یک جامعه شناس با تاکید بر افزایش دانش و مهارت‌های زندگی میان جوانان جهت پیشگیری از اعتیاد، گفت: تقویت شور و نشاط سیاسی و اجتماعی در جامعه اعتیاد را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۸۵۴۶۵۴۹
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر محمد مراد بیات  اظهار داشت: مبارزه با مواد مخدر فراتر از انجام فعالیت برای یک یا دو سازمان است. برای ریشه‌کنی یا کاهش خطرات اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی باید همه دستگاه‌ها همکاری کنند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر اعتیاد به تار و پود جامعه نفوذ کرده است و برای رفع این دغدغه نیاز به عزم ملی داریم. معضل مواد مخدر در یک شهر و یک لایه از جامعه نیست بلکه می توان گفت در همه شهرها و در تمام لایه‌های جامعه اعم از پیر و جوان، تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده و بیکار و شاغل رسوخ کرده، این مساله موید عزم جدی در مبارزه است و رویکرد وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر علمی و دقیق است.

این جامعه شناس با بیان اینکه در حال حاضر تنفر عمومی از مواد مخدر شیمیایی در جامعه به اندازه مواد سنتی وجود ندارد، گفت: مواد مخدر امروزه رنگ و لعاب‌های مختلفی پیدا کرده و اکثر افراد جامعه نسبت به این مساله آگاهی لازم را ندارند. بسیاری از افراد اطلاع ندارند که موادی که جانب دوستان ناباب به آنها تعارف می‌شود مخدر است. اطلاع رسانی‌های انجام شده به اندازه لازم انجام نگرفته و این سبب شیوع اعتیاد به انواع مخدرهای صنعتی شده است.

بیات با انتقاد به این مساله که جامعه کنونی ایران سیاست زده شده، تصریح کرد: به جای پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و اقدام جهت رفع ریشه‌‌ای آن، فقط سیاست در کشور مطرح است. متاسفانه همه چیز سیاست بازی شده در حالی که توجه به مشکلات اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر توجه به امر خانواده در نهادینه کردن فرهنگ مبارزه با اعتیاد، گفت: سن اعتیاد نسبت به گذشته کاهش یافته و باید امر پیشگیری در اولویت کاری همه دستگاه‌ها قرار گیرد. هزینه پیشگیری از اعتیاد به گفته کارشناسان مربوطه یک دهم درمان است. پس چرا با اقدام به موقع و هشدار از طریق رسانه‌ها مانع از کاهش اعتیاد در جامعه نشده‌ایم.

این جامعه شناس ادامه داد: مصرف روان‌گردان‌ها در ابتدا شادی آنی به همراه دارد ولی پس از مدت کوتاهی افسردگی عمیق برای فرد برجای می‌گذارد. دانش افراد و مهارت های زندگی میان جوانان باید توسعه یابد تا شاهد انزجار عمومی از مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی باشیم.

بیات با اشاره به اینکه جامعه افسرده بیشتر به سمت مواد مخدر گرایش می‌یابد، افزود: در صورتی که ورزش، کارناوال‌های شادی، شور و نشاط سیاسی و اجتماعی در جامعه تقویت شود اعتیاد در کشور کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: جامعه سرکوب شده از نظر مطالبات ناشاد است و گرایش به اعتیاد در آن زیاد می‌شود. تجربیات جهانی نشان می‌دهد باید از جوامع مدنی برای پیشگیری از اعتیاد بهره‌مند شویم و محله به محله برای مبارزه با این بلیه شوم مبارزه کنیم.

این جامعه شناس با بیان اینکه علاج اعتیاد دارو نیست و پرستار هم باید آداب مراقبت از بیمار را واقف باشد. پرستار معتاد خانواده و جامعه است و در صورت آگاهی نداشتن آنها نه تنها اعتیاد را در آن فرد نمی‌توانند درمان کنند بلکه به شرایط را بدتر هم خواهند کرد.

بیات رفع کمبود فضای شادی را یکی از موثرترین عوامل در کاهش اعتیاد برشمرد و خاطر نشان کرد: هیچ پدیده‌ای در دنیای کنونی تک بعدی نیست و همه چیز با هم در ارتباط‌اند . اعتیاد هم به علل مختلف و متنوعی ایجاد می‌شود لذا برای مبارزه با آن لازم است همه همکاری و مساعدت داشته باشند.
ارسال نظرات