احمدی در تذکر شفاهی:

اظهارات وزیر خارجه در مجلس با متن برجام همخوانی ندارد

نماینده اهواز در مجلس با بیان اینکه اظهارات روز گذشته وزیر امور خارجه با متن برجام و قطعنامه شورای امنیت همخوانی ندارد، گفت: آقای ظریف! ابهامات رجزخوانی‌های اوباما و کری را روشن کنید.
کد خبر: ۸۵۴۴۵۴۲
|
۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، ناصر سودانی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز چهارشنبه پارلمان در تذکری شفاهی با اشاره به حضور اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در نشست علنی روز گذشته خانه ملت اظهار داشت: حضور وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی برای تبیین نکات مبهم برجام و اطمینان‌بخشی به ملت ایران بود.

وی افزود: در این رابطه آقای ظریف در نشست روز گذشته اعلام کرد که خطوط قرمز نظام در برجام رعایت شده و عزت، استقلال، امنیت و اقتدار نظام خدشه‌دار نشده و تأکید داشت که این توافق دستاوردهای شگرفی را به همراه داشته است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اینجا با کمال احترام و تقدیر از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان و درک شرایط حساس و لزوم رسیدن به آرامش و تعامل بین‌المللی با صراحت تمام اعلام می‌کنم که آنچه که دیروز در مجلس مطرح شد با متن برجام و قطعنامه شورای امنیت همخوان نیست و یا حداقل برای بنده و بسیاری از نمایندگان ابهام‌آمیز است از این رو انتظار داریم که مسئولان به مسائل مبهم پاسخ درست دهند.

سودانی تأکید کرد: اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باید پاسخ دهند که آیا تحریم‌ها لغو یا تعلیق می‌شوند؟ همچنین گذشته از عدم لغو همزمان تحریم‌ها در برجام، موضوع لغو، به 8 سال آینده آن هم پس از راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نه به طور مطلق بلکه با محدودیت‌هایی به پس از 8 سال موکول شده است.

وی تصریح کرد: همچنین باید روشن شود که خروج ایران از فصل هفتم شورای امنیت از چه زمانی شروع می‌شود؟ آیا پس از 8 سال و بعد از راستی‌آزمایی و تصویب شورای امنیت و یا از آغاز اجرای توافق این موضوع محقق می‌شود؟ همچنین فرآیند بازگشت‌پذیری تحریم‌ها دقیقاً چگونه است؟ آیا ایران بر اساس برجام ملزم شده که هر درخواست آژانس را برای حل مسائل باقیمانده تمکین کند؟ آیا دست آژانس برای هر نوع بازرسی در هر مکان و هر زمان باز است که قطعاً این موضوع زمینه باج‌خواهی را برای آنها فراهم می‌کند؟!

نماینده اهواز در مجلس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر این سؤال پیش می‌آید که آیا تحریم کامل تسلیحات متعارف علیه ایران به مدت 5 سال حتی برای صادرات و واردات با امنیت و استقلال کشور همخوانی دارد؟ آیا تحریم کامل موشک‌های بالستیک ایران در قطعنامه مذکور دخالت در کار ایران نیست؟ آیا پذیرش پروتکل الحاقی خط قرمز ما نبود؟ همچنین با توجه به سابقه آژانس چگونه می‌توانیم دست این نهاد را برای نظارت باز بگذاریم؟!

این عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین خطاب به وزیر خارجه گفت: آقای ظریف عزیز! لطفاً ابهامات رجزخوانی‌های اوباما و کری را برای ما روشن کنید زیرا اظهارات آنها با صحبت‌های شما متفاوت است از این رو باید ابهامات شفاف شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار