تکرار / نیازی،مدیرگروه مطالعات اجتماعی مرکز مطالعات جنگ گفت :
یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواردی که سبب شده به این عملیات پرداخته نشود موضوع آتش بس و سرگرم شدن به قطعنامه 598 بوده که در حال حاضر باید تلاش شود ابعاد عملیات مرصاد در جامعه تبیین شود و دستاوردهای این مهم مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
کد خبر: ۸۵۴۶۹۰۵
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸

یحیی نیازی با اشاره به دستاوردهای عملیات مرصاد اظهار داشت: عملیات مرصاد در مقطع پایانی جنگ اتفاق افتاد که مهم‌ترین دستاورد آن شکست منافقان توسط رزمندگان اسلام و اثبات ایران اسلامی در جهان بوده است که باید با توجه بیشتری تبیین شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواردی که سبب شده به این عملیات پرداخته نشود موضوع آتش بس و سرگرم شدن به قطعنامه 598 بوده که در حال حاضر باید تلاش شود ابعاد عملیات مرصاد در جامعه تبیین شود و دستاوردهای این مهم مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

مدیرگروه مطالعات اجتماعی مرکز مطالعات جنگ تصریح کرد: عملیات مرصاد دارای دستاوردهای گوناگونی است که اگر این دستاوردها را به صورت علمی جمع‌آوری و تدوین کنیم می‏‌تواند هم در سازمان‌های نظامی و هم در مدیریت بحران کشور بسیار مورد توجه واقع شود.

نیازی با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای عملیات مرصاد گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این عملیات، سرعت در طرح ریزی و اجرا بوده که فرماندهان بلافاصله پس از اینکه متوجه حضور منافقان در غرب کشور شدند و با توجه به اینکه عمده نیروها در جنوب مشغول جنگ با صدام بودند بلافاصله و با سرعت وارد عمل شدند و این عملیات را اجرا کردند، سرعت عملیات و طرح ریزی تعجیلی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای عملیات مرصاد است.

وی افزود: نوآوری و خلاقیت یکی دیگر از دستاوردهای این عملیات بوده که بخشی از آن طرحی است که فرمانده لشکر 71 روح‌الله از استان مرکزی ارائه داده، فرمانده این لشکر بحث تجزیه و ایجاد شکاف بین ستون دشمن را مطرح کرد که یک شیوه تجربی به دست آمده از سال‎های جنگ در کردستان بوده است.

مدیرگروه مطالعات اجتماعی مرکز مطالعات جنگ تصریح کرد: از دیگر دستاوردهای شاخص این عملیات، ترکیب سازمانی بوده این عملیات با ترکیبی از سپاه و بسیج و با پشتیبانی خلبان‎های نیروی هوایی و هوانیروز جمهوری اسلامی انجام شد که ترکیب سازمانی به عنوان یک تجربه مهم و دستاوردی باید در شرایط مشابه در بحران‏‌ها و حتی بلایای طبیعی در کشور استفاده شود چراکه با ترکیب سازمانی کارها آسان‏‌تر به نتیجه می‌‏رسد.

نیازی با اشاره به دیگر دستاوردهای عملیات مرصاد گفت: انعطاف پذیری بسیار بالای رزمندگان از دیگر دستاوردهای این عملیات بوده چرا که رزمنده‏‎هایی که در جبهه‎های مختلف مشغول جنگ بودند بلافاصله با یک انعطاف سریع سازمانی خود را جابه‎جا می‌‏کردند و با کمک ترابری هوایی وارد عمل می‌شدند.‌

وی افزود: شدت عمل رزمنده‌های ایرانی از دیگر دستاوردهای این عملیات بوده چراکه رزمندگان ما از سازمان منافقان که جزء وطن فروشان بودند خشم داشتند و این مهم خشم رزمندگان را دوچندان کرده بود و آیه" اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم" تفسیر و ترجمه عملی پیروزی رزمندگان در این عملیات بود.‌

مدیرگروه مطالعات اجتماعی مرکز مطالعات جنگ تصریح کرد: خوداتکائی فرماندهان دستاورد دیگری بود که از عملیات مرصاد به دست آمد به لحاظ بُعد مسافت و اینکه قرارگاه مرکزی منسجمی در ابتدای کار وجود نداشت فرماندهان توانمندی‎های خود را به منصه ظهور گذاشتند و بدون اینکه متکی به امکاناتی باشند که از مرکز برسد، با همان امکانات موجود تصمیمات مقتضی را گرفته و توانستند علیه دشمن وارد عمل شوند.

نیازی با اشاره به وحدت مقدس نیروهای مسلح و نیروهای مردمی گفت: وحدت مقدس نیروهای مسلح و نیروهای مردمی در این عملیات به منصه ظهور رسید فرماندهان ارتش و سپاه در این عملیات در کنار هم قرار گرفتند، شهید صیاد شیرازی در کنار فرماندهان سپاه قرار گرفتند و با یک تصمیم‌گذاری ‌منسجم توانستند این وحدت که همان تحقق فرمایش امام خمینی(ره) بود را محقق کنند.

وی افزود: غنائمی که از منافقان در عملیات مرصاد به دست آمد، تجهیزاتی بود که صدام و استکبار در اختیار آنان قرار داده بود و نسبت به زمان خودش‌و امکانات ما بسیار مدرن بود، عملیات مرصاد 27 سال پیش انجام شد و تجهیزات 27 سال پیش نسبت به امروز ممکن است مدرن نباشد اما در زمان خود مدرن بودند.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی مرکز مطالعات جنگ تصریح کرد: منافقان دارای تجهیزاتی مانند سیستم‎های ارتباطی بسیار سبک با قابلیت بالا، خودروهای مجهز و سبک با قابلیت ذخیره سوخت بالا، نفربرهای زرهی ضد شورش بودند که همه آنها مبنای رشد تحقیقات و توسعه بعدی صنعت نظامی کشور شد، غنائمی که از منافقان به دست آمد بعدها مبنای برخی توسعه‎ها برای تعمیق صنعت دفاعی شد.

نیازی با اشاره به دیگر دستاوردهای عملیات مرصاد گفت: توسعه سازمان‎های کوچک و واکنش سریع یکی دیگر از دستاوردهای عملیات مرصاد بوده که در سیستم دفاعی کشور توسعه سازمان‎های کوچک وسبک و دارای قدرت تهاجمی و تدافعی از دل این عملیات بیرون کشیده شد و در وضعیت دفاعی کشور بسیار موثر بود و همه این عوامل است که جمهوری اسلامی به عنوان بازدارنده از آن استفاده می‌‏کند.

وی افزود: قدرت دفاعی کشور بر مبنای تجاربی است که در دوران دفاع مقدس و بخشی در همین عملیات مرصاد به وجود آمد، عملیات مرصاد در مقطع پایانی جنگ و بعد از پذیرفتن قطعنامه انجام شد، رژیم بعثی صدام پذیرش قطعنامه را نشانه ضعف ایران تلقی کرد و از جبهه‎های مختلف حملات خود علیه ایران را آغاز کرد.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی مرکز مطالعات جنگ تصریح کرد: صدام پذیرش قطعنامه را فرصت مغتنمی برای خود حساب کرد و از جبهه‏‌های غرب، جنوب و شمال‌غرب حمله به ایران را آغاز کرد، منافقان در زمینه جاسوسی به صدام خدمت می‏‌کردند و دارای یک سازمان نیم بند نظامی بودند و صدام تصمیم گرفت با دادن امکانات به منافقان از آنها استفاده کند و این امکانات از مرز خسروی، غرب اسلام آباد و کرمانشاه به منافقان داده شد.

نیازی با اشاره به نبود نیرو در این مناطق گفت: در مناطقی که منافقان وارد شدند نیروی قابل توجهی نبود چراکه این منطقه، منطقه جنگی محسوب نمی‎شد، عراقی‎ها با یک آتش دهی سنگین توپ خانه‎ای و بمباران هوایی زمینه را فراهم کردند و منافقان را در یک ستون پرپیمان به لحاظ تجهیزات به کشور وارد کردند  و منافقان با ضرب و شتم مردم از مسیر جاده اصلی بدون رعایت اصول نظامی تن تنگه چهار زبر تا 30 کیلومتری کرمانشاه جلو رفتند.

وی افزود: در جلوی تنگه یگان‏‌های پشتیبانی و رده‎های پشتیبانی و تدارکات حضور داشته که از جمله این نیروها، وجود تیپ 12 قائم از سمنان بود که مانع پیشروی منافقان شدند، فرماندهان وقتی متوجه اقدام منافقان شدند بلافاصله در بیمارستان امام حسین(ع) کرمانشاه قرارگاه تعجیلی تشکیل داده و طرح ریزی برای عملیات مرصاد انجام شد.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی مرکز مطالعات جنگ تصریح کرد: رزمندگان استان مرکزی در قالب لشکر 71 روح الله به فرماندهی سردار احمد سلیم آبادی نقش به سزایی در این عملیات داشتند، این لشکر قبل از حمله منافقان در حلبچه مستقر بود و پس از پذیرش آتش بس با یک عقب نشینی اختیاری به منطقه آمده و برای اعزام به جبهه‎های جنوب آماده شدند.

نیازی با اشاره به لشکر 71 روح الله استان مرکزی گفت: نخستین یگان منسجم حاضر در منطقه لشکر 71 روح الله بوده که بلافاصله فرمانده آن به بیمارستان امام حسین(ع) کرمانشاه اعزام و در آنجا این فرمانده طرح شکاف بین ستون منافقان را ارائه داد و چون این طرح خلاقانه بود بلافاصله مورد پذیرش فرماندهان قرار گرفت و عملیات طرح ریزی شد.

وی افزود: طرح ریزی تعجیلی این عملیات خود یکی از موارد بسیار مهم این عملیات بوده که قرار شد نیروها با کمک بالگردهای هوانیروز به پشت نیروهای دشمن هلی‌برد شوند و از سوی دیگر در تنگه چهار زبر راه را بر دشمن بسته و از دو سو به دشمن حمله کنند تا دشمن راه فرار نداشته باشد.

مدیرگروه مطالعات اجتماعی مرکز مطالعات جنگ تصریح کرد: شهیدصیاد شیرازی به سبب روحیه بسیجی خود را به کرمانشاه رساند و در کنار فرمانده لشکر 71 روح‌الله استان مرکزی به هوانیروز مراجعه کردند، شهید صیاد شیرازی نقش هدایت و فرماندهی در بعد هوانیروز و هلیکوپتر را بر عهده داشت.

نیازی با اشاره به شکست دشمن در عملیات مرصاد گفت: لشکر 71 روح الله 2 بار در این عملیات هلی‌برد شد یک بار در سه راه اسلام آباد به خرم‌آباد و پل دختر و دوم به تنگه پاتاق که در مرحله اول یک گردان و یک گروهان وارد عمل شدند و خسارت بسیاری به منافقان وارد کردند و در بار دوم منافقان قبل از عملیات فرار کرده و این منطقه بدون درگیری آزاد شد.

 

ارسال نظرات