خشکسالی،دام های بی آب ندوشن تهدید می کند
دامدارن بخش ندوشن با توجه به خشکسالی، نبود علوفه و چراگاه مناسب، کمبود شدید آب وخشک شدن ذخیره‌گاه آبی در آب‌انبارها با مشکلات فراوانی روبرو هستند و باید گفت خشکسالی دامداران این منطقه را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۸۵۴۳۶۵۴
|
۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ندای ندوشن، این روزها خشکسالی بر مشکلات دامداران افزوده است؛ کمبود آب، خشکسالی و از بین رفتن مراتع از یکسو و نبود نقدینگی،عدم توانایی در پرداخت وام‎های بانکی،کمبود و گرانی آذوقه و حذف آذوقه، مشکلات دامداران را چندین برابر کرده است.

یکی از دامداران ندوشن با اشاره به مشکلات موجود، کمبود آب را اساسی‌ترین مشکل موجود در مراتع منطقه بیان کرد.
وی گفت:علی‌رغم اینکه آبرسانی با تانکر انجام می‌شود، اما به دلیل خشکسالی،چاه ها جوابگوی تامین آب دامداران نیست و هزینه‌ها نیز با درآمد همخوانی ندارد.
امیرجعفری،با بیان اینکه قیمت تولیدات ما بسیار پایین بوده،آذوقه و خوراک دام هم بسیار گران است، اظهارکرد: در حال حاضر صنعت دامداری برای ما ضرر است و در صورت ادامه این شرایط، دامداران نابود می‌شوند.
وی، خواستار درنظرگرفتن آذوقه تعاونی، یارانه‎ای و سهمیه‏ ای برای دامداران شد.
شکاری به فروش گذاشتن دام های خود اشاره کرد و افزود:خشکسالی در منطقه به یک معضل تبدیل شده و تاثیرات این پدیده به حدی است که دامداری در منطقه رو به نابودی است.
جعفری نماینده دامداران ندوشن با اشاره به لزوم تهیه جو و خوراک دام توسط دامداران برای مصرف یکساله دام،به مشکل نبود و کمبود نقدینگی دامداران پرداخت و اظهار کرد: با توجه به مشکل کمبود و نبود نقدینگی،این امر برای دامداران امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به خشکسالی،خواستار در نظر گرفتن یارانه و وام‎هایی با سود کم برای دامداران در فصل خرید آذوقه شد.
جعفری مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران ندوشن با بیان اینکه با آزاد شدن یارانه‎ها کلا بخش سوبسید از شرکت‎های تعاونی حذف شده است، گفت: شرکت‎های تعاونی باید اقلام را ارزانتر به دامداران ارائه دهند که با آزاد شدن یارانه‎ها این سود از شرکت‎های تعاونی حذف شده و در واقع آنچه ارائه می‎دهیم،فرقی با قیمت آزاد ندارد.
وی ادامه داد: تا چند سال قبل دامدار به اعلام سهمیه و یارانه از بابت آذوقه مورد نیاز خود دلخوش بود که متاسفانه در سال‎‌های اخیر چنین سهمیه‎ای وجود نداشته و دامدار مجبور به تهیه آذوقه از بازار آزاد است.
وی با اشاره به گران شدن قیمت آذوقه گفت: اگر بتوانیم واسطه‌ها را حذف کنیم، بسیاری از مشکلات مربوط به گرانی‌ها حل می‎شود.
جعفری اضافه کرد: وقتی متولی در بخش دامداری هم‌چنین خرید تضمینی نباشد، با وجود واسطه‎ها شاهد گرانی آذوقه خواهیم بود.
وی یکی از نتایج خرید تضمینی را ثابت نگه داشتن قیمت‎ها دانست و با اشاره به محقق نشدن این امر، تصریح کرد: متاسفانه در خرید تضمینی، دلالان و واسطه‌ها نقش زیادی دارند که همین امر باعث گران شدن اقلام شده است.
وی ادامه داد: اقلام با قیمت پایین از تولیدکنندگان خریداری شده، و با قیمت بالا به مصرف کننده عرضه می‎شود.
مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران ندوشن،نداشتن متولی دلسوز را یکی دیگر از مشکلات این قشر برشمرد و گفت: کسانی که دست‌اندکار تصمیم‎گیری در بخش دامداری هستند، فارغ از مشکلات این قشر هستند.
وی در ادامه به نقش واسط این شرکت‎ها بین دامداران و ادارات ذیربط اشاره کرد و گفت: بعد از حذف یارانه‎ها عملا این شرکت‎ها، نقش رابط خود را از دست داده و دیگر همچون گذشته بستر و تکیه‎گاه دامداران نیستند.
جعفری، خواستار توجه به این شرکت‎ها با توجه به نقش رابط آنها بین دامداران و ادارات ذیربط شد.

ارسال نظرات