معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان:
معاون اجتماعی دادگستری استان یزد بابیان اینکه دعواهای خانوادگی در استان یزد رتبه سوم را به خود اختصاص داده است گفت: خوشبختانه در بهار 94 نسبت به بهار 93 در بسیاری از دعواهای خانوادگی از جمله در مطالبه مهریه ، طلاق توافقی ، دعوای الزام به تمکین و در دعوای طلاق به در خواست زوجین شاهد کاهش بوده ایم.
کد خبر: ۸۵۴۵۴۴۷
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹

خبرگزاری بسیج:

اشاره؛ «سید علی اصغر رفاهی» دکتری حقوق قضایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگتری استان یزد در شهر فردوس استان خراسان جنوبی در خانواده ای کشاورز و مذهبی  متولد شد.


به گفته خود سید علی اصغر رفاهی که فرزند جانباز نیز هستند ارتباط خانوادگی آنها چه قبل و چه بعد از انقلاب با روحانیت رابطه ای عمیق و خوبی بوده است.


رفاهی، دوره دبستان، راهنمایی و دبیرستان خود را در فردوس گذراند.


وی در دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری پذیرفته شد و دوران دانشکده را در 6ترم با رتبه اول در بهمن ماه 78 با معدل 18.05در مقطع لیسانس به پایان رساند.


در اوایل سال 80 که زمان تقسیم قضایی بود هیچ یک از شهرهای خراسان را اعلام نکردند و بهترین انتخاب برای رفاهی از بین گزینه هایی که توانایی انتخاب آنها را داشت شهرستان میبد استان یزد بود .


لذا از 21/3/1380 با توجه به اینکه در آن زمان دادسرا وجود نداشت کار خود را به عنوان قاضی تحقیق دادگستری شهرستان میبد شروع کرد.


وی علاوه بر قاضی تحقیق در پست های قاضی ناظر زندان،قاضی اجرای احکام کیفری،قاضی اجرای احکام حقوقی و هم قاضی سرپرستی، دادرس عدل بدل، بازپرس، دادستان عمومی و انقلاب در شهرهای مختلف استان یزد ازجمله میبد، طبس و یزد خدمت کرده است.


رفاهی همچنین مسئولیت معاون دادستان یزد و ریاست شعبه 108 دادگاه عمومی جزایی یزد را بعهده داشته است.


در خرداد ماه 1390 بعد از مقرر شدن تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و دادگستری استان ها رئیس کل دادگستری وقت سید علی اصغر رفاهی را به عنوان مسئول این معاونت معرفی کرد.


ریاست دادگاه تنظیم، رئیس شورای منطقه 5 معاونت اجتماعی، رئیس کار گروه اجتماعی سپاه الغدیر استان یزد، و ... از مسئولیت های رفاهی بوده است.


رفاهی که دکتری خود با نام تبعات گسست نسل در استحاله فرهنگی بر پدیده طلاق در دانشگاه آزاد تهران دفاع خواهد کرد تاکنون استاد دانشگا های پیام نور بافق ،پیام نور یزد ، الاهیات میبد ،وپیام نور طبس دانشگاه آزاد اسلامی طبس، و علوم تحقیقات یزد و همچنین داوری چندین پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنمای حدود 20 پایان نامه را بر عهده داشته و مقالات زیادی را نیز در حیطه شغلی خود نوشته است.


در ادامه متن گفتگوی خبرنگار یزد ندا و « سید علی اصغر رفاهی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگتری استان یزد آمده است.

کاهش برخی جرم ها در بهار 93 و 94


سید علی اصغر رفاهی بر اساس آمارهای قضایی گفت: از باب در بهار  93و 94 سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح، تصادفات شاهد کاهش جرم بوده ایم.


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگتری استان یزد اظهار کرد: در باب جرائمی مثل تهدید ،تخریب ، حمل و  استعمال مواد مخدر، جرم افتراح، مزاحمت تلفنی، ترک انفاق، انتشار تهمت و افتراح خوشبختانه کاهش این جرائم را ناظر بوده ایم.


وی افزود: دعوا های خانوادگی در استان یزد تنها استانی است که به دلیل تشکیل مرکز تحکیم بنیان خانواده جز 10 دعوا یا خواسته اول نیست.

دعواهای خانوادگی رتبه سوم جرائم استان


رفاهی بابیان اینکه دعواهای خانوادگی در استان یزد رتبه سوم را به خود اختصاص داده است گفت: خوشبختانه در بهار 94 نسبت به بهار 93 در بسیاری از دعواهای خانوادگی از جمله در مطالبه مهریه ، طلاق توافقی ، دعوای الزام به تمکین و در دعوای طلاق به در خواست زوجین شاهد کاهش بوده ایم.

آموزش و مشاوره پیش از ازدواج و همچنین زوج هایی که در 5 سال اول هستند، باید نهادینه شود


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگتری استان یزد اظهار کرد: کار مهمی که در بحث پیشگیری از آسیب اجتماعی طلاق باید انجام بگیرد آن است که آموزش و مشاوره پیش از ازدواج و همچنین زوج هایی که در 5 سال اول هستند را فعال کنیم به نحوی که آنقدر فرهنگ سازی شود و فضا به سمتی هدایت شود که هر دختر و پسری که در شرف ازدواج باشند همچنین اطرافیان آنها این آموزش های مربوطه را ببینند، و این یکی از کار های در دست اقدام ما می باشد.


وی افزود: سازمان های مختلفی روزانه از ما تقاضای جلسه دارند و رویکرد استان به سمت پیشگیری رفته است و این نشان می دهد که پیشگیری خوشبختانه جا افتاده است گرچه هنوز جای کار بسیاری وجود دارد و می شود اقدامات خوب دیگری را ان شاء الله انجام داد.

یزد دومین استان جرم خیز کشور نیست


رفاهی خاطر نشان کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری بحث طلاق توافقی بطور ویژه در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد و ان شاءالله دستور العمل آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده که از سوی ریاست محترم قوه قضاییه امضا شود و به سراسر کشور ابلاغ شود پیش بینی می شود هم چنان مراکز مشاوره خانواده در شهرستان ها شکل بگیرد و این آسیب تاحدودی مهار شود.
این مقام مسئول همچنین در خصوص برخی اظهار نظر ها که استان یزد دومین استان جرم خیز کشور است گفت: متاسفانه اعلام شد استان یزد دومین استان جرم خیز کشور است، بنده به صراحت اعلام می کنم که چنین چیزی نیست و ما در حال برسی این موضوع هستیم.

پنج جرم اول استان یزد


رفاهی گفت:  پنج اولویت جرائم در استان یزد به این گونه است :


- اگر ما مجموع جرائم مرتبط با مواد مخدر و مواد روان گردان یا همان شیشه را جمع بزنیم یعنی همه قسمت هارا یکجا بیاوریم رتبه اول را مواد مخدر دارد.

- رتبه دوم جرائم در استان ما  سرقت های تعزیری است.

- سوم بحث ایراد ضرب وجرح عمدی یا به اصطلاح عامیانه کتک کاری

- چهارم ایراد صدمات بدنی غیر عمدی که ناشی از تقصیر است که قسمت اعظم آن تصادفات و حوادث کارگری در استان ما است

- پنجم هم جرم توهین


وی افزود: این پنج جرم اول استان است و ما  در حال برسی دقیق در سیستم هستیم که اگر صلاح بدانید ان شاءالله آینده در خصوص بحث وارد شده در مورد جرم خیز بودن یزد خدمت شما عرض خواهم کرد.


رفاهی خاطر نشان کرد: برخی از آسیب های اجتماعی استان هم شامل اعتیاد، طلاق، انحرافات اخلاقی، مهاجرت و خشونت خانگی می شود.


قاضی دادگاه یزد در خصوص علل طلاق در یزد اذعان کرد: برخی ازعلل اولیه ی طلاق در استان ما عبارت انداز: اعتیاد، دخالت اطرافیان، بیکاری و عدم مسئولیت پذیری، اختلاف سطح فرهنگی و تحصیلات زوجین، ضعف مهارت های اساسی زندگی از جمله مهارت های همسر داری، ازدواج های تحمیلی، مباحث سوءظن و بددهنی، نارضایتی های جنسی و عدم تمکین، مسائل اقتصادی، اختلال شخصیت و دروغ گویی  و همچنین عدم بلوغ اجتماعی و فکری.

مجرمان اقتصادی در هر سمت، مسئولیت و جایگاهی باید محاکمه شوند


رفاهی در پاسخ به سوال خبرنگار یزدندا مبنی براینکه « رویکرد قوه قضائیه یزد در برخورد با مفاسد اقتصادی  چگونه است؟ » اظهار کرد: نگاه قوه قضایه در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی در دوبعد است ما اعتقاد داریم که در بحث جرائم هر کسی در هر جایگاهی و با هر سمت و مسئولیتی قرار دارد اگر مرتکب جرمی شود از جمله جرائمی مربوط به مفاسد اقتصادی از قبیل اختلاس ،ارتشاع،تحصیل مال از طریق نامشروع ،اخلال در نظام اقتصادی کشور و از این قبیل دستگاه قضایی مصمم است که با سرعت و قاطعیت و در راستای موازین قانونی برخورد کند.


وی افزود:  شما می بینید اخیراً چند موردی که در سطح کشور در خصوص مفاسد اقتصادی اطلاع رسانی شد نشان از این رویکرد دستگاه قضایی است این یک رویکرد دستگاه قضا است ولی همه کار ما نیست.


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگتری استان یزد گفت: رویکرد دوم ما همان رویکرد پیشگیری از جرائم است که ما باید برسی کنیم که چرا این مفاسد شکل می گیرد، بر مبنای موازین علم جرم شناسی ، علت شناسی انجام شود که آیا علت مسائل اقتصادی است؟ آیا ضعف عقاید مذهبی است؟ باید به دقت دیده شود و گلو گاه های مربوطه بسته شود.


رفاهی ادامه داد: به عنوان مثال بحث بانک ها که مطرح می شود باید کاری کنیم که یک شخصی نتواند وام های کلان بگیرد و بعد از قِبل این کار مفاسد مختلفی بر خیزد و همینطور در دستگاه های مختلف، لذا نظر دستگاه قضایی در این قسمت هم بر این است که علت شناسی هم انجام شود و این گلو گاه ها گرفته و ریشه ها خشکانده شود.


وی تاکید کرد: ما اگر هر دو این بحث را با هم جلو ببریم قطعا می توانیم درآینده شاهد کاهش اینگونه مسائل باشیم گر چه توقع از همه عزیزان بویژه برخی از دوستانی که به رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی دسترسی دارند  این است که دامن نزنند به این گونه مسائل و به تعبیری خیلی بزرگنمایی نشود.


رفاهی اظهار کرد: بنده حقیر قسمت اعظم کارم را پرونده های کیفری شامل می شد در طبس هم البته ابلاغ ویژه داشتم از آیت الله شاهرودی به عنوان قاضی ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی و پرونده های متعددی داشتم بیشتر کیفری بوده در شعبه 108 دادگاه علوم جزایی یزد که حضور داشتم به چند اختلاس رسیدگی کردم که البته اختلاس در استان شایع نیست،  پرونده های کلاه برداری های متعددی داشتم و همینطور پرونده سرقت، و کلاً پرونده های کیفری مثل تحصیل مال از طرق نامشروع پرونده هایی است که رسیدگی کردم.


شیرین ترین خاطره قضاوت


این قاضی گفت: در قضاوت آنچه که شیرین است اجرای عدالت است، یعنی هر زمان که احساس می کنیم یک ذی حقی به حق خود رسیده یعنی اینکه ما در پرونده توانستیم با قضاوت و قلم مان کسی را به حقش برسانیم خیلی برای انسان خوش آیند است و یک حالت شادی معنوی در انسان ایجاد می شود و بیشترین کاری که در حال حاضر من در معاونت پیش گیری می توانم انجام بدهم همین کار خوشی بود که در بحث پیشگیری از طلاق اتفاق افتاد و خوشبختانه الآن بعضی از این خانواده ها را مشاهده می کنیم که زندگی با صلح و سازش و آرامش دارند و زندگیشان ساری و جاری است خیلی برای ما خوشایند است.


تلخ ترین خاطره قضاوت/ تجاوز پدر به دختر


رفاهی اظهار کرد: تلخ ترین پرونده ای هم که قضاوت آن را بر عهده داشتم یک پرونده ای بود که سال گذشته رای دادیم و متاسفانه در مسائل منافی عفت، تجاوز پدری به دختر خودش که در دادگاه کیفری استان یزد مطرح و به اعدام محکوم شد این حکم در دیوان عالی کشور هم رای تایید گرفت و امسال این حکم اجرا شد و این فرد به خاطر این عمل قبیح به سزای عمل خودش رسید ولی باز برای ما که قضاوت می کردیم خیلی این پرونده تلخ بود اینکه یک انسانی طبق آیه ای از قرآن (اولئک کلانعام بل هم عزل ) به خاطر خدا نترسی ها به جایی برسد که از حیوان هم پست تر شود  و این تلخ ترین پرونده دوران قضاوت بنده بود.


 دغدغه های یک قاضی


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگتری استان یزد گفت: دغدغه ما اجرای عدالت است و انشاالله با کمک مردم و دخیل کردن آنها در بحث پیشگیری هم بتوانیم موفق باشیم.


وی اظهار کرد: آنچه که ما در داد گستری مد نظر داریم این هست که توجهی ویژه به خانواده داشته باشیم و تحکیم بنیان خانواده در اولویت کار ما قرار دارد.


رفاهی گفت:  ما معتقدیم که باید دفاع مطهری شکل بگیرد و ما خانواده هایی که داریم به امید خدا خانواده های مطهری باشند که بر مبنای این ایده ما شعارمان این است که باید انسان های متقی، خانواده های مطهر و یک جامعه سالم و اخلاقی داشته باشیم لذا این هم یکی از دغدغه های ماست که بتوانیم کار هایی انجام بدهیم که به این هدف کمک کند.


وی افزود: همه می دانیم راز پیروزی ما در دفاع مقدس پیروز دو عامل عمده بود یکی رهبری های حضرت امام خمینی(ره) و یکی هم بسیج مردمی و مشارکت مردمی که شکل گرفت.

باید در مقوله جنگ نرم، بسیج دفاع مطهر شکل بگیرد


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگتری استان یزد  گفت: در حال حاضر هم در مقابل این هجمه های دشمن هست و با توجه به فرمایشات زیبای حضرت آقا که از ابتدای ده هفتاد فرمودند تهاجم فرهنگی ، شبیهخون فرهنگی، بعد فرمودند ناتو فرهنگی ، و درسال 88 هم فرمودند رخنه فرهنگی باتوجه به این تفاسیر اکنون جنگ نرم در مقابل این حجمه گسترده ای که علیه ما است و در حال مشاهده هستیم، جوانان ما در معرض خیلی از این آسیب های اجتماعی نو پدید قرار گرفته اند و اینکه دشمن دو چیز را به طور ویژه هدف قرار داده است یکی جوان و نوجوان مارا و یکی هم خانواده ها و اگر بتواند خدای ناکرده این دو را از ما بگیرد کار تمام می شود و این وظیفه ما است که دفاع مطهری شکل بدهیم و به فرمایشات و هشدار های زیبای و برحق حضرت امام خامنه ای توجه کنیم و یک بسیج مردمی مثل زمان جنگ برای مقابله با جنگ نرم تشکیل بدهیم.


وی خاطر نشان کرد: اگر در جنگ تحمیلی یک دفاع مقدسی شکل گرفت در مقابل این جنگ نرم هم یک دفاع مطهر با کمک همه مردم و اقشار باید شکل بگیرد تا به یاری خداوند پیروز شویم.


راهی گفت: اینها همه از دغدغه های ما است ان شاء الله بتوانیم در قسمت کاهش پرونده های ورودی به دادگستری، کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی و اختلافات خانوادگی به درستی عمل کنیم.

یزدندا

ارسال نظرات