خبرهای داغ:
آیت الله جوادی آملی:

خداوند نام شهدا را در کنار نام انبیاء الهی ذکر می کند

یکی از مراجع تقلید شیعه گفت: طاغیان و ظالمان، انبیاء و عالمان ربانی و پرورش یافتگان صحیح مکتب انبیاء را شهید می کنند و خداوند نام "ربانیون" شهید را در کنار نام انبیاء ذکر می کند.
کد خبر: ۸۵۴۵۶۹۹
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم، آیت الله جوادی آملی در پیام تصویری خود به ششمین یادواره 128 شهید محله دروازه ری قم که جمعه شب در ابتدای این مراسم پخش شد، با گرامیداشت خانواده های معظم شهدا و آرزوی اجر صابران برای آنان، ابراز کرد: کسانی که در راه دین شربت شهادت می نوشند و فداکار و مجاهد در راه دین هستند، همانطور که در دنیا نام آنها در کنار نام انبیاء الهی قرار دارد، در آخرت هم بعد از مقام انبیاء و اولیاء، در تلو بزرگان دین منزلت دارند.

وی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه آل عمران بیان داشت: قرآن کریم وقتی از مجاهدان یاد می کند جنانچه از عالمان دین تاویل دارد، از آنها به عنوان ربّیون یاد می کند یعنی کسانی که از یک سو ارتباط شان با "رب" قوی و از سوی دیگر ارتباط آنها برای تربیت جامعه قوی است.

این مرجع تقلید با تاکید بر این نکته که مجاهدان در تعبیر قرآن کریم هم شدیدالربط به "رب" اند و هم شدیدالربط به "ناس" و از چنین مردان بزرگ الهی به "ربانی" یاد می شود، ادامه داد: قرآن کریم در صدد پرورش "ربانی" هاست یعنی کسانی که موحدانه به سر می برند؛ پیوند ناگسستنی با "رب" و "جامعه" داشته و برای رفاه و تعلیم و تزکیه و تربیت جامعه تلاش می کنند و هدف انبیاء الهی گذشته از آن نفع عمومی، پرورش شاگردان خاص یعنی "ربّانیون" یا "ربّیون" است.

وی افزود: در سوره آل عمران آمده است که هیچ پیامبری نیامد که رژیم ارباب و رعیتی را امضا کند و منظور از این نوع ارباب و رعیتی، نوع فرهنگی آن است وگرنه نوع مادی آن که فسادش روشن است، رخت بر بسته است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به آیه "ما کان لبشر..." عنوان کرد: هیچ پیامبری نیامد و شاگردانی را تربیت نکرد که آنها مردم را به "خود" شان دعوت کنند و بگویند برابر فکر ما قیام کنید تا مردم رعیت فکری او باشند و رژیم ارباب و رعیتی فکری و فرهنگی ایجاد کنند.

وی با یادآوری مفهوم "ربانی" تصریح کرد: انبیاء الهی به جای آنکه مقلد بپرورانند، محقق پروراندند و به دیگران گفتند از راه تالیف، تدریس، تصنیف، تحقیق و پژوهش، عالم ربانی و مربی خوبی برای جامعه باشند.

آیت الله جوادی آملی در توصیف دیگر ویژگی های عالمان ربانی گفت: آنها کسانی هستند که در مکتب انبیاء الهی خوب تربیت شده اند، جزو مجاهدان نستوه اند که پای رکاب انبیاء الهی تلاش و کوشش می کنند و در جهاد فرهنگی و نظامی در خدمت آنان هستند.

وی با بیان اینکه اینها کسانی هستند که در هر مکتبی که تربیت شدند، حافظ و مروج آن مکتب اند، افزود: عالمان ربانی اگر به مکتب قضا رفتند، کرسی قضا را عالمانه و عادلانه اداره می کنند، اگر در مکتب تحقیق و تدریس و تالیف در آمدند محققانه سخن می گویند و اگر در میدان رزم حضور پیدا کردند، در کنار انبیاء الهی مجاهدانه و نستوهانه شمشیر می زنند.

این مرجع تقلید شیعه خاطرنشان ساخت: علمای ربانی کسانی هستندکه هم در حوزه ها و دانشگاه ها آن میزان و ترازوی عقلی و علمی را بر عهده دارند و هم در میدان مبارزه و جهاد آن ترازوی نظامی را در اختیار می گیرند لذا ذات اقدس اله از اینها به عنوان اینکه جزء مبارزان نستوه اند نام می برد.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم و این موضوع که اگر چنانچه عالمان ربانی در میدان رزم شربت شهادت نوشیدند، خداوند نامشان را در کنار نام انبیا ذکر می کند، اظهار کرد: مستکبران و طاغیان و ظالمان، انبیاء و عالمان ربانی و پرورش یافتگان صحیح مکتب انبیاء و مبارزان نستوه را شهید می کنند و خداوند نام شهدا را در کنار نام انبیاء می برد.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: بنابراین آن عزیزانی که پیوندشان با پروردگار محکم بود و شدیدالربط به رب بودند و پیوندشان با نظام و امت اسلامی و امام راحل(ره) نیز ناگسستنی بود، می توانند مشمول تربیت ربانی شوند و خداوند از آنها با جلال و جمال و شکوه یاد می کند.

وی افزود: کسانی که امر بمعروف و نهی از منکر می کنند و همچنین کسانی که جهاد (قسمی از امر به معروف و نهی از منکر) می کنند، اگر اینها شربت شهادت نوشیدند، کسانی هستند که در دنیا در دامنه نبوت انبیاء تربیت می شوند و در آخرت هر کدام با درجه خاص خودشان با آن ذوات قدسی محشور می گردند.

تخریب قبور نتوانست آثار امامت و نبوت را محو کند

این مرجع تقلید شیعه در فراز پایانی پیام تصویری خود به یادواره شهدای محله دروازه ری یادآور شد: اینکه می بینید مستکبران و طاغیان، انبیاء و اولیاء الهی و ائمه معصومین(ع) را شهید می کنند و بعد از شهادت، قبور مطهر آنها را تخریب می کنند برای اینست که آثاری از نبوت و رسالت و امامت و ولایت باقی نماند.

وی ادامه داد: مجاهدان نستوه برای آنکه اثر نبوت، رسالت، امامت ولایت را احیا کنند، تلاش می کنند و در این راه موفق شدند اما دشمنان در تلاش خود ناکام ماندند.

انتهای پیام/



ارسال نظرات