بسیج مداحان: مینو اصلانی گفت: هيات هاي مذهبي در دل مردم از طريق خود مردم و با فرهنگ و اعتقادات مردم آميخته است و از همان اقشار مردم شكل مي گيرد.
کد خبر: ۸۵۴۵۸۶۳
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴

خانم دکتر مینو اصلانی مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور در گفتگوی اختصاصی و تفصیلی با خبرنگار سازمان بسیج مداحان ازنقش هیات مذهبی در جنگ نرم و موضوع حجاب و عفاف سخن گفتند.

مشروح این گفتگو در ذیل ملاحظه فرمایید

نقش هيات هاي مذهبي در جنگ نرم چيست؟

در واقع هيات هاي مذهبي از يك تاريخ بسيار گسترده و ريشه و پیشینه ي عميقي در كشور ما برخوردارند.

تقريبا در طول شايد ده ها بلکه صدها سال كشور ما تحت سيطره ي دولت هاي ضد دين اعم از پادشاه و رژيم هاي مختلف شاهنشاهي بود.

هيات هاي مذهبي توانستند نقش بي بديلي را در ترويج فرهنگ و تمدن اسلامي در ميان مردم ايفا كند اين پيشینه هاي درخشان قطعا امروز بايد خودش را در مقابل با جنگ نرم بيشتر و گسترده تر نشان بدهد به اين معنا كه هيات هاي مذهبي در دل مردم از طريق خود مردم و با فرهنگ و اعتقادات مردم آميخته است و از همان اقشار مردم شكل مي گيرد لذا در اين همراهي و در دل مردم بودن و ظيفه آن ها را سنگين مي كند چرا كه متاسفانه مشكلات و آسيب ها و نقصاني كه از ره آورد  جنگ نرم براي ما پيش آمد هيات هاي مذهبي بيشتر آگاهي دارند لذا مي توانند خيلي بهتر برنامه ريزي كنند بنابراين به نظر مي رسد اين برنامه ريزي های هيات هاي مردمي نقش مستقيم و بي بديلي در مقابل جنگ نرم دارند از نظر بصيرت افزايي براي خانواده ها تعميق معنويت و موضوعاتي مثل معاد ،قيامت اين ها مورد هجمه ي جنگ نرم دشمن است كه هيات هاي مذهبي به زيبايي مي توانند نقش ايفا كنند.

از طرفي ايجاد آگاهي براي پدران و مادران است، بنده خيلي از هيات هاي مذهبي را ديده ام كه برنامه ويژه براي نوجوانان دارند که خيلي مناسب است .خيلي از هيات هاي مذهبي بر حسب سن و مخاطب جوانان برنامه ريزي دارد مثلا هيات جوانان علی اكبر ،جوانان علي اصغر ....اين ها مي توانند خيلي كمك كنند به آگاه سازي.

 وقتي يك هيات دست خود جوانان باشد كاملا روي ذهن و فكرشان نقش مي بندد.

حتي هيات هاي مذهبي كه مراسم دارند باید براي كودكان برنامه ای داشته باشد چون من ديدم كه مادر در روضه دارد اشك مي ريزد يك موبايل داده اند دست کودک. يا اینکه پدر و مادر دارند از فضاي معنوي بهره مي برند براي اينكه از دست کودک شان راحت باشند يك تبلت مي دهند دست او . کودک هم نشسته و بازي مي كند و اصلا در اين فضای معنوی نيست.

اگر هياتی تشكيل می شود گوشه ای از این هیات يك مربي خوش ذوق و خوش بيان دعوت كنند براي بچه ها برنامه بگذارند داستان هاي قرآني بگويند برنامه هاي فرهنگي مناسب براي بچه ها داشته باشند كه اين ها مشغول موبايل و ... نباشند .

خانواده ها اكثرا آگاهي ندارند كه چه بازي هايي در گوشي هاي رايانه اي و گوشی های همراه ثبت و ضبط است و مي گویند صرفا براي اينكه خودشان به معنويت و روضه برسند اين كار را مي كنند كه بنده فكر مي كنم اين نوعي مقابله با جنگ نرم است هيات هاي مذهبي بسيار در اين زمينه مي توانند كار انجام بدهند و مي توانند مخاطب شناسي كنند .

نقش ماهواره در بي حجابي و بي حيايي جامعه ايران ،لبنان ،يمن و عراق و محورهاي مقاومت چيست ؟

سناريوي بسيار خطرناكي كه دشمن برنامه ريزي كرده براي كشورهاي اسلامي از جمله به سرآمد آن ها در واقع به عنوان مرجع كشور ايران اسلامي اين سناريو با حضور ماهواره است پيش از 120 شبكه فارسي زبان در دنيا تعدادشان چه قدر است 120 شبكه فارسي فقط براي ايران طراحي شده براي اينكه هر كدام از اين ها وظيفه خطرناك وحيازدايي را به عهده گرفته اند يكي در قالب مستند و يكي در قالب فيلم و سريال و مسابقات مخصوصا موسيقي های مستهجن .

اين ها دارند برنامه ريزي مي كنند براي چند هدف كه مهم ترين آن ها از بين بردن حد و حدود بين زن و مرد است چون وقتي حد و حدود حيا بين زن و مرد ازبين برود همه ي آسيب ها متوجه جامعه و خانواده خواهد شد اين كه حريم بين زن و مرد را از بين ببرند و خيانت زن و شوهر رابه همديگر ترويج كنند و وفاداري كه جزء  اصول پايه و ارزش يك خانواده است را به سخره بگيرند و آن را  اُمّل بودن و متحجر بودن بگيرند .

يكي از مهم ترين بخش هایی كه دنبال مي كنند عادي سازي خيانت و اين كه زن و شوهر آزاد هستند و هركدام مي توانند به هر تعدادي كه بخواهند از جنس مخالف ارتباط برقرار كنند و شب بيايند خانه و زندگيشان را ادامه دهند اين عادي سازي خيانت و ازبين بردن وفا است.

مصرف گرايي وحشيانه اي كه به آن دامن مي زنند باعث عبث شدن آينده فكري و عدم توجه به آينده فكري مي شود فرزندان هرچه درآمد دارند براي خوش گذراني هزينه مي كنند و لذا توجه به تشكيل خانواده ندارد كه اين ها همه زنجير وار به هم متصل هستند افراط گرايي در مد و مصرف باعث مي شود فرد گرايي به وجود آيد و فرد گرايي مخالف تشكيل خانواده است .همين طور در واقع فروپاشي خانواده اتفاق مي افتد.

اين وظايفي كه شبكه هاي ماهواره اي برعهده دارند مثلا ازبين بردن عاطفه بين مردم ،ترويج  لذت هاي شخصي مردم و به اوج لذت ها رسيدن. موسيقي مخصوصا يكي از جنبه هاي مخرب اين شبكه هاست كه در واقع از خود بي خود مي كند كه ممكن است دست به عمل خلاف زشتي بزنند اين ماموريتي است تا نهايتا به فروپاشي خانواده منجر شود . 

نقش و سهم مجموعه هاي مسولین نظام و دستگاه های دولتی در این زمینه چیست؟

چون حجاب يك امر اجتماعي است متاسفانه جريان هاي معاندي که دارند تلاش مي كنند حجاب را به عنوان يك عضو فردي و شخصي قلمداد بكنند پوشش را حق شخصي اعلام مي كنند اصلا اينگونه نيست عقلانيت حكم مي كند و به آن در واقع صحه مي گذارد كه پوشش يك امر اجتماعي است و الا در زندگي شخصي در خانه ممكن است هركس هر نوع پوششي داشته باشد وقتي از خانه بيرون مي آيد به عنوان يك امر اجتماعي است لذا چون امر اجتماعي است حكومت وظيفه دارد در مقابل او حساسيت داشته باشد قوانين وضع كند چون امری اجتماعي است قوانين وضع كردن در واقع يك نوع اهميت دادن به سلامت جامعه است يك نوع اهميت دادن به امنيت رواني مردم است و اين حق مردم است كه حكومت در امر پوشش و حجاب قانون وضع كند و نظارت كند . به مردم آگاهي بدهد بخشي از اين آگاهي ها به عهده رسانه هاست از جمله رسانه ي ملي ،رسانه ي بيداري ،رسانه ي شنيداري و مكتوب كه دولت و حاكميت مي تواند روي اين ها نظارت داشته باشد كه اين ها وظايفشان را به خوبي انجام بدهند و متاسفانه بعضي اوقات مي بينيم رسانه ها خودشان مروج بد حجابي و به نوعي بي حجابي هستند. اينكه دولت يك حق عمومي و مردمي است وظيفه دارد براي ايجاد امنيت جامعه دخالت كند همچنین براي انجام امنيت به ويژه زنان و دختران. از طرف ديگر بايد نظارت داشته باشند و نظارت كنند به دستگاه هايي كه اين امر به عهده شان است به طور مثال شوراي عالي انقلاب فرهنگي ،قانون حجاب وعفاف را در سال 84تصويب كرد ابلاغ شد و در دولت هاي مختلف با آن برخوردهاي مختلفي شد گاهي يك مقدار محكم گرفته شد ،نظارت شد و اثرات مطلوبي داشت گاهي كاملا رها شد.

 ما به اين قانون در دنيا مي توانيم بباليم كه براي ايجاد آرامش ،ايجاد اخلاق نو تحكيم خانواده يك چنين قانوني داريم كه به نظرم مي آيد كوتاهي  هاي زيادي در اين زمينه (اجرای قانون) توسط دولت صورت گرفته است.

اخيرا بخشنامه حجاب و عفاف از طريق وزير محترم كشور به سازمان ها و دستگاه ها ابلاغ شده قانون بسيار خوب و متغني است و خيلي قابل اعتناست ولي به شرطي كه به همين ميزان كه محتوا و غناي خوبي دارد به همين ميزان وزارت خانه ها و ادارات با يك آرامش خاطر و با لباسي مناسب و پوشيده در محل كارشان حاضر شوند تا كارآمد آن اداره بالا برود.

این قانون در حد بخش نامه است یا اجرایی هم شده ؟

واقعا اگربه عنوان یک مطالبه  عمومی باشد بسیارتاثیرگذار است چون دراین بخش نامه اشاره به حریم زن ومرد شده است حریم زن فقط پوشش هم نیست. تاکیدشده (افراد نامحرم) دراتاق های تک ودرواقع کنارهم کارنکنند بلکه مکانهایی برای حضور راحت تر خانم ها  برای کار پیش بینی شده است . بحث منشی های خانم در واقع این طور قید شده منشی زن برای مدیران زن منشی مرد برای مدیران مرد که این بسیار حایز اهمیت است  که ما در حال حاضر این مشکلات را در ادارات و وزارتخانه ها وشرکت های خصوصی  داریم . به کارگیری زنان به عنوان منشی در ساعات خلوت به هرحال مشکلاتی  است که برای خانم ها به وجود می آورد به نظربنده نوعی توهین به شخصیت زن وجایگاه زن در جامعه است که به عنوان منشی به او امرو نهی شود که دراین بخشنامه به این نکات اشاره شده است.

نکات بسیار خوب وسازنده ای دارد که فکرمی کنم جای کاردارد این که مطالبه کنیم همه مسولین ادارات و سازمان ها این بخشنامه را اجرا کنند.

یک محیط عفیف  توام با اخلاق  معنویت باشد قطعا تاثیرش رادر جامعه ومراجعه کنندگان می گذارد بالاخره مراجعه کنندگان وفتی ببینند یک محیط توام با اخلاق است  درآنها تاثیر می گذارد رسانه ها هم  باید دراین اجرای امر کمک کنند

خود مردم  فکرمی کنید چه وظیفه ایی دارند؟

اصلی ترین وظیفه خود مردم هستند مردم باعلم واگاهی نسبت به فواید  پوشش مناسب می بینند که بالاخره وقتی جامعه دارای آرامش ازلحاظ روانی باشد فرزندان آنها سالم بار می آیند دچار بزهکاری وبلوغ های زودرس نخواهند شد الان واقعا بنده تعجب می کنم وناسف می خورم که خانواده ها حتی دختربچه هایشان را با وضعیت نامناسب که درواقع لباس های تنگ یا عریان و نیمه عریان  واقعا شخصیت و هویت  آنهارا منکوب می کند آنها صرفا به آثار جسمی شان می پردازند تا این که وقتی از بچگی این نوع لباس ها تن این بچه ها پوشیده می شود اینها عادت می کنند که بخواهند  توان فکریشان را تقویت کنند که متاسفانه  جسم وتن خودشان  رابه نمایش بگذارند به جای این که استعداد وخلاقیت خودشان  رابه نمایش بگذارند خانواده ها متوجه این آسیب باشند خانواده هایی که فکر می کنند کودک زیر 9سال هنوز متوجه مسائل نیست اما این ثابت شده در طول تاریخ که پوشش نشانگر فرهنگ وهویت واندیشه یک جامعه است وقتی این نوع پوشش به کودک القا می شود در واقع یک نوع فرهنگ حیا زدایی به او القا می شود در واقع  کمی که آنها بزرگ تر شوند نمی توانید القا کنید که باید پوشش داشته باشید این تناقض در مقطع های مختلف باعث می شود فرزندان آینده ایران فرزندانی بی هویت که صرفا توجه به جسم وتن  وبه نمایش گذاشتن آن را داشته باشند.

واین بسیار خطرناک است به نظر می آید خانواده ها نقش بسیار مهمی دارند مخصوصا پدران که همیشه درسرزمین ما پدران ومردان وبرادران دارای غیرت خاصی بودند که از ناموس خودشان حراست وحمایت می کردند حال این ناموس خواهرشان یاهمسرشان یا مادرشان باشد . سرزمین ما درگذشته اینگونه بود که جوانانی بودند ازنوامیس خودشان دفاع می کردند وکسی جرات نداشت به زنان ودختران آن محله نگاه سوئی داشته باشد الان نه تنها چنین چیزی نمی بینیم بلکه متاسفانه دربین برادرانی که درواقع دریک خانواده هستند نسبت به خواهرشان ، پدران  نسبت به دخترانشان وشوهران نسبت به همسرانشان  که  به نظرم می اید یک بار دیگر هویت غیرتمندان اسیب های زیادی دیده است . دربسیاری از سریال های ما نقش مردان ما را نقشی حقیر ، ذلیل ،یک عنصر ضعیف و درسریال های طنز شخصیت مرد منکوب می شود از نظر آنها مرد یک مرد دو دوزه است و از سریال ها به جامعه منتقل می شود

خانواده نقش این مردان را نمی پذیرد لذا  نقش این مرد غیرتمنددرخانواده تضعیف می شود فکر می کنم هنوز فرصت داریم هیات های مذهبی ما خیلی در بین مردم جا دارند.

مردم  به این هیات ها خیلی اعتقاد دارند و از اقشار مختلف وپوشش های مختلف درآن حضور پیدا می کنند اما اگر آسیب شناسی داشته باشیم این شور در فضای  مذهبی و معنوی ایجاد می شود اما چون درکنارش یک بصیرت افزایی عمیق کم رنگ   است ممکن است آن شور گذرا باشد هیات های مذهبی ما علاوه برایجاد شور ، فضاهای معنوی و روحانی برای مخاطبین  ایجاد می کنند در کنارش باید بامخاطب شناسی و بهره گیری ازسخنرانان مجرب وکسانی که باموضوعات جامعه کاملا آشنا هستند و می توانند این را با مبانی دینی در واقع به مردم اطلاع  رسانی کنند به نظربنده با بهره گیری از این افراد صاحب نظر می توانند نقش صددرصدی در جامعه ایفا کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات