کتاب «از دهان دماوند» با حضور مسئولان در دفتر انجمن صنفی خبرنگاران آمل رونمایی شد.
کد خبر: ۸۵۴۴۹۵۳
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶


 


 

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، کتاب «از دهان دماوند» بعد‌از‌ظهر امروز با حضور مسئولان انجمن دوستداران دماوند کوه در دفتر انجمن صنفی خبرنگاران آمل رونمایی شد.

 

این اثر که با تلاش بیژن هنری‌کار گردآوری شده است با عنوان سه گزارش، سه گفت‌وگو رونمایی شد.

 

دبیر اجرایی شبکه‌ سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران در این آیین رونمایی گفت: کتاب «از دهان دماوند» در 74 صفحه گردآوری شد که در آن سه گزارش، سه گفت‌وگو و عکس‌های متعدد به مناسبت روز ملی دماوند و جشن تیرگان گردهم آمد.

 

مسعود مولانا اظهار کرد: این کتاب شامل پیش‌گفتار، درباره انجمن دوستداران دماوند کوه، وضعیت معادن پوکه‌های معدنی سد راهی برای عدم ثبت جهانی دماوند، گزارش کارگروه صیانت از دماوند، در بین دوستان، با گوش دیدن و با چشم شنیدن و دانای زبان گیاه، آب و پرنده است.

 

وی افزود: وظیفه همه مردم است تا در حفظ و حراست از قله دماوند که به عنوان بام ایران و نخستین اثر ثبت شده طبیعی مطرح است بکوشند.

 

مولانا با تاکید بر اینکه باید در راه برجسته کردن دماوند و بررسی مشکلات بی‌شمار آن تلاش داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در نگاه مردم و اذهان عمومی باید مخاطرات دماوند نقش بسته شود تا بیشتر از گذشته در زمینه مشکلات بام ایران به‌چشم بیاید.

 

وی دماوند را تنها اثر ملی کشور دانست که در بیش از پنج استان کشور مشاهده می‌شود، تصریح کرد: دماوند بلتدرنی قله رشته‌کوه البرز هر سال میزان صعودکننده‌های زیاد داخلی و خارجی است که این صعودکنندگان باید حافظ و دوستدار دماوند باشند نه اینکه در جهت تخریب و از بین بردن آن برآیند.

 

دبیر اجرایی شبکه‌ سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران با اشاره به اینکه یازدهمین دوره جشن تیرگان دوم مرداد امسال با شعار پیش به سوی ثبت جهانی دماوند برگزار می‌شود، گفت: این جشن بزرگ به‌مناسبت روز ملی دماوند با همکاری استانداری مازندران، بخشداری لاریجان، شورای اسلامی و شهرداری رینه، دانشگاه پیام نور رینه، انجمن کوهنوردان ایران و دیده‌بان کوهستان، انجمن دوستداران طبیعت و مردم پای قله دماوند برگزار می‌شود.

 

این مسئول بیان کرد: برگزاری غرفه‌های مختلف بومی و محلی، موسیقی میدان اقوام، گفت‌وشنود زیست محیطی و برگزاری نشست تخصصی ثبت جهانی دماوند با حضور مسئولان کشوری و استانی از دیگر برنامه‌ها است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها