فشار به كميسيون اصل90 براي مختومه كردن پرونده فساد فوتبال
رئيس كميسيون اصل 90 ديروز از فشار به مجلس براي مختومه شدن پرونده فساد در فوتبال خبر داد تا دوباره اين پرونده جنجالي به صدر خبرها بيايد.
کد خبر: ۸۵۴۵۱۷۴
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، رئيس كميسيون اصل 90 ديروز از فشار  به مجلس براي مختومه شدن پرونده فساد در فوتبال خبر داد تا دوباره اين پرونده جنجالي به صدر خبرها بيايد؛ پرونده‌اي كه مجلسي‌ها در چند وقت گذشته بارها وعده داده‌اند جزئيات آن را منتشر مي‌كنند اما هر بار به بهانه‌اي انتشار آن به تعويق افتاده است و برخلاف صحبت نمايندگان كميسيون اصل 90 مجلس كه مسئول پيگيري اين پرونده است، به نظر مي‌رسد پرونده فساد در فوتبال سرانجامي نداشته باشد و مانند خيلي از پرونده‌هاي ديگر بايگاني شود!
گسترش فساد در فوتبال در سال‌هاي اخير سبب شد بهارستان‌نشينان در پاييز 92 پيگير آن شوند. اوايل مهرماه سال 1392 بود كه بعد از اتفاقات بازي پرسپوليس و سپاهان در ليگ سيزدهم و ماجراي كارت به كارت و اتهامات علي دايي به تيم داوري، مجلس به اتفاقات فوتبال ايران ورود و مسئوليت پرونده را نه به فراكسيون ورزش كه به كميسيون اصل 90 واگذار كرد. همين واگذاري پرونده به كميسيون اصل 90 موجب شد خيلي‌ها اميدوار باشند بعد از تحقيق و تفحص‌هاي مجلس، سرانجام تكليف اين پرونده و حواشي هميشگي فوتبال ايران مشخص شود، البته در ادامه اين پرونده از اتفاقاتي كه در ورزشگاه فولادشهر اتفاق افتاده بود فراتر رفت و مجلسي‌ها با احضار افرادي كه به نوعي با فوتبال در ارتباط بودند، سعي در واكاوي و صحت و سقم شايعاتي داشتند كه اطراف فوتبال ايران وجود دارد. محمدعلي پورمختار ارديبهشت امسال بود كه در رسانه‌ها از حقايقي تكان‌دهنده در پرونده فساد در فوتبال پرده برداشت. او گفت: «به حقايق تكان‌دهنده و تلخي دست پيدا كرديم و براي برخورد با متخلفان در بخش‌هاي مختلف اسناد و مدارك قانوني و محكم وجود دارد. ما هيچ تخفيفي به متخلفان نمي‌دهيم و برخورد جدي با آنها خواهيم داشت.»
17 خرداد هم حسين آذين، سخنگوي كميسيون اصل 90 به جزئيات اين پرونده اشاره كرد: «تباني‌ها در رسانه‌هاي ورزشي، مدارس فوتبال و ليگ يك و دو، انتقالات بدون نظارت، ارتباط مديران عامل با بازيكنان و مربيان به صورت مستقيم، وجود ايجنت‌هاي غيررسمي از جمله خبرنگاران، پيشكسوتان و كارمندان فدراسيون‌ها، تيترهاي خلاف واقع رسانه‌هاي زرد براي بزرگنمايي يا تحقير بازيكنان و مربيان، ورود رسانه‌ها به شرط‌‌بندي‌ها به روش توتو و لاين و همچنين روش سنتي در قهوه‌خانه‌ها و حضور در نقل و انتقالات بازيكنان نيز در اين گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.» 

  سنگ‌اندازي فدراسيون

با وجود تأكيد نمايندگان مجلس مبني وجود فساد در فوتبال، آن‌سو در فدراسيون فوتبال علي كفاشيان و همكارانش در اين باره متهم هستند منكر فساد در فوتبال مي‌شدند و حتي به گفته يكي از اعضاي كميسيون اصل 90، با عدم همكاري با مجلس در مسير تهيه گزارش فساد در فوتبال سنگ‌اندازي مي‌كردند. حميدرضا رسايي به عنوان مسئول رسيدگي به پرونده فساد در فوتبال ارديبهشت‌‌ماه سال گذشته در اين باره گفته بود: «فدراسيون فوتبال كه ريشه بسياري از مفاسد در داخل زمين بازي به آنجا برمي‌گردد، تلاش مي‌كند با جواب‌هاي مبهم و بي‌ارتباط خود، روند رسيدگي به پرونده را دچار مشكل كند.» اين در حالي بود كه به گفته يكي از اعضاي كميسيون اصل 90 ماجراي تخلف فدراسيون در گسترش فساد محرز شده است: «تخلفات فدراسيون محرز است و وزارت ورزش نتوانسته نقش لازم را در پيگيري و نظارت به خوبي اجرا كند كه همين باعث شده فدراسيون در موارد متعدد خلاف اساسنامه عمل كند و اين امر تبعات مالي، اخلاقي و اجتماعي به دنبال داشته است.»

  فشار براي مختومه كردن پرونده

در اين شرايط خيلي‌ها اميدوار بودند با قرائت گزارش پرونده فساد در فوتبال و ورود دستگاه قضايي به اين پرونده، برخورد قاطع با متخلفان سرعت بگيرد اما تأخير در انتشار اين پرونده سبب شده سرنوشت اين پرونده در هاله‌اي از ابهام قرار بگيرد. حتي ديروز رئيس كميسيون اصل 90 پس از جلسه‌اي كه با وزير ورزش داشت، از فشارهايي خبر داد كه براي مختومه كردن پرونده فساد در فوتبال به مجلس آورده مي‌شود. محمدعلي پورمختار درباره طولاني شدن اعلام نتايج اين پرونده گفت: «در اين مدت از طرف برخي افراد ذي‌نفع با توصيه و حتي فشار براي خاتمه دادن به موضوع فساد در فوتبال روبه‌رو بوديم. افرادي اعم از مدير، مربي و حتي رسانه‌ها با رجوع به اعضاي اين كميسيون خواستار جمع شدن آن بودند كه خوشبختانه با جديت، ابعاد مختلف فساد در فوتبال توسط اعضاي اين كميسيون بررسي شده است و نتايج آن در روزهاي آينده اعلام خواهد شد.» پورمختار در مورد افراد درگير در پرونده فساد در فوتبال ايران گفت: «متأسفانه افراد با سمت‌هاي مختلفي درگير آن هستند، از مدير تا خبرنگار و اميدوارم اين اقدام مجلس كه با حمايت بيشتر مردم و رسانه‌ها براي مقابله با فساد همراه شده است به سلامت بيشتر فضاي ورزش كمك كند.»
ارسال نظرات