درهای بسته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌روی خبرنگاران

در حالی که قاچاق کالا به تولید ملی کشور آسیب وارد می‌کند و سالانه میلیاردها دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کمتر به نشست و برخاست با اهالی رسانه تمایل دارند و درها به‌روی خبرنگاران بسته‌ است.
کد خبر: ۸۵۴۶۹۶۴
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با عضویت چندین سازمان، وزارتخانه و نهاد که سیاست‌های کلان اقتصادی کشور را به‌منظور صیانت از تولید داخلی و کاهش میزان ورود کالای غیرقانونی و قاچاق اتخاذ می‌کند، باید نقش بی‌بدیلی در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و به‌ویژه اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

به‌طور قطع یکی از بازوهای این ستاد برای دستیابی به اهداف خود و نهادینه کردن مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین حمایت از تولید داخلی در نگاه فرهنگی مردم به این بخش، استفاده از ظرفیت رسانه‌های تصویری، مکتوب و مجازی است که این مهم یک ارتباط و تعامل دوسویه و مؤثر را طلب می‌کند.

متأسفانه عملکرد این ستاد نشان داده است که مسئولان و مدیران آن نسبت به تأثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی از وقوف کاملی برخوردار نیستند و واکنش‌های کند و رفتار منفعلانه آن‌ها نسبت به رویدادهایی که مستقیماً با حوزه کاری ستاد مذکور در ارتباط است مؤید همین مطلب است.

این در حالی است که با توجه به گستره وسیع تأثیر اقدامات این ستاد، از یک سو مردم خواستار اطلاع‌رسانی شفاف و به‌هنگام در خصوص عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند و از سوی دیگر این ستاد باید در مواجهه با اخبار و حتی شایعاتی که در حوزه فعالیتش منتشر می‌شود و خواسته یا ناخواسته اذهان عمومی و اعتماد جامعه را درگیر خود می‌کند، واکنش صریح و سریعی را اتخاذ کند.

به‌عنوان مثال در روزهای اخیر شاهد انتشار خبری در خصوص مصرف سالانه 420میلیون لیتر مشروبات الکلی در کشور بودیم که به‌دنبال نقل قولی از معاون بهداشتی وزیر بهداشت در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های کشور مطرح شد؛ خبری که عدد و رقم اغراق‌آمیز آن در همان ساعات نخست انتشار این خبر، برای بسیاری از مردم جامعه شوکه کننده بود؛ از سوی دیگر موضوع ورود مشروبات الکلی به‌عنوان یک کالای ممنوعه در حیطه کاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قرار دارد و ستاد مسئولیت سیاست‌گذاری برای مواجهه مؤثر با ورود چنین اقلامی به داخل کشور را عهده‌دار است. از این رو شاید بایسته‌تر آن بود که در همان لحظات و ساعات اولیه، این ستاد با انتشار آمار و اطلاعات جامعی که در اختیار دارد، وظیفه خطیر خود را در تنویر افکار عمومی به گردن می‌گرفت و با ارائه آمار کشفیات به دست آمده صحت و سقم موضوع را برای جامعه و افکار عمومی تشریح می‌کرد.

البته گرچه وزارت بهداشت چند روز پس از انتشار این خبر، و اخباری نظیر «ورود روزانه 115 کامیون 10تنی مشروبات الکلی به کشور» نسبت به آن واکنش نشان داد و اقدام به تکذیب این ارقام کرد ولی شاید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌عنوان مرجع رسمی در خصوص ورود کالاهای قاچاق به کشور، پیش از هر نهاد و سازمان دیگری ملزم به پاسخگویی و واکنش به چنین اخباری بود. این در حالی است که تماس‌های خبرنگار ما نیز برای پیگیری صحت و سقم این اخبار، با سکوت مدیران و مسئولان این ستاد و به‌عبارتی بی‌توجهی آنان مواجه شد.

انتظار می‌رود که مدیران و مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با نگاهی جدی‌تر به اهمیت وظیفه خطیر خود، مردم را نسبت به اطلاع از اقدامات این ستاد محق بدانند و نسبت به تنویر افکار عمومی در برابر اخبار حساسی که می‌تواند به تشویش اذهان عمومی بینجامد، حساسیت بیشتری به خرج دهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار