خبرهای داغ:
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مطرح کرد

وجود حلقه‌های مفقوده در مدیریت بحران کشور

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: زنجیره بسیار بزرگی در مقابله با بحران وجود دارد که متاسفانه این زنجیره در نقاطی باز بوده و حلقه‌های مفقوده در مدیریت بحران کشور نیز وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۴۶۸۲۵
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، اسماعیل نجار امروز در دومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران غدیر در همدان با اشاره به اینکه مدیران حوزه مدیریت بحران غرب کشور در همدان حضور دارند، اظهار داشت: امیدواریم در مدت برگزاری این دوره آموزشی حادثه‌ای در استان‌ها شرکت کننده رخ ندهد که به طور پس از آن مورد سوال قرار می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم نتایج خوبی در پایان دوره در راستای کسب اطلاعات جدید، دقیق و همدلی بین استان‌های همجوار ایجاد شود، افزود: در دنیا 45 تا 46 عنوان حادثه و در کشور 34 تا 35 حادثه و بلایای طبیعی وجود دارد که البته باید اساتید این حوزه بررسیهایی داشته باشند.

نجار با بیان اینکه ایران کشوری حادثه خیز است، تصریح کرد: در روز در جای جای کشور شاهد زلزله، سیل و بلایایی طبیعی هستیم که با وجود این مشکلات ناچار هستیم آمادگی خود را ارتقا داده و این آمادگی را داشته باشیم تا در مراحل چهارگانه بحران درست عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه مهمترین بحث در مقابله با بحران پیشبینی و پیشگیری است، عنوان کرد: مقابله با بحران دارای زنجیره بسیار بزرگی بوده و تنها شامل سازمان مدیریت بحران نمیشود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با طرح سوالاتی همچون آیا شهرداری و نظام مهندسی ساختمان در صدور پروانه و ساخت و سازها به وظیفه خود عمل می‌کنند، آیا مصالح ساختمانی استاندارد است و کارگران ماهار را در ساخت و ساز داریم، گفت: زنجیره بسیار بزرگی در مقابله با بحران وجود دارد که متاسفانه این زنجیره در نقاطی باز بوده و حلقه‌های مفقوده در مدیریت بحران کشور نیز وجود دارد.

وی با اعلام اینکه ساخت و ساز در کشور ما علاوه بر مسائل مهندسی نیازمند رعایت برخی آموزههای دینی نیز هست، تاکید کرد: متاسفانه برخی از انبوهسازان مسکن در کشور به سبب مسائل مادی از در نظر گرفتن مسائل ایمنی خودداری میکنند.

نجار با بیان اینکه آموزش در سطوح مدیریتی باید نقش اساسی را ایفا کند، اظهار داشت: ایران کشور دهم بلاخیز جهان بوده و این در حالی است که باور به بحران در کشور وجود ندارد و این مسئله از معضلات اساسی در کشور است.

وی با اشاره به سیل اخیر در شمال کشور افزود: در سیل اخیر، کشور در تب شدیدی فرو رفت و همه از جمله رسانه ملی دنبال مقصر در این زمینه بودند، متاسفانه زمانی که اتفاقی در کشور رخ می‏‌دهد به دنبال پیدا کردن مقصر هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تصریح بر اینکه باید آمادگی در سطح مدیران و مجریان کار و همچنین در سطح مردم وجود داشته باشد، گفت: اعتقاد دارم که مسئولان ما آمادگی نسبی دارند اما مهمترین نکته این است که نخستین امدادگران و نجاتگران پس از هر حادثهای افراد خانوادههایی هستند که از حادثه نجات پیدا میکنند.

وی عنوان کرد: آموزش مدیریت بحران باید در سطح مردمی و در سطح بالاتر برای همه مسئولان عملیاتی شود که این کارگاه آموزشی این هدف را دنبال می‌کند و امیدواریم تاثیر خوبی در این زمینه داشته باشد.

نجار با بیان اینکه باید مانورها را برای تقویت قدرت آمادگی مقابله با بحران افزایش دهیم، تصریح کرد: بازدیدی از مناطق سیلزده کرج، سوادکوه و برخی مناطق حادثهدیده داشتیم و البته با وجود این حادثه در روز وقوع سیل به سبب تعطیلات و تردد گسترده در محورهای شمالی آمادگی نسبی وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه 2 پل در زیراب به سبب تجمع تنه درخت پشت آن تخریب شد، گفت: اگر پلهای ساخته شده در مسیر رودخانه اصولی ایجاد شده بودند با این حادثه تخریب نمیشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه تنها دو ساختمان 13 و یک واحدی بر اثر سیل تخریب شدند، گفت: متاسفانه در رسانهها و فضای مجازی به گونهای القا شد که گویا چندین ساختمان بر اثر سیل تخریب شده است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه باید در مواجهه با بحران باید به صورت منطقی و درست مقابله کرد، تاکید کرد: متاسفانه گاهی آموزشهای مدیریت بحران درست نبوده و در این بین افرادی که به این آموزشها توجه داشته و آنها را اجرایی میکنند دچار آسیب شده و در مقابل کسانی که به آنها توجه ندارند جان سالم به در می‌‏برند.

نجار با اشاره به زلزله بم و کشته شدن 34 هزار نفر و مجروح شدن 15 هزار نفر گفت: در این حادثه مردم بسیار کمک کرده و تعداد زیادی از افراد زیر آوار مانده را بیرون کشیدند اما اگر این حادثه در کلانشهری همچون تهران رخ دهد چطور مردم میتوانند مصدومان را از زیر آهن و بتن بیرون بکشند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات کلانی در اختیار سازمان مدیریت بحران کشور است، گفت: از این رو 3 درصد از اعتبارات ماده 10 و 12 برای پیشگیری و پیش‌بینی و 2 درصد از اعتبارات این ردیف برای مقابله در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه حادثه آنی بوده و اعتبارات آن نیز باید آنی باشد، گفت: روند طولانی برای برای دریافت اعتبارات طی میکنیم و باید فکری برای کوتاه کردن روند پرداخت اعتبارات و خسارت تعریف کنیم که پیگیری لازم برای این مسئله وجود دارد.

نجار درباره بیمه نیز گفت: در حادثه سیل شمال کشور دهیار روستای سیجان از محل اعتبارات دهیاری خانههای روستاییان را بیمه کرده بود که این اتفاق بسیار قابل ارزش و هوشمندانه بوده است.

وی با بیان اینکه به دنبال توسعه بیمه ساختمان در کشور هستیم، عنوان کرد: اگر دولت در این زمینه سرمایهگذاری کند به طور قطع نتایج مثبتی به همراه داشته و دولت نیز در این زمینه موفقیتهایی به دست میآورد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه براساس برنامههای چهارم و پنجم توسعه قرار بود 50 درصد محصولات کشاورزی، باغی، دامی، طیور و آبزیان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند که متاسفانه همکاری‌های مردمی در این زمینه پایین است.

وی یکی از این دلایل این عدم همکاری را پایین بودن میزان پرداخت خسارت بیمه به کشاورزان دانست و گفت: هزار میلیارد تومان از محل ماده 10 و 12 برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی در نظر گرفته که مدیران استانی برای جذب این اعتبارات در راستای توسعه بیمه محصولات کشاورزی پیگیری لازم را داشته باشند.

نجار با بیان اینکه خشکسالی پدیدهای است که ایران وارد دوره 20 ساله این پدیده شده و باید در این زمینه مدیریت صورت گیرد، تصریح کرد: وزارت‌خانههای نیرو و کشاورزی پذیرفته‌اند که خشکسالی را باید مدیریت کرد چراکه در زمان کمبود آب باید به سمت مدیریت حرکت کرد.

وی با بیان اینکه جلسه سه جانبه‌ای بین سازمان مدیریت، وزارت نیرو و سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، عنوان کرد: در این جلسه توافق شد 800 میلیارد تومان براساس اولویت‌هایی که کارشناسان این سه دستگاه مشخص کردند در اختیار وزارت نیرو برای حل مشکل آب شرب برخی نقاط کشور قرار داده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات