وزیر اسبق رفاه با درخواست ابطال پروانه طبابت پزشکان تجویزکننده داروهای قاچاق گفت: این پزشکان از طرف برخی شرکت‌های دارویی دعوت می‌شوند و به سفرهای خارجی می‌روند و هدایای آنچنانی هم می‌گیرند تا این داروها را نسخه کنند.
کد خبر: ۸۵۴۵۷۹۶
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج عبدالرضا مصری در آستانه برگزاری سمینار مبارزه با قاچاق دارو و داروهای تقلبی اظهار کرد: با افزایش صادارت، قاچاق دارو نیز کاهش می‌یابد، ضمن اینکه اگر هم اکنون دارو به صورت قاچاق از مبادی غیر رسمی خارج می‌شود ضربه ای به تولید داخل نمی‌زند مگر اقلامی که برای آنها یارانه می‌پردازیم.

عضو هیات ریسه مجلس ادامه داد: در واقع برای داروهایی که از دولت یارانه می‌گیرند به شدت باید برنامه ریزی کنیم که خدایی نخواسته آنها به صورت قاچاق صادر نشوند. زیرا در غیر این صورت نوعی سوداگری و رانت خواری شکل می‌گیرد. اما چناچه داروهای عادی که دولت برای آنها هیچ یارانه ای پرداخت نمی‌کند به صورت غیر رسمی نیز صادر شوند باز هم به تولید کشور آسیب نمی‌زند.

مصری با بیان  اینکه وضعیت کشور در مورد قاچاق دارو نگران کننده  نیست، عنوان کرد: اما عکس این موضوع نگران کننده است. یعنی داروهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و جزو فارماکوپه دارویی ما نیست و از مراکز غیر رسمی مانند ناصر خسرو و بازارهای سیاه مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند به طور عمده داروهای تاریخ مصرف گذشته‌اند یا برچسب‌های آنها دستکاری شده یا این که استاندارد مصرف در کشور خودشان را ندارند.

وی همچنین عنوان کرد: برای مثال در آمریکا یا اروپا مصرف برخی داروها ممنوع است اما کارخانجات از طریق مبادی غیر رسمی داروهایشان را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. حال از آنجا که به علت ممنوعیت استفاده در کشور خودشان استاندارهای لازم در ابعاد مختلف برای آن داروها را نگرفتند؛ به نظرم خطر این امربه ویژه برای داروهای گران قیمت خیلی زیاد است.

این نماینده مجلس اذعان کرد: حال تعجبم این جاست که چرا برخی از پزشکان داروی قاچاقی که به هیچ عنوان جزء فارماکوپه دارویی ایران نیست و از وزارت بهداشت هم تأییدیه ندارد را نسخه می‌کنند و آنرا به دست بیمار می‌دهند و یا خانواده درمانده اش  را روانه ناصر خسرو... می‌کنند؟

مصری عنوان کرد: البته ما خبر داریم که این پزشکان از طرف آن شرکت‌های دارویی دعوت می‌شوند و به سفرهای خارجی می‌روند و هدایای آنچنانی هم می‌گیرند تا این داروها را نسخه کنند. این در حالی است که به نظر من مجوز پزشکی که دارویی تجویز می‌کند که جزو فارماکوپه دارویی ایران نیست باید باطل شود. زیرا دارویی که از طرف مراکزمربوطه در ایران تأیید نشده سلامت بیماران بیچاره را به مخاطره می‌اندازد.

گفتنی است سمینار مبارزه با قاچاق دارو، صبح روز هشتم مرداد با همکاری سازمان غذا و دارو و شرکت سانوفی و با حضور ده‌ها تَن از متخصصان دارویی داخلی و سخنرانان خارجی در هتل اوین تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظرات