خبرهای داغ:
کارشناس مذهبی و پژوهشگر سیره شهدا تبیین کرد:

سه ویژگی اصلی شخصیت شهدا/ عمل به سیره شهدا ضرورتی سعادت بخش

کارشناس مذهبی و پژوهشگر سیره شهدا در تبیین سه شاخصه اصلی شخصیت همگی شهدا، ثبات قدم، اعتماد و اتکا به خدا و حیا را ویژگی‌های اصلی شکل‌دهنده شخصیت این لاله‌های جاودان برشمرد.
کد خبر: ۸۵۴۳۶۶۳
|
۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از دامغان، حجت الاسلام علی هفت تنی در هفتمین یادواره سرداران و 152 شهید والامقام منطقه جنوب شرقی شهر دامغان که با حضور خانواده معظم شهدا، امام جمعه، فرماندهان نظامی و انتظامی، مسئولان و مردم شهید پرور این شهرستان در پارک ملت دامغان برگزار شد، اظهار داشت: ماهیت یادواره‌ها زنده نگه‌داشتن یاد و راه شهدا است، اگر تنها به یاد نمودن از آن راست کرداران اکتفا کنیم نفع چندانی نبرده‌ایم؛ باید با عمل خود راه شهدا را زنده نگاه داریم.

وی با بیان اینکه باید صفات یاد شونده در یاد کننده متجلی شود و شهدا بی‌تردید کسانی که آنها را یاد می‌کنند، یاد خواهند کرد، به تبیین سه شاخصه اصلی وجود همه شهدا پرداخت و تصریح کرد: نخستین شاخصه شخصیتی این راست قامتان عصر ما " ثبات قدم " بود، ویژگی که در نماز، زیارت جامعه کبیره و بسیاری از ادعیه آن را از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم و پیامبر اسلام(ص) آن را از صفات انبیاء الهی نامیده است.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه شهدا در راهی که برگزیدند ثبات قدم داشتند و از ابتدا تا لحظه شهادت گوش به فرمان امام‌شان بودند، افزود: ما نیز در هر مقام و جایگاه، زمانی می‌توانیم دم از دوسداشتن شهدا و پیروی یاد و راه آنان بزنیم که پایبند و مظیع و حامی ولایت باشیم.

حجت الاسلام هفت تنی در تشریح دومین شاخصه وجودی شهدا، خاطر‌نشان کرد: شهیدان نه وسواس و تردید ظاهری داشتند و نه گناه و شک باطنی، آنها نسبت به خداوند متعال و وعده‌های او اطمینان قلبی و کاملی داشتند از این‌رو پای معامله‌ای را با خون خود امضاء کردند که والاترین و بالاترین ثمن آن رضایت و قرب حضرت حق است.

وی با بیان اینکه رسول گرامی اسلام و شخص امیرمؤمنان علی(ع)، ایشان را وجه الله نامیده‌اند، گفت: رمضان ماه علی(ع) بود، همانا شهدا نیز همچون الگویشان مولی متقیان(ع) به دو چیز وسواس داشتند، نخست حفظ و نگهداری بیت المال و دوم آبروی مردم، آنگونه که هیچ‌گاه تنها بر مبنای آنچه می‌دیدند قضاوت نمی‌کردند؛ الحق که شهدا بهترین شاگردان الگویی چون امام علی(ع) بودند.

پژوهشگر سیره شهدا اضافه کرد: علی(ع) در بحث بیت المال به مالک اشتر توصیه می‌کند، در نگاشتن نامه‌های اداری و حکومتی‌ات فاصله سطر‌ها راکم کن تا کاغذ بیت المال کمتر مصرف شود و شهدای ما نیز به تبعیت از این درس‌های بزرگ هنگام گشودن معبر، پوتین از پا بیرون می‌آوردند تا اموال بیت المال آسیب نبیند.

حجت الاسلام هفت تنی حیا را سومین اصل وجودی شهدا برشمرد و گفت: بی‌حیایی و بی‌عفتی با راه و سیره شهدا در تضاد است، باید بکوشیم فرهنگ حیای شهدا، ثبات قدم آنها و اطمینان و ایمان قلبی‌شان در جامعه گسترش یابد، زیرا بدحجابی و بی‌حجابی، تعدی به حقوق دیگران، کم فروشی و حرام‌خواری، ذلت خواهی و سلطه پذیری، سوء استفاده از پست و مقام و تجمل‌گرایی و بیگانه ‌پرستی با دوستی و پیروی از شهدا و الگوی آنها مولا علی(ع) فرسنگ‌ها فاصله دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها