حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی گفت: باید مسائل خانوادگی را در درون سینما حل کنیم و شورای داوری خانه سینما در این راه نقشی اثرگذار دارد.
کد خبر: ۸۵۴۴۶۲۹
|
۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم تقدیر و تشکر از شورای داوری خانه سینما با حضور "حجت الله ایوبی" رییس سازمان سینمایی، "حبیب ایل بیگی" معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، "رضا میرکریمی" مدیرعامل خانه سینما، "ابراهیم مختاری" رییس هیات مدیره خانه سینما، "محمد رضا فرجی" مدیرکل سینمای حرفه ای، "بهمن حبشی" مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز و مشاغل و مجامع و اعضای شورای داوری خانه سینما صبح چهارشنبه 31 تیر در سالن کوچک سازمان سینمایی برگزار شد.

حجت الله ایوبی در این مراسم با تقدیر از هیات داوری خانه سینما اظهارکرد: باعث افتخار و خوشحالی است که در جلسه ای خوب با شورای داوری حضور دارم.

وی با اشاره به آشنایی خود با هیات داوری و حل اختلاف خانه سینما در سال های دور اظهار کرد: اگر می خواهیم ارزش کار شما را مرور کنیم باید به دو سال تعطیلی خانه سینما نگاهی بی اندازیم. یکی از هزینه های سنگین تعطیلی خانه سینما، فقدان شورای داوری بود که به بروز مجموعه اختلافات و حاشیه های بسیار برای سینما منجر و در جامعه صنفی و مذهبی نسبت به سینما نگاه منفی ایجاد شد.

رییس سازمان سینمایی توضیح داد: این امر نشان از اهمیت هیات داوری دارد؛ وقتی آمدم خانه تعطیل بود و دوران برزخی داشتیم و تا مدتی که این شورا فعال نبود زمان ما صرف حل مسائل اینچنینی می شد.

ایوبی ادامه داد: گروه های متفاوتی در سینما وجود دارند و اصناف مختلف درگیر ساخت یک فیلم هستند و هریک از این اصناف، با یکدیگر از منظر درآمد، تحصیلات و دانش اجتماعی متفاوت هستند. البته این از افتخارات سینما است که بخش های مختلف در کنار یکدیگر فعالیت می کنند و طبیعی است اختلافات و سوتفاهم هایی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد مدیریت سینما به این مشکلات رسیدگی کند باید تمام کارها را تعطیل کنند و به این امور بپردازد. وقتی سینماگران وارد شورایی می شوند که از خودشان است و در بین آنان مشروعیت دارد و افراد مورد قبول اصناف در این شورا عضو هستند، آرای نهایی را می پذیرند.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: این اتفاق ارزشمندی است که جامعه سینمایی در کمال آرامش و امنیت، به شورایی مراجعه و مسائلشان را حل می کنند و بخشی از آرامش نسبی سینما مدیون کار شما است.

ایوبی با بیان اینکه اگر می خواهیم دیگران به ما احترام بگذارند باید حرمت خودمان را خودمان حفظ کنیم گفت: خیلی شکایات در سینما مبنی بر سو تفاهم و سو برداشت است و شورای داوری در راه رفع این سو برداشت ها نقش قابل توجهی دارد.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به عشق و علاقه "رضا میرکریمی" مدیرعامل خانه سینما به کار صنفی، خانه سینما جایگاه حقیقی خود را بیش از پیش بیابد.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: تولید فیلم تولید یک اثر ملی است و با خلق یک تابلو فرق دارد. یک فیلم ابعاد ملی و بین المللی دارد و یک اثر سینمایی می تواند سفیر ایران و تمدن و فرهنگ ایران اسلامی باشد پس باید بپذیریم تولیدات سینمایی تولیدات ملی هستند و نگاه به سینما نیز باید ملی باشد.

ایوبی با بیان اینکه باید به سینما ملی فکر کنیم توضیح داد: یک سینماگر توقع دارد مشکلاتش در عالی ترین سطح مدیریت اجرایی کشور مورد توجه قرار گیرد؛ما نیز علاقه مند به این اتفاق هستیم اما به یاد داشته باشیم مشکلات کلانی در سینما وجود دارد که باید به فکر رفع آن باشیم.

وی تصریح کرد: برخی سینماگران اگر حالشان خوب باشد می گویند حال سینما خوب است و نقطه مقابل این نگاه نیز وجود دارد . باید در نظر داشته باشیم حل مشکلات بزرگی از جمله بیمه و یا زیرساخت ها در اولویت است.

رییس سازمان سینمایی توضیح داد: گاهی مسائل به ظاهر ریز می تواند کلیت سینما را تهدید کند و حضور شما (شورای داوری خانه سینما) سوپاپ اطمینان و آرامش بخش است و به ما اجازه می دهد به مسائل کلان بیشتر توجه کنیم.

ایوبی تصریح کرد: باید مسائل خانوادگی را در درون سینما حل کنیم. مهمترین اتفاقاتی که در سال های بسته شدن خانه و یا زمانی که خانه باز و تحریم بود و سازمان سینمایی با خانه کار نمی کرد مسائل درون سینما به بیرون منتقل شد و سینماگران به دنبال ناپدری در بیرون سینما بودند که مشکلاتشان را حل کند.

وی گفت: همه سینماگران وقتی می بینند شما دقیق کار می کنید قطعا مسائل خود را به شما مطرح می کنند. امیدوارم سینماگران نیز مانند گذشته برای حل مسائل درون خانواده خود عمل کنند و مسائلشان را بیرون از خانواده نبرند.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه هیچ کسی دلسوزتر از خود شما سینماگران برای سینما نیست یادآورشد: بررسی کنید هر جایی که ما باید از شورای داوری حمایت کنیم وارد عمل شویم؛ هرجایی که ضمانت های لازم برای رای شما باید از سوی ما تایید شود اعلام کنید تا ضامن آرای شما باشیم و هرجایی خلاء داریی وجود دارد، با کمال میل آمادگی همراهی و همکاری داریم .

ایوبی ادامه داد: خوشحالیم تعامل بین صنف و مدیریت سینمایی کشور وجود دارد؛ البته بودن این تعامل طبیعی است و نبودن آن جای تعجب دارد.

"حبیب ایل بیگی" معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی نیز در این مراسم اظهار کرد: شاید یکی از بخش هایی که در خانه سینما کمک های زیادی را در زمینه مسائل عقد قرارداد فیلم های سینمایی انجام می دهند، شورای داوری خانه سینما است.

وی یادآور شد: این جلسه به منظور آشنایی بیشتر با ساز و کار داوری و رفع اختلافات سینماگران است و بیان نحوه عملکرد این شورا از از زبان اعضای آن می تواند به شناخت بیشتر از نحوه داوری کمک بیشتری کند.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اظهار امیدواری کرد با حمایت بیشتر از هیات داوری، بر اهمیت این شورا تاکید کنیم.

ایل بیگی با بیان اینکه در حوزه حل مشکلات تولیدات ویدیویی مشکلاتی داریم توضیح داد: البته ساز و کاری در انجمن ویدیویی در زمینه حل اختلافات ویدیویی وجود دارد و ارتباط این دو هیات اهمیت بسزایی دارد.

وی ادامه داد: رسیدگی به شکایات در انجمن موسسات ویدیو رسانه با رضایت همراه نیست و خانه سینما اگر بتواند با جذب شرکت های ویدیویی، این موضوع را به صورت واحد رسیدگی کند بهتر است.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی توضیح داد: در حال حاضر اختلافات این دو بخش در دو جا رسیدگی می شود و اگر دست اندرکاران سینمایی به یک محل برای رفع مشکلات مراجعه کنند بهتر خواهد بود.

ایل بیگی با تقدیر از اعضای شورای داوری خانه سینما تاکید کرد: این دعواها هرچه در ادارات دولتی وارد نشود بهتر است و صنوف در این زمینه می توانند نقشی اساسی داشته باشند.

وی گفت: دست اندرکاران فیلمسازی باید با قاونین آشنا باشند و این خواهش و درخواست ما است و با پژوهش و یا نگارش قراردادهای تیپ و آشنایی در این زمینه، می توان از اختلافات جلوگیری کرد.

معاون ارزشیابی و نظارت آثار سازمان سینمایی اظهار کرد: این مهم به پیشگیری منجر شده و چارچوب قراردادها به گونه ای بشود که کمتر اختلاف را ایجاد کند. امیدوارم با اطلاع فیلمسازان از حقوق خود در قراردادهای کاری، شاهد اختلافات کمتری در این زمینه باشیم.

"قاسم قلی پور" رییس شورای داوری نیز در این مراسم اظهار کرد: همین که شورای داوری خانه سینما در همین حد دیده شده تقدیر می کنم. در این شورا از هر صنفی یک نماینده انتخاب می شود و 31 نفر بین خود 4 نفر را برای هیات داوری انتخاب می کنند و یک نفر نیز به عنوان نماینده هیات مدیره و یک نفر نیز نماینده وزارت ارشاد در جلسات شورا حضور می یابند.

وی ادامه داد: در خانه سینما به جز آیین نامه، نگاه دومی نیز وجود دارد. در آنجا محکمه ای نداریم . سعی می کنیم تعداد کمی به اجرای حکم به معنای خاص برسد و فضای خوبی در این شورا حاکم است.

رییس شورای داوری خانه سینما یادآور شد: گاهی برای اختلاف بر سر یک دستمزد 200 هزار تومانی ساعت ها بحث می شود تا مشکلات رفع شود. هیات بدون حمایت اداره کل سینمای حرفه ای خاصیتی ندارد و به اصلاح یک پای آن قطع است و پای دیگر نیز هیات مدیره است.

قلی پور تاکید کرد: حل بسیاری موارد در حد تلفن و گفت وگو ها اتفاق می افتد. باید به سینما احترام بگذاریم که هجمه های بسیار را متحمل می شود. به جرات می توان گفت در حداکثر دعواهای موجود 10 درصد متعلق به اهالی حرفه ای صنف است و دو درصد از تهیه کنندگان حرفه ای درگیر اختلافات می شوند و 98 درصد شکایت ها فرعی و جزیی است.

وی با اشاره به رسیدگی برخی از اهالی سینما و تلویزیون در همکاری های مشترک تاکید کرد که باید هماهنگی های لازم برای ساز و کار این مهم بیشتر انجام شود.

رییس شورای داوری خانه سینما توضیح داد: باید به سمتی برویم که صنف، اعضای متخلف خود را مواخذه کند و موارد خاص را به خود صنف نیز بدهیم.

"سید رضا میرکریمی" مدیرعامل خانه سینما نیز در این مراسم با تقدیر از برگزاری این جلسه گفت: از اینکه در برگزاری این جلسه نسبت به خانه سینما پیش دستی کردید تقدیر می کنم.

وی با اشاره به حجم بالای فعالیت ها در خانه سینما و نیروهای اندک توضیح داد: به رغم اینکه خیلی ها آمدند و بخش خالی خانه سینما را دیدند و گفتند خانه سینما به چه کار می آید، خانه بار بزرگی را به دوش می کشد و یکی از مهمترین بخش های این نهاد صنفی، هیات داوری است که موجب می شود دعواهای خانوادگی ما به بیرون کشیده نشود.

مدیرعامل خانه سینما توضیح داد: با بستن خانه و بی اعتنایی به احکام داوری، افراد شاکی و متشاکی را به اینجا می کشاندند و می گفتند به خانه سینما فحش بدهید تا مسائلتان حل شود و در ادامه اصناف موازی ایجاد کردند.

میرکریمی تاکید کرد: این بخش (شورای داوری خانه سینما) مزایا ندارد و دوستان در اتهام قرار می گیرند و به جان، مشکلات را می خرند و لفظی جز ایثار و از خود گذشتگی برای این مهم نمی توان یافت.

وی با بیان اینکه باید خیلی کارها برای تقویت این نهاد انجام دهیم ادامه داد: این نهاد کوچک حتا به تلویزیون سرویس می دهد.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: این جلسه را به فال نیک می گیرم؛ عزم سازمان بر این است که این تلاش دیده شود و برای این کار، نیازمند فعالیت های زیرساختی هستیم و در این راستا شمار نظام صنفی را ایجاد کردیم.

میرکریمی گفت: در بحث بیمه، این مهم امتحان خود را پس داد و 5 هزار نفر اطلاعاتشان را به صندوق حمایت از هنرمندان منتقل کردیم.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم این امر را در موسسات تابعه سازمان سینمایی شبکه کنیم و کاری کنیم که اگر کسی در مراحل دادرسی در هیات قرار دارد و تخلفی انجام داده، به موسسات تابعه اعلام شود. چنانچه تصمیم به تعلیق فعالیت تهیه کننده ای در شورای داوری خانه سینما گرفته شود نام این تهیه کننده از طریق این سامانه به موسسات زیر مجموعه ارسال شود و این مهم به تمکین به شورا بیشتر کمک می کند.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: زیر ساخت این امر فراهم بوده و کافی است با در ارتباط با بنیاد سینمایی فارابی و دیگر زیرمجموعه ها امکان استفاده از شمارش نظام صنفی فراهم شود و آنلاین پرونده ها به جموعه ها اطلاع داده شود.

میرکریمی با اشاره به سابقه اعضای هیات داوری خانه سینما و مورد اعتماد بودن این افراد از سوی سینماگران اظهار کرد: در قراردادهای تیپ، تنها تنظیم آن نیست بلکه الزام آدم ها به امضای آن مهم است و چنین مکانیزمی را نداریم. در حال ترجمه مجموعه ای از اسناد در این زمینه هستیم و اگر تکلیف پست های تولید یک پروژه و وظایف آنان مشخص شود و با تهیه قانون بالادستی، تهیه کننده این قانون را در مرحله پروانه ساخت امضا کند، هیات داوری می تواند بر اساس آن قضاوت کند.

وی ادامه داد: اسناد در این زمینه در حال ترجمه و بومی سازی است و تبدیل این سند با مختصات سینمای ایران، زمانبر اما مفید و پر فایده است.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: افتخار می کنم در نهاد صنفی هستم که چنین بخش غرور انگیزی (شورای داوری) دارد و دوستانی فداکارانه در این زمینه فعالین می کنند.

میرکریمی با اشاره به اینکه تنها دو درصد تهیه کنندگان حرفه ای درگیر مسائل داوری و طرح دعوی هستند به تایید صلاحیت تهیه کنندگان اشاره کرد و گفت: می توان با در نظر گرفتن سیستم تنبیهی مراقبت های لازم از ورود افراد نالایق به صنف تهیه کنندگی انجام شود.

"ابراهیم مختاری" رییس هیات مدیره خانه سینما نیز در این مراسم اظهار کرد: مدیریت های پیشین در بسترهای پیشین کار می کردند و توجه برای نخستین بار به بخش های مختلف از جمله شورا اتفاق قابل توجهی است.

"ابراهیم حاج علی رضا" نیز با اشاره به مشکلات لازم در عرصه داوری آثار ویدیویی گفت: شورای داوری خانه سینما آمادگی رسیدگی به مشکلات این بخش را دارد و دوستان پذیرفتند به مشکلات آثاری که مجوز ویدیویی دارند رسیدگی شود و اگر طرفین حکمیت شورای داوری را قبول کنند این امکان وجود دارد.

در ادامه مراسم هدایایی به اعضای شورای هیات داوری خانه سینما اهدا شد.

"حمید دهقان پور"، "پدرام اکبری"، "قاسم قلی پور"، "ابراهیم حاج علیرضا" از اعضای شورای داوری خانه سینما بودند که در این جلسه حضور داشتند. "شهره لرستانی" به دلیل حضور در سر صحنه فیلمبرداری و "مهدی خادم" نیز به دلیل سفر در این مراسم حضور نداشتند.

ارسال نظرات