در میثاق‌نامه شاعران خیزش بیداری ادبی مطرح شد

دایره حق باوری و آگاهی شاعران امروز ، فقط ملّت نیست، بشریّت است

شاعران کارگروه خیزش بیداری ادبی با انتشار میثاق نامه‌ای مبتنی بر مطالبات رهبر انقلاب اسلامی اهداف و فعالیت های خود را در این کار گروه عنوان کردند.
کد خبر: ۸۵۴۳۳۸۶
|
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، شاعران کارگروه خیزش بیداری ادبی با انتشار میثاق نامه‌ای مبتنی بر مطالبات رهبر انقلاب اسلامی اهداف و فعالیت های خود را در این کار گروه عنوان کردند.

متن این میثاق نامه به شرح زیر است :

خیزش بیداری ادبی حرکتی نوظهور نیست حرکتی است به بلندای تاریخ حق باوری و بیان هنرمندانه اگر آدم ابوالبشر علیه السلام را نخستین مویه کننده شعر بدانیم تاریخ ادب حق باورانه تاریخ حضور و ظهور آدمی بر زمین خاکی است اما در این روزگار همه ما وظیفه داریم آگاهانه تر از هرعهد و زمانه ای به حق باوری و حقیقت محوری توجه کنیم. از این رو این سطرها را به عنوان میثاق نامه و خلاصه باورهایمان عرضه می کنیم:

الف. شکر نعمت الهی
ما معنقدیم بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی قریحه شاعری نعمتی خدادادی است و باید این نعمت الهی را شکرگزار باشیم و بهترین شکرانه این نعمت " این است که انسان با این قریحه یک چیزی بیاورد وسط و به انسانها و افکار عرضه کند که برای آنها مفید باشد."

ب. گستره شعر آئینی
ما به عنوان شاعران بیدار دل این سرزمین ضمن احترام به همه گونه‌های سالم شعری معتقدیم بهترین محتواها همین محتواهای شعر دینی و شعر مذهبی است با عرض وسیع و گسترده‌ای که دارد. البته در این زمینه به تعریف وسعت بخش معظم له نظر داریم که گستره شعر آیینی را توسعه می‌بخشد. مطابق این نظر شعر آیینی تنها به شعر در مدح و رثای حضرات اهل بیت علیهم السلام خلاصه نمی شود بلکه هر شعری که ارزش های متعالی مدنظر آن بزرگواران را مطرح کند در این دایره جای می گیرد.

ج. کارکردهای شعر آئینی
اعتقاد داریم شاعران بایستی به کارکردهای شاعری توجه جدی داشته باشند. مطابق اندیشه‌های بلند رهبری در درجه‌ اوّل، کارکرد شعر این است که پاسخى است به آن نیاز درونى شاعر ؛ یک زایش معنوى است لکن کارکرد عمده‌ شعر این نیست. کارکرد عمده‌ شعر تأثیرى است که شعر بر روى مخاطب میگذارد. ما در مقابل مخاطب مسئول هستیم. شاعر راهنمای جامعه است و تالی انبیا پشت سر مخاطب نیست اما به رسم برخی نظریات شبه مدرن نسبت به مخاطب بی‌تفاوت نیست و باید توجه جدی به مخاطب داشته باشد.

د. حضور شعر در خلوت معنوی مخاطبین
معتقدیم شاعران در جامعه امروز وظایف مهمی بر عهده دارند بنا بر آنچه در مبحث کارکردها بیان شد امروز سعى شیاطین این است که بر روى خلوت انسانها، مخاطبین، مردم ما و آحاد ملّتها اثر بگذارند؛ ارزشها را به آنها تزریق کنند و آنها را در اختیار و در سرپنجه‌ى ارزشها و افکار خودشان قرار بدهند. اگر شاعران بتوانند این هنر را، این اقبال را، براى خویش کسب کنند که بتوانید در خلوت مخاطبینشان حضور پیدا کنند و آن را با معنویّات، با ابزارهایى که انسانها را به نشاط، به امید، به تحرّک، به پیشرفت وامی‌دارد غنى کنند، توفیق بزرگى پیدا کرده‌اند. این همان کارى است که شعراى بزرگ ما در طول صدها سال کرده‌اند. سعدى یا مولوى یا حافظ یا فردوسى یا خاقانى در زندگى معنوى ما، در ذهن ما، در فکر ما حضور دارند و صدها سال توانسته‌اند بر روى ذهنیّت جوامع ما تأثیر بگذارند؛ و اینها هستند که هویّت حقیقى فرهنگ ملّى را براى ما نگه داشته‌اند و نسل‌به‌نسل و دست‌به‌دست گردانده‌اند. امروز این وظیفه‌ى مهمّ شعراى ما است.

از جمله مهم ترین نکاتی که باید مد نظر شاعران ما باشد کارکرد اجتماعی شعر است شعر، حافظِ هویّت ملّى است،. هویّت ملّتها عبارت است از مشخصّه‌هاى فرهنگى آنها و مزیّتهاى فرهنگى آنها؛ این هویّت فرهنگى یک ملّت را تشکیل میدهد. هوّیت فرهنگى، اصل است؛ هویّت فرهنگى، همه‌ى حیات یک مجموعه و یک ملّت است. شعر میتواند این هویّت فرهنگى را تقویّت کرده و غنى کند و تغذیه نماید.

