فرمانده جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح امروز به شبهات مربوط به پیکرهای شهدای غواص و خط شکن که پیکرهایشان اخیراً به دست آمده است، پاسخ گفت.
کد خبر: ۸۵۴۵۶۸۳
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰

 


 


به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سردار سیدمحمد باقرزاده در نشست خبری در محل معراج شهدای تهران سخن می‌گفت، اظهار کرد: بنای ما پرهیز از بیان جزئیات تفحص پیکرهای شهیدان بوده و هست. چه بسا این نگرانی وجود دارد که کشش آگاهی از چنین مسائلی وجود نداشته باشد اما وقتی دیدیم مظلومیت این شهیدان توسط برخی افراد ناآگاه و به ویژه رسانه‌های دشمنان خدشه‌دار می‌شود لازم شد توضیحاتی ارائه کنیم.

 

وی با اظهار تأسف گفت: متاسفانه مظلومیت آشکار و پنهان عده‌ای از خط شکنان و غواصان شهید ما در یک بازی رسانه‌ای از سوی دشمنان و بعضاً دوستان ناآگاه ما به حاشیه رفت البته تعدادی از رسانه‌ها نیز در این رابطه به خوبی عمل کردند و وظیفه خود را انجام دادند.

 

وی بیان کرد: روش متعارف ما برای چگونگی شرح کاوش شهدا به این شکل است که از بیان برخی از جزئیات پرهیز می‌کنیم. چرا که همواره این نگرانی را داریم که ممکن است کشش لازم برای دریافت برخی از حقایق جنگ تحمیلی در جامعه وجود نداشته باشد. در این راستا با دو خطر مهم مواجه هستیم که اولین آن تخریب و دومین هم تحریف است.

 

سردار باقرزاده در این زمینه توضیح داد: تخریب به این معنا که پس از کاوش پیکرهای این شهدا موجی ایجاد شد که چهره نورانی فرماندهان و شخصیت‌های ما را زیر سؤال برد و تحریف نیز به این معنا که ممکن است بسیاری از حقایق دوران دفاع مقدس منحرف شود. مطرح کردند که سوء تدبیر فرماندهان منجر به شهادت این رزمندگان شده است.

 

سردار باقرزاده ادامه داد: ناگزیرم در اینجا شهادت عمار و یاسر را بیان کنم. چرا که پیامبر (ص) مدت‌ها قبل شهادت عمار را خبر داده بودند تا اینکه او در 90 سالگی در جنگ صفین به شهادت رسید. از آنجایی که تعدادی از نیروهای معاویه سخنان پیامبر (ص) را به خاطر داشتند برایشان این سؤال پیش آمد که نکند واقعاً ما او را کشته‌ایم و براساس آنچه که پیامبر گفته است در مسیر حق نیستیم. اما عمروعاص حیله‌ای به خرج داد و بیان کرد که هر کسی عمار را به جنگ آورده است او قاتل عمار است و می‌خواست قتل عمار را به گردن حضرت علی (ع) بیاندازد. اکنون نیز انگلستان این حیله را در سر می‌پروراند.

 

وی گفت: در همین رابطه نخستین شک و تردیدی که در خصوص کاوش پیکرهای خط شکنان و غواصان شهید ایجاد شد، توسط دشمن بود. آنها این شبهه را ایجاد کردند که چرا باید این تعداد از رزمندگان شهید شوند؟ چرا که معمولاً در نقطه‌هایی که ما کاوش می‌کردیم رقم به دست آوردن پیکرهای شهدا این چنین بالا نبود. در عملیات اخیر کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح توانستیم پیکرهای 270 شهید را کاوش کنیم که از این میان 175 پیکر متعلق به خط شکنان و غواصان بود.

 

سردار باقرزاده یادآور شد: آنهایی هم که زخم خورده بودند در راستای همان اهداف دشمنان و اغراض آنها این موضوع را مطرح کردند که چرا در یک عملیات این تعداد شهید شده‌اند. جالب است که در این بین BBC بیشتر ازدیگر شبکه‌های معاند به موضوع غواصان شهید پرداخت و روی آن مانور رسانه‌ای داد و شبهاتی مطرح کرد. عده‌ای هم آمدند و گفتند چه کسی گفته است که اساساً غواص بوده‌اند. اینها پیکرهای شهدای جنگ تحمیلی نبوده‌اند و مربوط به شهدای مدافع حرم هستند که در عراق و در جنگ با داعش کشته شده‌اند. این را باید بگویم که ما همواره پیکرهای مدافع حرم را در ایران آشکارا و با حضور گسترده مردم تشییع و تدفین می‌کنیم چرا که شهادت برای ما افتخار است. اگر آنها راست می‌گویند بروند از عشایری که برای تشییع پیکرهای این شهدا به مرز آمده بودند بپرسند که وزن تابوت‌ها چقدر بوده است. جمهوری اسلامی ایران مشکلی ندارد که بگوید ما در این راستا شهید داده‌ایم.

 

وی تاکید کرد: این 175 پیکر شهید مربوط به خط شکنان و غواصان بوده است و کشتن و کشته شدن پدیده‌ای است که در همه جنگ‌ها وجود دارد. در همین رابطه شبهه دیگری ایجاد شد که می‌پرسیدند چرا خط شکنان؟! اساساً مگر ممکن است آنها اسیر هم بشوند. در ادامه عده‌ای آمدند گفتند ما این تعداد غواص شهید نداشتیم.

 

سردار باقرزاده خاطرنشان کرد: من باز تکرار می‌کنم که این پیکرها متعلق به خط شکنان و غواصان ما بوده است. تاکید می‌کنم این شهدا اول اسیر شده‌اند و بعد به شهادت رسیده‌اند. دلایل این مساله را هم عنوان می‌کنیم. اما در همین رابطه باز عده‌ای معتقد بودند که نباید این خبر رسانه‌ای می‌شد. من می‌پرسم که تا کی می‌توانیم مظلومیت شهدا را کتمان کنیم؟ چرا نباید بیان می‌کردیم؟ آیا نگفتن این موضوع کتمان حق نیست؟

 

وی تاکید کرد: دوستان ما باید در این راستا هوشیار باشند و نباید در زمین دشمن بازی کنند. باید این مظلومیت را بیان می‌کردیم چرا که آنان خط شکنان دوران دفاع مقدس ما بوده‌اند و بعد به شهادت رسیده‌اند. این شهدا ابتدا از اروندرود عبور کرده بودند و جزایر ام‌الرصاص را پشت سر گذاشته بودند و در جزیره «ابوفلوس» در یک روستا در منطقه ابوخصیب که 15 کیلومتر جلوتر ازخط مقدم است، پیکرهایشان کاوش شده است. مگر می‌شود شهید تا آنجا خودش جلو رفته باشد. آنها به اسارت درآمده بودند و دستانشان با سیم،‌ مفتول، پارچه و طناب بسته شده بود. حتی دشمن در دست بسته بودن این شهدا نیز شبهه ایجاد کرد. این مساله بسیار بدیهی است. البته بسیاری از شهدا نیز مجروح بوده‌اند و تعدادی از آنها هم زنده به گور شده بودند. اینکه می‌گویم آنها زنده به گور شده‌اند به این دلیل است که حتی پارگی در لباس و شکستگی دراستخوان و بدن‌هایشان به چشم نمی‌خورد.

 

سردار باقرزاده گفت: پیکرهایی که کاوش شده‌اند مربوط به لشکرهای 25 کربلا (استان مازندران)،41 ثارالله (استان کرمان)، 14 امام حسین (استان اصفهان) و 7ولیعصر (استان خوزستان) بوده‌اند.

 

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه پیکرهای این شهدا سند رسوایی جنایت‌های حکومت بعث عراق و هم پیمانان آنها در دوران جنگ تحمیلی محسوب می‌شود، تاکید کرد: همچنان همپیمانان حکومت بعث عراق در کشورهای عراق و سوریه و یمن مشغول جنایت هستند. کشوری همچون عربستان مدافع سرسخت صدام بود و نمونه‌ای از این جنایتکاران است که هم اکنون در یک جرم و جنایت جدیدی به نیابت از آمریکا عمل می‌کند و کارهای ضد حقوق بشری انجام می‌دهد.

 

وی با اشاره به پیام دستان بسته شهدا گفت: موضوع اصلی این است که نباید فعلاً روی جزئیات تمرکز کنیم. دستان بسته آنها برای ما بسیار با اهمیت است و باید به هدفی که شهدا داشته‌اند توجه کنیم. قطعاً پیام دستان بسته این شهدا این است که آنها با دستان بسته شهید شدند تا ما امروز دستانمان مقابل دشمنان بسته نباشد و از شرف و حیثیت خود با دستان باز دفاع کنیم. دست بسته بودن این شهدا اوج اقتدار و مظلومیت آنهاست و نه خفت و خواری. تربت و قتلگاه این شهدا مقدس است.

 

سردار باقرزاده با اشاره به این موضوع که این نخستین بار نیست که خبر کاوش شهدا به این صورت بیان شده است، خاطرنشان کرد: چندین سال پیش در شهر العماره در قبرستان «حطین» پیکرهای 100 شهید کاوش شد. البته این شهدا سه گونه بودند. نخست تعدادی به شهدای ایرانی تعلق داشتند، بخش دوم آنها مربوط به مردم شیعه شهر العماره بودند که در انتفاضه اول‌شان مظلومانه به دست صدام به شهادت رسیده بودند. در بین این پیکرها پیکر یک پرستار با لباس پرستاری و حتی جنینی شش ماهه در شکم مادرش نیز که زنده به گور شده بودند پیدا کردیم. بخش سوم این پیکرها هم مربوط به جسدهای نیروهای عراقی بود که ما آنها را تحویل عراقی‌ها داده بودیم که به خانواده‌هایشان بدهند اما حکومت صدام بار دیگر این اجساد را دفن کرده بود.

 

وی یادآور شد: مردمی که در این منطقه بوده‌اند روایت می‌کردند که عده‌ای از این شهدا مجروح بودند. برخی‌ها را در مقابل سگ‌های وحشی انداخته شده بودند که حتی یک سرباز عراقی را هم این سگ‌ها خورده بودند همچنین تعدادی دیگر از شهدا که در منطقه العماره پیدا شده بودند تشنه بودند و مسافت‌های طولانی را سینه‌خیز به دنبال آب گشته بودند. یادآور می‌شوم که گفتن این خبر در حقیقت بیان مظلومیت یک ملت بوده است و من وظیفه داشتم که بیان کنم.

 

سردار باقرزاده در بخش دوم سخنان خود اشاره‌ای به شهدای گمنام کرد و گفت: در آخرین کاوشی که از دوهفته قبل آغاز شده است تاکنون پیکرهای 48 شهید کاوش شده است. 39 پیکر مربوط به منطقه جنوب عراق و 9 پیکر هم در کردستان عراق به دست آمده است.

 

وی ادامه داد: درباره وضعیت تدفین شهدای گمنام هم تاکنون در 189 نقطه دانشگاهی در سراسر کشور حرم شهید ایجاد شده است. در حوزه‌های علمیه نیز برای شش شهید حرم ایجاد شده است. درصورت درخواست مسئولان مدرسه فیضیه قم، این مکان معنوی در اولویت تدفین شهدای گمنام قرار دارد. در این راستا دانشگاهیان از حوزویون پیشتاز بوده‌اند. همچنین سه حرم شهید در سه محوطه‌های قوه مجریه، مقننه و قضاییه میزبان علاقه‌مندان است. علاوه بر این در وزارتخانه‌های دفاع ‌، نفت و اطلاعات هم سه حرم شهید وجود دارد. البته در ادارات کل اطلاعات سراسر کشور نیز 24 شهید گمنام آرام گرفته‌اند. درهمین رابطه در ساختمان انرژی هسته‌ای در تهران، سایت نطنز،‌ آب سنگین اراک، بوشهر و «یو.سی.اف» اصفهان نیز چند شهید گمنام تدفین شده است.

 

وی افزود: 148 شهید گمنام در مراکز ستادی، عملیاتی و آموزشی نیروهای مسلح ‌، 16 شهید در مناطق یادمانی غرب، شمال غرب و جنوب، در دونقطه در بازار اصلی و مراکز استانی و چندین شهید در شهرهای اهل تسنن و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی تدفین شده‌اند. بدون احتساب گلزارهای شهدا، تاکنون 1087 شهید گمنام در سراسر کشور تدفین شده‌اند و در حال حاضر نیز 1100 نقطه در نوبت دریافت شهید گمنام هستند که 188 دانشگاه از جمله این نقاط هستند.

 

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح گفت: همچنین بیشترین یادمان سرباز گمنام در جهان، در کشور جمهوری اسلامی ایران واقع است و مرتفع‌ترین نقطه‌ای که شهید و سرباز گمنام در آنجا تدفین شده است در کلکچال و ارتفاع 2650 متر بالاتر ازسطح دریا قرار دارد. همچنین بیشترین شهید گمنام تدفین شده در آرامستان‌های دنیا، مربوط به بهشت زهرا است که 4000 شهید گمنام دارد.

 

سردار باقرزاده در بخش پایانی سخنان خود اشاره‌ای به وضعیت کنونی کشور یمن کرد و گفت: پیکرهای چهار شهید یمنی هم‌اکنون در سردخانه معراج نگهداری می‌شود. این پیکرها متعلق به مجروحینی است که به ایران برای مداوا آمده بودند و قرار بود که آنها را به کشورشان بازگردانیم اما با فرود هواپیما ایرانی در یمن ممانعت به عمل آمد. از صلیب سرخ خواسته‌ایم که مقدمات بازگشت این پیکرها را به کشورشان فراهم کند. متاسفانه اخباری که اکنون به دست ما می‌رسد بسیار تاسفبار است. تا کنون محموله‌ای که برای کمک به دست جمعیت 26 میلیونی کشور یمن توسط صلیب سرخ رسیده فقط 50 تن بوده است.

 

وی افزود: در جنگ یمن دو اصل مسلم ژنو نقض شده است. یک تناسب و دیگری تفکیک. تناسب یعنی سلاح‌هایی که برای جنگ استفاده می‌کنند باید با هدفشان همخوانی داشته باشد و دیگر اینکه نظامیان را از غیرنظامیان تفکیک کنند. تاکنون براساس آنچه سازمان ملل آمار داده است 2000 تن به شهادت رسیده‌اند اما آماری که صلیب سرخ اعلام می‌کند بیش از این آمار است. به اعتقاد مسئولین صلیب سرخ آنچه که از فجایع یمن نشان داده می‌شود نوک یک کوه یخی است که پایه‌های آن در زیر آب پنهان شده است. ما وظیفه داریم که در این راستا فعال باشیم چرا که متاسفانه اخبار اعلام شده از فجایع حتی توسط سازمان‌های بین‌المللی از جمله صلیب سرخ نیز سانسور می‌شود و ممکن است به این دلیل باشد که در راه کمک‌رسانی آنها اخلال ایجاد شود.

 

در بخش پایانی این نشست خبری، سردار باقرزاده در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر زمان تشییع و تدفین پیکرهای 270 شهید دوران دفاع مقدس گفت: زمانی که ما در نظر گرفته‌ایم 25 شوال یعنی پس از ماه مبارک رمضان و همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) است که امیدواریم تا تاریخ اعلام شده شهداتشییع شوند. کارهایی است که باید انجام شود.

 

وی در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با روند کاوش پیکرهای شهدا در عراق بیان کرد: خوشبختانه با روی کار آمدن آقای محمد البیاتی وزیر امور انسانی عراق، همکاری‌ها بهتر از قبل شده است. اما متاسفانه این کشور اکنون با چهار چالش در رابطه با کاوش پیکرهایی که در عراق موجود هستند، روبرو است. نخست اینکه در زمان حکومت صدام حدود یک میلیون نفر از مردم این کشور کشته شده‌اند هنوز پیکرهایشان پیدا نشده است. از جمله می‌توان به جنایت «انفال» اشاره کرد. مساله دوم شهدای ایران و کشته شدگان عراقی در جنگ تحمیلی است.‌ در این راستا، 52 هزار عراقی جسدهایشان در طول جنگ تحمیلی مفقود بوده است که از این آمار توانسته‌ایم در عملیات‌هایی که در رابطه با کاوش پیکرهای شهدا انجام می‌دهیم 17 هزار جسد عراقی را تحویل عراقی‌ها بدهیم. سومین چالشی که عراقی‌ها با آن مواجه هستند مفقودی 300 نفر در جنگ کویت است. چهارمین مساله نیز جنگ با داعش است که باعث مفقود شدن تعدادی از مردم شده است.

 

در پایان این نشست خبری، سیم، کابل و وسایلی دیگر که دست شهدای غواص پس از اسارت به دست نیروهای رژیم بعث عراق با آنها بسته شده بود، به نمایش گذاشته شد. همچنین پیکر یکی از شهیدان غواص با دستان بسته به خبرنگاران نشان داده شد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها