معاون سابق وزارت ورزش و جوانان گفت: مسائل اقتصادی، نیافتن همسر دلخواه، مسائل فرهنگی و مسائل تربیتی و روانشناختی ۴ عاملی هستند که مانع ازدواج افراد می شوند.
کد خبر: ۸۵۴۶۶۵۹
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج محمود گلزاری معاون سابق ساماندهی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری صبح امروز در موسسه تبیان که به منظور اجرای طرح همسان گزینی برگزار شد گفت: براساس تحقیقی که در سال ۹۲ به بررسی نگرش جوانان در امر ازدواج از بین جوانان کل کشور از سن ۱۸ تا ۳۴ سالگی پرداخته است ۴ مورد مسائل اقتصادی، نیافتن همسر دلخواه، مسائل فرهنگی و مسائل تربیتی و روانشناختی افراد موضوعاتی هستند که مانع ازدواج فرد می شوند. براساس آماری که گلزاری از این تحقیق ارائه کرد از بین مردان ۶۸ درصد مشکلات اقتصادی، ۴۳ درصد شغل، ۲۵ درصد هزینه های ازدواج، ۱۲ درصد نیافتن همسر مناسب، ۱۰ درصد مسائل فرهنگی (آداب و رسوم) و ۱۰ درصد مسائل روانشناختی و تربیتی مانند ترس، بی اعتمادی و تردید را عامل عدم تمایل به ازدواج دانسته اند. همچنین در بین زنان نیز ۱۸ درصد مشکلات اقتصادی، ۹ درصد شغل، ۹ درصد هزینه ها، ۳۶ درصد نیافتن هزینه مناسب، ۱۷ درصد مسائل فرهنگی و ۲۹ درصد مسائل روانشناختی و تربیتی را از مشکلات ازدواج دانسته اند.

به گفته گلزاری این تحقیق به منظور دست یافتن به موانع ازدواج از نظر جوانان مجرد ایرانی بین ۱۸ تا ۳۴ سال بوده است که از سوی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران صورت گرفته است.

گلزاری همچنین با اشاره به اینکه همه این موضوعات قابل تحلیل است اظهار داشت: در شورای فرهنگ عمومی کشور که سال ۹۴ را به موضوعات مربوط به خانواده اختصاص داده است این موارد در هشت زمینه از قبل از ازدواج مورد بررسی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: در این زمینه به تدریج جلو آمده ایم و تقسیم کار دستگاهی شده است. علاوه بر همسریابی موسسه تبیان موسسات دیگر نیز گزارش داده اند و در مسئله آموزش نیز آموزش های فراگیر و الزامی قرار است از سوی وزارت بهداشت صورت گیرد و آموزش های عمومی نیز از سوی وزارت علوم و دانشگاه ها.

همچنین در این نشست طالب پور مدیرعامل موسسه تبیان نیز با اشاره به اینکه بیش از دو سال از زمان شروع جدی در بحث های نظری درباره طرح همسان گزینی می گذرد اظهار داشت: این طرح مبتنی بر آموزه های اسلامی و فرهنگ اسلامی است که با تکنولوژی عجین شده است.

طالب پور با اشاره به اینکه یک سیستم هوشمند مشاوران و متخصصان علمی کشور منجر به انتخاب بهترین ها از سوی خانواده ها می شود تصریح کرد: شبکه معرفان، شبکه مشاوران، شبکه راستی آزمایان و شبکه امنا در این طرح حضور دارند که البته طرح نیازمند حمایت ها و بودجه های لازم است اما به صورت رایگان به خانواده ها سرویس داده می شود.

وی همچنین درباره توقعات موسسه تبیان از شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اولین توقعی که تبیان از شورا دارد این است که این طرح را در استان ها مطرح کرده و آن را تایید کنند و نکته بعدی اینکه محور این طرح واسطه ها هستند و هرچه تعداد معرف ها بیشتر باشد طرح به موفقیت نزدیک می شود لذا نیازمند ایجاد فضا از سوی شورا هستیم.

معاون سابق وزارت ورزش و جوانان افزود: هر استان بابت احراز هویت هزینه هایی نیز باید متقبل شود که این هزینه ها در مقابل بحث فرهنگی زیاد نیست و انتظار داریم در شورای فرهنگی استان ها این بودجه ها در نظر گرفته شود.

ارسال نظرات