خبرهای داغ:
در صورتی که توافق بدون در نظرگرفتن خطوط قرمز صورت پذیرفته باشد، فاقد مشروعیت است و اگر با قانون مجلس در تعارض و تضاد باشد، تصویب آن در شورای عالی امنیت ملی نیز غیرقانونی به شمار می‏ آید.
کد خبر: ۸۵۴۴۲۰۱
|
۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، طبق مستندات مربوطه متأسفانه بسیاری از خطوط قرمز ارائه شده از سوی رهبر انقلاب و مصوبه‏ی مجلس مورد بی‏توجهی تیم مذاکره‏کننده قرار گرفته است.ایران همچنین هیچ‏گاه حق تحقیق در خصوص بازفرآوری سوخت هسته‏ای را نیز نخواهد داشت.

در متن توافقنامه آمده است:«به جز فعالیت‌های جداسازی با هدف تولید رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی و صنعتی از نمونه‏های تابش‏دیده‏ی اورانیوم غنی شده، ایران به مدت ۱۵ سال وارد بازفرآوری یا ساخت تأسیسات قادر به بازفرآوری سوخت مصرفی، یا فعالیت‌های تحقیق و توسعه بازفرآوری که منتج به ایجاد قابلیت بازفرآوری سوخت مصرفی شود، نگردیده و پس از این مدت نیز قصد چنین کاری را ندارد

نخستین پرسش در خصوص توافق هسته‏ای مطابقت یا عدم مطابقت آن با خطوط قرمز ترسیم شده از سوی رهبرانقلاب و نیز قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است که به تازگی از سوی رئیس‏جمهور نیز ابلاغ شده. بدیهی است در صورتی که توافق بدون در نظر گرفتن خطوط قرمز صورت پذیرفته باشد، فاقد مشروعیت است و اگر با قانون مجلس در تعارض و تضاد باشد، تصویب آن در شورای عالی امنیت ملی نیز غیرقانونی به شمار می‏آید.

پیش از این رهبر انقلاب تصریح کرده بودند:«بروند حرف بزنند، مذاکره کنند، به توافق برسند، اشکالی ندارد - البتّه در حالی ‌که آن خطوط اصلی را رعایت کرده باشند - لکن به‌هیچ‌وجه تحمیل را قبول نکنند، زور را قبول نکنند، تحقیر را قبول نکنند، تهدید را قبول نکنند.»(۱)

مستندات مربوطه نشان می‏دهد متأسفانه بسیاری از خطوط قرمز ارائه شده از سوی رهبر انقلاب و مصوبه‏ی مجلس مورد بی‏توجهی تیم مذاکره‏کننده قرار گرفته است.

رهبر انقلاب می‏فرمایند:«در همین مدّتِ محدودیّت هم که ما قبول می‏کنیم، کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز باید ادامه پیدا کند، که این هم از جمله‌ی خطوط قرمزی است که مسئولین محترم روی آن تکیه کردند؛ گفتند ما حاضر نیستیم از تحقیق و توسعه دست برداریم؛ حق با اینها است. در طول این سال‏های محدودیّت هم، بایست تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد. آنها حرف دیگری می‏زنند؛ آنها می‏گویند شما ده سال دوازده سال یا بیشتر هیچ کاری نکنید، بعد از آن شروع کنید به تولید، شروع کنید به ساخت! که این حرف زور مضاعفی است، حرف غلط مضاعفی است.»(۲)

ایشان همچنین می‏فرمایند:«اگر حرکت علمی در فناوری هسته‏ای با قدرت و جدیت ادامه یابد، طیف متنوعی از فناوری‏ها، با شتاب، به وجود خواهد آمد، بنابراین مطلقاً در زمینه حرکت علمی هسته‏ای، امکان توقف و یا کُند شدن وجود ندارد.»(۳)

بر مبنای خط قرمز مطرح شده از سوی رهبرانقلاب فرآیند تحقیق و توسعه باید ادامه پیدا کند و حرکت علمی هسته‏ای نیز کُند نشود. مجلس بر همین مبنا در قانون مصوبِ خود، آورده است:«هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود

متأسفانه اما توافقنامه محدودیت‏هایی جدی بر سر راه تحقیق و توسعه و حرکت علمی هسته‏ای کشور قرار داده است.

منبع: رجانیوز

ارسال نظرات
پر بیننده ها