه‌ای رسیدند که درختان بسیار قطوری فرش زمین شده بودند.

درختانی با ارتفاع بیش از 20 متر و قطری که بیش از قد انسان به نظر می‌رسید و در منطقه بهره‌برداری چوب فریم روی زمین قرار داشت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در حال توضیح برای مافوقش درباره جلوگیری از قطع این درختان بود که یکی از عوامل منابع طبیعی علت قطع این درختان را بیماری اعلام کرد.

ابتکار در واکنش به تخریب درختان قطور در دودانگه مازندران گفت: از تخریب منابع طبیعی نگران هستیم چرا که برخی از بهره‌برداران جنگل نیز در حال تخریب آن هستند و بیشتر تخریب‌های جنگل در زمانی اتفاق افتاد که نظارت در این بخش مناسب نبود.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این زمینه ادامه داد: برای جلوگیری از تخریب جنگل باید برنامه‌ریزی صورت گیرد تا قطع درختان کاهش پیدا کند و برای تامین نیازمندی‌های کشور زمینه واردات فراهم شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر روسیه و بلژیک اقدامات بسیار مناسبی برای تولید درختان تجاری انجام دادند که باید برای تامین نیازمندی‌های کشور برنامه‌ریزی واردات چوب در دستور کار قرار گیرد.

ابتکار تاکید کرد: استفاده از جنگل در قالب طرح‌های گردشگری و تجاری باید کاهش یابد، اما در حال حاضر شاهد افت کیفی و مساحت در منابع طبیعی هستیم.

وی با اعلام اینکه بسیاری از کشورها زمینه افزایش جنگل را فراهم کردند، یادآور شد: ترکیه اقدام به افزایش بخش قابل توجهی از جنگل خویش کرده است.

معاون رئیس‌جمهور بیان کرد: در حال حاضر با مشکل خشک‌سالی و تغییر آب و هوا مواجه هستیم ولی باید زمینه افزایش جنگل را فراهم کنیم و کارشناسان جنگل و محیط‌زیست باید در زمینه حفاظت و محیط‌زیست ورود کنند.

وی پس از بازدید از جنگل دودانگه ساری این منطقه را به سمت حضور در منطقه چهاردانگه شهرستان ساری ترک کرد.

ابتکار پس از ورود به کیاسر با تعدادی از کشاورزانی که زمین‌های آنها توسط خوک تخریب می‌شد، برخورد کرد که یکی از کشاورزان با در دست داشتن درختی که توسط خوک از جا کنده شده بود، جلوی خودروی وی را گرفت.

حرف این کشاورز این بود که حیوان‌های وحشی زمین‌های کشاورزی آنها را تخریب می‌کنند و زمانی که برای از بین بردن خوک اقدام می‌کنند، ماموران محیطزیست با آنها برخورد می‌کنند.

* گم شدن خبرنگاران تهرانی در جنگل‌های شمال

در حین عبور تیمی که همراه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بودند تعدادی از خبرنگارانی که همراه مسئولان محیط‌زیست از تهران به منطقه دودانگه آمده بودند از تیم این مسئول جا ماندند.

خبرنگاران تهرانی هم در تماسی از گم شدن خویش در جنگل خبر دادند که ماموران محیط‌زیست دوباره برای انتقال خبرنگاران اقدام کردند.

خبرنگاران استان مازندران که از ساعت 11 از ساری برای حضور در این نشست خبری به منطقه چهاردانگه اعزام شده بودند بیش از چهار ساعت در محیط‌بانی کیاسر معطل شده بودند.

وسیله‌ نقلیه‌ای که برای انتقال خبرنگاران مازندرانی در نظر گرفته شده بود، نامناسب بود و اصحاب رسانه از این مسئله گلایه‌مند بودند تا جایی که در برگشت خودروی آنها عوض شد.

خبرنگار فارس مازندران و ایسنا هم در حین راه با مشکل خرابی ماشین مواجه شدند و تا ساعت 12 شب در منطقه دودانگه سرگردان بودند و جالب اینکه بی تفاوتی همه مسئولین در آستانه روز خبرنگار،  در قبال ایجاد مشکل برای  خبرنگاران مازندران  بیش از پیش موجب آزار اصحاب رسانه بود  و تنها خبرنگار بومی بسیج سپاه کربلا که در تماس تلفنی جویای احوال دوستان همکار  شد با حضور خود در منطقه  پیگیر مشکل دوستان رسانه ای  و هم خانواده  شد، تا ثابت شود درد خبرنگاران را جز خود خبرنگاران نمی فهمند و مابقی نه به خبرنگاران بلکه به ارزشها و کرامت انسانی توجهی ندارند، لذا این واقعه بیانگر مظلومیت خبرنگاران استان است !

ابتکار پس از نشست خبری از مرز سمنان، مازندران را ترک کرد و قرار بود در مسیر از محل دپوی زباله ساری بازدید کند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها