پيكان براي بازگشت به ليگ برتر مي‌تواند به فيفا شكايت كند
كميته استيناف ضمن نقض رأي قطعي دوم تيرماه رأي به ماندن لكوموتيورانان در ليگ برتر و سقوط پيكان به دسته يك داد؛ تصميمي كه رئيس اين كميته در خصوص بحق يا ناحق بودن آن حاضر نيست اظهارنظري كند.
کد خبر: ۸۵۴۵۱۶۷
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، اعلام رأي نهايي كميته استيناف فدراسيون فوتبال واكنش‌هاي متفاوتي را به همراه داشت. در شرايطي كه چند روز بيشتر به آغاز ليگ برتر باقي نمانده سرانجام تكليف پرونده راه‌آهن و پيكان مشخص شد. 
اين در حالي است كه با توجه به استرداد گزارش اوليه سازمان ليگ فوتبال درباره استفاده باشگاه راه‌آهن از بازيكن خارجي خود مارتين كايونگو موتومبا به نحو غيرقانوني در ديدار مقابل تيم‌هاي سايپا، پرسپوليس، استقلال خوزستان، نفت مسجدسليمان و پيكان تهران بر مبناي پاسخ استعلام اخير باشگاه اردو اسپور تركيه، كميته استيناف ضمن نقض رأي قطعي دوم تيرماه رأي به ماندن لكوموتيورانان در ليگ برتر و سقوط پيكان به دسته يك داد؛ تصميمي كه رئيس اين كميته در خصوص بحق يا ناحق بودن آن حاضر نيست اظهارنظري كند.

   همه چيز قانوني است

عليرضا صالحي كه اين روزها بايد پاسخگوي سؤالات زيادي در خصوص پرونده بازيكن خارجي راه‌آهن باشد، پس از اعلام رأي قطعي تلاش مي‌كند بدون هيچ موضع‌گيري‌اي صحبت كند. رئيس كميته استيناف با اشاره به اين موضوع گفت: «تصميم كميته‌ استيناف بر همان رأيي بود كه صادر كرده بوديم. قاضي حكم قضايي را كه صادر مي‌كند، بر اساس مستندات است و قطعا نسبت به حكم صادره اعتقاد راسخ دارد. در روند رسيدگي به پرونده باشگاه راه‌آهن و پيكان با گزارش سازمان ليگ در تاريخ 20 ارديبهشت گزارشي به فدراسيون فو‌تبا‌ل آمد كه مبناي شروع رسيدگي به يك تخلف شد. نامه‌اي از طرف فدراسيون فو‌تبا‌ل تركيه در تاريخ 5/ 3/ 2015 ارائه شده است مبني بر اينكه قرارداد موتومبا به صورت دوطرفه فسخ شده و اين نامه پنج‌شنبه هفته‌ گذشته به دست ما رسيد. زماني كه زيربناي تشكيل يك پرونده از بين مي‌رود ديگر دليلي براي رسيدگي آن وجود ندارد چراكه سازمان ليگ گزارش‌هاي خود را كه منبع رسيدگي به پرونده بود، پس گرفت. نتيجه‌ اينكه گزارش اوليه مسترد و همان حكم اوليه كميته‌ انضباط باقي‌ ماند.»

   فشار ارگان‌ها؟

صالحي در ادامه هرگونه فشار نهادها و ارگان‌ها را رد كرد: «اگر بحث فشارها را پيش بكشيم بايد از همان اول هم اين موضوع را در نظر بگيريم چراكه فشارها در همان زمان‌هاي اوليه هم مي‌توانست وجود داشته باشد اما كميته‌ استيناف حكم خودش را قاطعانه صادر كرد. كميته‌ استيناف مي‌توانست يك تأييديه روي حكم كميته‌ انضباطي بزند تا پرونده بيش از اين در جريان نباشد. اگر اين اتفاق افتاده و رأيي بر خلاف كميته‌ انضباطي صادر شد، براي اجراي قانون بود، به همين دليل نبايد سلب اعتمادي صورت گيرد.»

  حق و ناحق

رئيس كميته‌ استيناف فدراسيون فو‌تبا‌ل در پاسخ به اين سؤال كه آيا در اين پرونده حق به حقدار رسيد يا خير اظهار داشت: «در اين مورد سكوت مي‌كنم. دليلي براي ادامه كار وجود نداشت و ما متوقف از رسيدگي شديم. از طرفي اعتراضي از سوي پيكان به ما واصل نشده است و اگر اعتراضي هم وجود داشته باشد، جايگاهي براي رسيدگي وجود ندارد، هرچند در اين زمينه اعتراضي به دست ما نرسيده است. اگر كسي شكايت يا ادعايي دارد مي‌تواند نسبت به باشگاه تركيه‌اي به مراجع قضايي فيفا انجام دهد.» 

  به فيفا شكايت كنيد

رئيس سازمان ليگ از رأي صادر شده پرونده راه‌آهن و پيكان حمايت كرد. مهدي تاج در گفت‌و‌گو با برنامه ورزش و مردم نامه ارسال شده از سوي باشگاه تركيه‌اي را مشكل‌گشاي اين موضوع خواند: «20‌ارديبهشت نامه‌اي براي كميته انضباطي فرستاديم مبني بر اينكه باشگاه راه‌آهن از بازيكني به نام موتومبا استفاده كرده كه مداركش نامعتبر ارسال شده است. در اين زمينه نامه‌اي به باشگاه تركيه‌اي ارسال شد كه باشگاه مورد نظر اعلام كرد قرارداد موتومبا را فسخ كرده‌ايم. تأكيد مي‌كنم سازمان ليگ نه تفسيري انجام داده و نه تحريمي كرده است، نامه‌ها موجود است، عين نامه را ترجمه و به فدراسيون تركيه ارسال كرديم. سازمان ليگ مرجع تشخيص‌دهنده نيست. باشگاه پيكان اين حق را دارد كه به فيفا شكايت كند.»

   تكليف مشخص است

رئيس كميته مسابقات سازمان ليگ هم فشار ارگان‌ها براي حفظ راه‌آهن در ليگ برتر را رد كرد. غلامرضا بهروان همچنين رأي صادر شده را لازم‌الاجرا خواند: «در اين مورد نظر خاصي ندارم. ما مجري هستيم و آرايي كه صادر شده است را اجرا مي‌كنيم، البته بايد عنوان كنم بيشتر از هر چيزي مهم اين بود كه تكليف 16 تيم برتر روشن شد، ضمن اينكه تكليف سازمان ليگ نيز مشخص شد. خدا شاهد است نه در جلسات بوديم و نه از اين مسائل و فشارها چيزي مي‌دانم و ما هم از بيرون اين صحبت‌ها را مي‌شنويم. در داخل كار نه چيزي گفتند و نه ما اين صحبت‌ها را احساس كرديم.»

   خنده به رأي صادر شده

محمود شيعي رأي صادر شده عليه پيكان را خنده دار توصيف كرد. مديرعامل باشگاه پيكان در گفت‌و‌گو با فارس اعتراضش به اين رأي را نشان داد: «حضور سومين تيم اصفهاني را به سازمان ليگ تبريك مي‌گوييم. راه‌آهن اصفهان توانست به ليگ برتر بيايد. همانطور كه كفاشيان به همه مسائل مي‌خندد، ما هم از او ياد گرفته‌ايم كه تنها به اين رأي و مصاحبه‌اش بخنديم؛ همان خنده‌هايي را مي‌كنيم كه كفاشيان انجام داده، آن هم براي كساني كه چنين بلايي را بر سر فوتبال آوردند.»
ارسال نظرات