پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه در کارگاه آموزشی هنر هشتم؛
صالح اصغری گفت :با توجه به اینکه بشر در جهان رسانه ها زندگی می کند و نیاز به تکنولوژی و استفاده صحیح از آن دارد در حال حاضر رسانه عضوی از خانواده ها شده است.
کد خبر: ۸۵۴۷۴۰۸
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، دومین روز از کارگاه آموزشی هنر هشتم با حضور صالح اصغری مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه و با شرکت اصحاب رسانه و روابط عمومی نواحی دهگانه سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز به بررسی سواد رسانه ای و شبکه های اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: سواد رسانه ای از جمله نیازهای امروز جامعه به شمار می رود که نهضت جدیدی باید در دانشگاه ها، مدارس و حوزه های علمیه اتفاق بیفتد.

وی با بیان این موضوع که رسانه عضوی از خانواده است افزود : با توجه به اینکه بشر در جهان رسانه ها زندگی می کند و نیاز به تکنولوژی و استفاده صحیح از آن دارد در حال حاضر رسانه عضوی از خانواده ها شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه همان پیام است و این در صورتی است که با ورود تلفن های همراه میزان گفتگو و روابط در خانواده کم شده که تحلیل های مثبت و منفی بسیاری در ورود شبکه های اجتماعی در سطح جامعه و در بین مردم وجود دارد.

وی خاطر نشان ساخت :در دنیای امروز انسان ها در پیچ تاریخی فرهنگی قرار دارند که با ورود تکنولوژی نحوه آموزش و کسب درآمد تغییر کرده است.

پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه با اشاره به شتابزدگی افراد در استفاده از تکنولوژی اشاره کرد و گفت : از جمله علت های شتابزدگی افراد این است که محصولات تولید کشور مانیست و مبتنی بر نیاز افراد جامعه ما تولید نشده است درصورتی که نیازمردم ما عقب تر از آن ها می باشد.

وی در خصوص دو پدیده مهم که بعد از انقلاب به وجود آمد گفت : موج جمعیت جوانان و رشد سریع رسانه ها دو پدیده مهم است که بعد از انقلاب در کشور به وجود آمد به طوی که در گذشته خانواده به عنوان یک مرجع شناخته شده بود ولی اکنون دیگر خانواده موضوعیتی برای جوانان ندارد.

اصغری در پاسخ به این سوال که آیا سواد رسانه ای در دنیا نسبت به کشور ما بالاتر است گفت : ما نسبت به دنیا عقب می باشیم که نه تنها در بسیاری از حوزه ها کار نشده است بلکه نیروی متخصص هم موجود نمی باشد.

اعتیاد به اینترنت موضوع دیگری بود که در این کارگاه مورد بررسی قرارگرفت و اضغری اظهار داشت :اعتیاد به اینترنت وضعیت جدید جامعه جهانی است که نه تنها جامعه بلکه افراد آن نیز درگیر می باشند و نیاز به مدیریت و تلاش مسئولین در جهت رفع این مشکل می باشد.

وی به نکاتی در خصوص والدین اشاره کرد و گفت : خانواده ها نباید خود را عقب تر از فرزندانشان در حوزه تکنولوژی نمایان کنند چراکه این خود می تواند نقطه ضعفی برای خانواده ها به شمار رود.

این پژوهشگر در ادامه در خصوص شاخه های اعتیاد به اینترنت گفت : اعتیاد به بازی های کامپیوتری، شبکه های اجتماعی و ارتباطات و سایت هایی که شامل مسائل جنسی می باشد سه شاخه مهم اعتیاد به اینترنت شناخته شده است.

وی ضمن بیان اینکه استفاده نا درست از اینترنت موجب می شود یک زندگی دوم ایجاد شود افزود : منظور از زندگی دوم یک زندگی خیالی اینترنتی است که کاربران می توانند در آن یک خود دوم سازند  و زندگی دیگری را تجربه نمایند که بسیاری از افراد در شبکه های اجتماعی شخصیت دومی از خود می سازند و این موضوع  در حوزه رسانه دیجیتال یک خطر تلقی شده که موجب شکل گیری زندگی مبنتی بر تخیل می شود.

این استاد دانشگاه در بخش دوم کارگاه به بررسی نهضت تولید محتوا پرداخت و بیان کرد : با نیروی انسانی و تکنولوژی و ابزار می توان اثر گذاری رسانه ای داشت که شگردها و روش ها از ضعف آن می باشد چراکه امروزه به یک سری سرفصل های جدید تولید محتوا نیاز است.

اصغری  در خصوص سوژه یابی به نکاتی اشاره کرد و گفت : تولید محتوا در تجمعات انسانی،معاصرت و مجاورت ، تعویض زاویه دید، پاسخ به رقیب، تجزیه و ترکیب ، تکنیک ترکیب بر تولید محتوا ، تکنیک فرصت طلبی، تکنیک ترجمه و تضارب آرا از جمله نکاتی به شمار می رود که باید در سوزه یابی به آن ها توجه شود

ارسال نظرات
پر بیننده ها