یک پژوهشگر و محقق عنوان کرد
یک محقق و پژوهشگر گفت: صفات مثبت, در انسان فطری است نه اکتسابی و این فطرت از سوی خداوند است متأسفانه برخی از انسان‌ها به سبب عدم تربیت صحیح یا شرایط پیرامون خود خصائص پسندیده انسانی را در خود به طور غیر ارادی یا ارادی سرکوب می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۴۳۳۹۰
|
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا ابوالفضلی محقق و پژوهشگر اظهار کرد: آنچه در ادیان مختلف به صورت مشترک مورد پذیرش است خصائص و رفتارها و منش‌های صحیح انسانی یا الگوریتم دینی و یا خدا دینی است.

به گفته وی وقتی با نگاهی ساده به جوامع و تمدن‌های مختلف در سراسر جهان می‌نگریم کاملاً این مقوله واضح است تا جایی که دیکتاتورهای ظالم که در تاریخ به عنوان بزرگترین افراد ضد اخلاقی و ضد بشری از آنها یاد می‌شود در برخی از موارد نکات مثبت هم در پرونده رفتاری‌شان به چشم می‌خورد که ناشی از فطرت آنهاست.

ابوالفضلی افزود: پس نتیجه می‌گیریم صفات مثبت, در انسان فطری است نه اکتسابی و این فطرت از سوی خداوند است که در انسان نهادینه شده است و متأسفانه برخی از انسان‌ها به سبب عدم تربیت صحیح یا شرایط پیرامونی و محیطی صفات و خصائص پسندیده انسانی را در خود به طور غیر ارادی یا ارادی سرکوب می‌کنند و به جای آن صفات رذیله را اعمال می‌کنند.

وی گفت: اما آنچه که تمامی داشمندان, مفسران و اندیشمندان از جوامع مختلف قبول دارند روش و بینش صحیح انسانی پیامبر اسلام (ص) است که شامل برخوردها، رفتارها، عملکردها با نزدیکان خویشاوندان و مراجعین دیگر ادیان است.

این محقق و پژوهشگر اضافه کرد: همان طور که وجود نازنین آن بزرگ مرد فرمودند که جز برای مکارم اخلاق مبعوث نشدم، همچنین وقتی از امیر المؤمنین (ع) سؤال می‌شود علم چیست؟ ایشان می‌فرماید: علم بر 3 قسم است, علم الله یعنی علم خداشناسی, علم الفقه یعنی علم احکام دین و علم الاخلاق که با داشتن این علم انسان به تمام خوبی‌ها می‌رسد.

ابوالفضلی خاطرنشان کرد: باید گفت تمامی کسانی که دارای اخلاق پسندیده هستند کاملاً می‌دانند که غذای روح و جسمشان چیست و تغذیه در بروز صفات اخلاقی نقش مهمی را بر عهده دارد.

وی افزود: بهره گیری از آیات و آموزه‌های اسلامی و دینی بهترین الگوی رفتاری و اخلاقی است که خود بستری مناسب برای ارتباط بهینه در روابط فردی و اجتماعی در سطح خرد و کلان و متعاقب تقرب به پروردگار است.

ارسال نظرات