ه. ادامه راه پیشینیان شعر در زمینه فرهنگ و توحید
باور داریم که در باب هویّت فرهنگى نیز باید به شعراى تاریخ خودمان نگاه کنیم پیامهاى باارزش شاعران بزرگ سرزمین ما پیام توحید است، پیام خداباورى است، پیام درستکارى است و در زمانه ی ما نیز باید این پیام ها را در قالب های مصداقی مشاهده و بیان کرد. مصداق درستکاری و حق باوری در زمانه ی ما قدم زدن و قلم زدن در جاده ای است که امام راحل ره و شهیدان گلگون کفن این خاک و آب ترسیم کرئه اند و امروز سالاری این قافله در ید با کفایت فرزند بزرگ خمینی کبیر امام خامنه ای مدظله العالی است. برای بودن در طریق حق باوری باید به ارزش‌های مدنظر ولی فقیه نظر داشت.

و. جذب حداکثری
باور داریم نگاه مقام معظم رهبری بر جذب حداکثری است ما نیز از همه آنان که دل در گرو اعتقاد و التزام عملی به آرمان های مترقی نظام جمهوری اسلامی و اصل ولایت مطلقه ی فقیه دارند دعوت به عمل می آوریم به این جنبش و خیزش شاعرانه و این حرکت اصیل بپیوندند.

ز. شاعران چشم تیز بین تهاجمات فرهنگی
معتقدیم شاعر چشم آگاه جامعه است و باید تیز بینانه مراقب تهاجم به نظام و ارزش های اصیل انقلاب اسلامی باشد. شاعر بایستى در شعر خود از برخی ارزش ها مراقبت کرده و آنان را حفظ کند. ارزش هایی همچون : اخلاق والاى اسلامى ، حکمت معنوى و الهى و اسلامى ، توحید ، خداباورى ، انصاف ، صداقت و همه‌ى آن چیزهایى که در شعر فاخر فارسى وجود دارد. و اگر این انگیزه در شاعر امروز پیدا بشود و اهتمام پیدا کند، آن‌وقت تهاجمى که دارد به این مرکز میشود، برایش آشکار خواهد شد. بعضى‌ها اشکال کارشان این است که اصل تهاجم را اصلاً نمى‌بینند، درک نمیکنند که جبهه‌اى وجود دارد که سوگندخورده‌ى ریشه‌کن کردنِ هویّت ملّى و اسلامى و فرهنگى ملّت ما است. شاعر به‌خاطر روح هنر و به‌خاطر آن نگاه تیزبین، وقتى این دغدغه، این درد، این احساس در او وجود دارد، این تهاجم را طبعاً احساس میکند و درصدد مقابله‌ى با این تهاجم بر مى‌آید که این از جمله‌ى کارهاى مهم شاعران است.

ح. دفاع از بیداری اسلامی
باور داریم دایره حق باوری و آگاهی شاعران امروز ، فقط ملّت نیست، بشریّت است؛ دنیاى امروز، دنیاى گشوده شدنِ دست تطاول به همه‌ى ارزشهاى انسانها است - چه ارزشهاى مادّى‌شان، چه ارزشهاى معنوى‌شان، دست تطاول به استقلال ملّتها، به ثروت ملّتها، به دین و معنویّت ملّتها، به ناموس ملّتها و به اخلاق ملّتها. شاعر آگاه و حق باور بایستی مروج ارزش های والای الهی در گستره ی بشریت باشد و از این منظر از همه حق باوران و حق باوری ها دفاع کند. مدافع بیداری اسلامی و قیام الهی ملت های مسلمان باشد و از خیزش حق باورانه همه ی ملتها از هر دین و آیینی بر ضد استکبار جهانی دفاع کند و این دفاع با سلاح قلم و بیان شعر صورت پذیرد.

ط. استفاده صحیح از شعر و صنایع ادبی
اعتقاد داریم گرچه بنا بر ارزیابی رهبر ادیب و فرزانه انقلاب شعراى جوان ماو شعراى انقلاب ما حقیقتاً کارهاى خوبى را دارند عرضه میکنند و شعرهاى خوبى را بیان میکنند. اما حرکت در مسیر رشد و پیشرفت ضروری است و در این راه علاوه بر محتوای ارزشمند باید به شاکله ی هنری کار نیز توجه داشت که رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند بایستی شعر از مایه‌ى هنرى برخوردار باشد؛ و این توصیه‌ى همیشگى شان است که "شعر فقط معنا نیست، فقط مضمون نیست، و ترکیب و شاکله‌ى هنرى و بافت و اسلوب هنرى، شرط اصلى است تا بتواند ان‌شاءالله ماندگار و اثرگذار باشد."
به امید آنکه این سطرها شروع حرکت و خیزشی ماندگار در عرصه ی ادب ولایتمدار و حق باور باشد.

ارسال نظرات